ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نتایج بنچمارک پردازنده اینتل Core i7-12800H افشا شد؛ سریعتر از رایزن 7 5800H

اینتل چند وقت پیش از پردازنده‌های نسل دوازدهم موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) رونمایی کرد که البته مخصوص دسکتاپ هستند. با این حال اینتل در آینده نزدیک نسخه مخصوص لپ‌تاپ آن‌ها را هم معرفی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

اینتل چند وقت پیش از پردازنده‌های نسل دوازدهم موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) رونمایی کرد که البته مخصوص دسکتاپ هستند. با این حال اینتل در آینده نزدیک نسخه مخصوص لپ‌تاپ آن‌ها را هم معرفی می‌کند و حالا نتایج بنچمارک یکی از اعضای این خانواده به نام اینتل Core i7-12800H در گیک‌بنچ ۵ افشا شده که یک دید کلی از عملکردش در اختیار ما قرار می‌دهد.

نتایج بنچمارک گیک‌بنچ ۵ مربوط به لپ‌تاپ گیگابایت AORUS 15 YE4 می‌شود که از پردازنده اینتل Core i7-12800H آلدر لیک-پی (Alder Lake-P) و ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌برد. طبق این بنچمارک، پیکربندی پردازنده جدید اینتل تفاوتی با Core i7-12700H ندارد و در همین راستا باید منتظر استفاده از ۱۴ هسته و ۲۰ رشته باشیم.

در این پردازنده با ۶ هسته Golden Cove و ۸ هسته Gracemont روبه‌رو هستیم که فرکانس پایه‌ای برابر ۲.۸ گیگاهرتز دارد. این فرکانس نسبت به Core i9-12700H برابر ۱۰۰ مگاهرتز بالاتر و ۱۰۰ مگاهرتز از Core i9-12900H پایین‌تر است. اگرچه از فرکانس بوست پردازنده اینتل Core i7-12800H اطلاعی نداریم، اما از ۲۴ مگابایت حافظه کش L3 بهره می‌برد.

اینتل Core i7-12800H

این پردازنده اینتل در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۱۶۵۴ و در بخش چند هسته‌ای امتیاز ۹۶۱۸ را کسب کرده که در بخش تک هسته‌ای تا ۲۵ درصد از رایزن 7 5800H و تا ۱۷ درصد از رایزن 9 5900H بالاتر است. البته در بخش چند هسته‌ای هم عملکرد بالاتری نسبت به نمایندگان AMD از خودش نشان می‌دهد.

آنطور که نتایج بنچمارک‌ها تا به امروز نشان داده‌اند، اینتل با پردازنده‌های آلدر لیک و معماری هیبریدی بالاتر از AMD قرار می‌گیرد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که نمایندگان اینتل عمر کمتری دارند و جدیدتر هستند.

AMD در فصل اول ۲۰۲۲ پردازنده‌های Rembrandt با معماری +Zen 3 را روانه بازار می‌کند، اما همچنان ۸ هسته و ۱۶ رشته خواهند داشت. بنابراین در بخش چند هسته‌ای نباید منتظر شکست پردازنده‌های اینتل توسط آن‌ها باشیم، اما در بخش تک هسته‌ای شاید موضوع متفاوت باشد. البته در سال ۲۰۲۳، AMD با پردازنده‌های Raphael-H تعداد هسته‌ها را افزایش می‌دهد تا بتواند رقابت سنگینی را با معماری هیبریدی اینتل به راه بیندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی