ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه در حوزه دیفای به سرقت رفته است

گزارشی تازه نشان می‌دهد که زیان حاصل از فعالیت‌های مخرب در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا «دیفای» (DeFi) تا این‌جای سال ۲۰۲۱ حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده است. ۱۰.۵ میلیارد دلار از این رقم مربوط ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

گزارشی تازه نشان می‌دهد که زیان حاصل از فعالیت‌های مخرب در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا «دیفای» (DeFi) تا این‌جای سال ۲۰۲۱ حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده است. ۱۰.۵ میلیارد دلار از این رقم مربوط به کلاهبرداری و سرقت بوده و از افزایش هفت برابری نسبت به پارسال خبر می‌دهد.

به گزارش شرکت Elliptic، امسال در دنیای دیفای بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه به سرقت رفته است. حوزه دیفای برای شبیه‌سازی خدمات مالی سنتی بر بستر بلاک‌چین به وجود آمده و معمولا به عنوان غرب وحشی بازار رمزارزها شناخته می‌شود. خدمات حاضر در این فضا واسطه‌هایی مثل بانک‌ها را حذف کرده و از هزینه‌های اضافی اجتناب می‌کنند.

ولی از آن‌جایی که قانون‌گذاری مشخصی در حوزه دیفای وجود ندارد، این فضا به محل مناسبی برای فعالیت کلاهبرداران تبدیل شده است. «تام رابینسون» از Elliptic می‌گوید: «اکوسیستم دیفای فضایی هیجان‌انگیز و پرسرعت است که نوآوری در زمینه خدمات مالی بسیار سریع در آن رقم می‌خورد. همین مسئله باعث شده مقادیر زیادی سرمایه به سمت پروژه‌هایی برود که قابل اطمینان نیستند. مجرمان سایبری نیز با اشراف به همین موضوع فرصت را برای استفاده از این فضا غنیمت دانسته‌اند.»

مجموع سرمایه‌های ورودی به بخش خدمات دیفای در طول دو سال گذشته از فقط ۵۰۰ میلیون دلار به ۲۴۷ میلیارد دلار رسیده است. در نتیجه، فعالیت‌های مخرب هم در این حوزه بالاتر رفته و نمونه‌های کلاهبرداری را افزایش داده است. پلتفرم دیفای Poly Network چند ماه پیش از سرقت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه خبر داد، اما هکرها بعدا این مبلغ را به این پلتفرم برگرداندند. آن‌ها مدعی بودند که هدفشان از این حمله نشان دادن ضعف‌های پلتفرم Poly بوده است.

این رخدادها باعث شده قانون‌گذاران هم توجه جدی‌تری به حوزه دیفای داشته باشند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در حال گردآوری اطلاعات درباره سازوکار پلتفرم‌ها، سرمایه‌گذاری و روش‌های بازاریابی در این حوزه است. «کارگروه اقدام مالی» (FATF) هم اخیرا دستورالعملی را منتشر کرد که درآن به شناسایی فعالان حوزه دیفای اشاره شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی