ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مشخصات سایپا اطلس منتشر شد + تصاویر

سایپا اطلس را می‌توان فیس‌لیفتی بر روی خودرو کوییک دانست. ناگفته نماند که کوییک نیز فیس‌لیفتی بر روی تیبا ۲ است. در واقع اطلس شاید دومین فیس‌لیفت خودرو تیبا ۲ باشد. اما در خصوص این ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۵

سایپا اطلس را می‌توان فیس‌لیفتی بر روی خودرو کوییک دانست. ناگفته نماند که کوییک نیز فیس‌لیفتی بر روی تیبا ۲ است. در واقع اطلس شاید دومین فیس‌لیفت خودرو تیبا ۲ باشد. اما در خصوص این خودرو چه می‌دانیم؟

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر تازه‌ترین اخبار پیرامون سایپا اطلس:

فهرست مطالب

سایپا اطلس

مشخصات سایپا اطلس منتشر شد + تصاویر [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۱

سایپا اطلس در کارخانه گروه خودروسازی سایپا در تهران مراحل مربوط به تولید آزمایشی خود را پشت سر می‌گذارد. سایپا اطلاعات مربوط به مشخصات فنی این خودرو را منتشر کرد. این خودرو بهار سال آینده راهی بازار کشورمان خواهد شد

سایپا اطلس یک هاچ بک کراس جدید بر اساس پلتفرم X200 است. بر اساس اطلاعات اولیه اطلس در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه می شود و تیپ های فنی مختلفی را خواهد داشت. در حال حاضر سایپا نمونه هایی از این خودرو را برای انجام تست های تصادف و عابر پیاده آمده کرده و در مسیر اخذ مجوزهای رسمی این هاچ بک کراس کلاس B است. به گفته مهندسان سایپا، اطلس با جعبه دنده دستی و اتوماتیک به بازار می آید و در تیپ های مختلف S، G و… به فروش خواهد رسید.

مشخصات فنی سایپا اطلس

سایپا اطلس به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز است که با نام M15-GSI در مگاموتور تولید می شود. این پیشرانه حدود ۹۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر تولید می کند و به ویژگی هایی مانند VVT-i یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی، هدرز و… مجهز است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و نسبت به M15 فعلی، توان خروجی بیشتر را در دورهای پایین و با مصرف سوخت کمتر در اختیار راننده می گذارد.

در نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه دنده CVT با قابلیت تعویض دنده مصنوعی شش سرعته استفاده می شود که ساخت کمپانی پانچ بلژیک است و در محصولاتی مانند ساینا S اتوماتیک و کوییک پلاس اتوماتیک نصب شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی سایپا اطلس

نمونه فول آپشن دنده دستی سایپا اطلس در بحث امکانات رفاهی و ایمنی ویژگی هایی چون فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور فشار باد تایر، سنسور نور، سنسور باران، تهویه الکتریکی دستی، شیشه ها و آینه های برقی، سانروف برقی دو حالته، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه ای، رادار نقطه کور و… را دارد.

تصاویر سایپا اطلس

تصاویر سایپا اطلس
تصاویر سایپا اطلس
تصاویر سایپا اطلس
تصاویر سایپا اطلس
تصاویر سایپا اطلس
تصاویر سایپا اطلس
تصاویر سایپا اطلس
تصاویر سایپا اطلس
تصاویر سایپا اطلس

سایپا اطلس در ۴ تیپ دستی و اتومات راهی بازار خواهد شد [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۱

گروه خودروسازی سایپا می‌گوید محصول جدید خود یعنی اطلس را به زودی بر پایه پلتفرم X۲۰۰ در تنوع ۴ تیپ دستی و اتوماتیک راهی بازار خواهد کرد.

پیشتر اعلام شده بود که اطلس جایگزین تیبا است و اطلاعات جدیدی که از سوی مدیر پروژه این خودرو منتشر شده نشان دهنده ارتقاء قابل توجه این خودرو نسبت به خودروهای دیگر بر پایه پلتفرم X200 است. بر اساس جدیدترین اطلاعات اعلام شده از سوی علیرضا مصدقی؛ مدیر پروژه اطلس، در تاریخ 25 شهریور ماه، 27 بدنه این خودرو در مرحله تولید VP قرار گرفته است.

گفته می‌شود طراحی اطلس توسط گروه مهندسی سایپا و براساس مشخصه‌های ظاهری یوز ایرانی و با در نظر گرفتن نظرات و بازخوردهای مشتریان سایپا صورت گرفته است.

اطلس علاوه‌بر تریم داخلی دورنگ به سانروف، سیستم ESC یا کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور با هدف افزایش ایمنی و کمک به رانندگی بهتر راننده، سیستم‌های صوتی و تصویری به روز، آنتن کوسه‌ای، صندلی‌های برقی برای بعضی تیپ‌ها، لامپ‌های جلو به صورت LED، سنسور باران، آیینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ‌های FOLLOW ME و مانیتور 7 اینچی مجهز خواهد بود.

زمان جدید عرضه خودرو سایپا اطلس اعلام شد [به روز رسانی] - خرداد ۱۴۰۱

مدیرعامل سایپا، محمد علی تیموری، در خصوص زمان تولید و عرضه خودرو سایپا اطلس اظهار داشت: «تولید و عرضه خودرو اطلس سایپا در سه ماهه اول سال 1402 انجام می شود.»

سایپا اطلس هاچ‌بکی کراس ‌اور است که ادامه دهنده راه کوییک خواهد بود. این خودرو قرار است یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که از موتور بهبود یافته تیبا یا همان موتور M15GSI بهره می‌برد.

سایپا اطلس وارد خط تولید شد [به روز رسانی] - اردیبهشت ۱۴۰۰

بر اساس اطلاعات منتشر شده تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران آغاز شده و قرار است تا نمونه‌های اولیه به مرکز تحقیقات این شرکت ارسال شوند.

با توجه به اینکه هنوز برخی از اجزای اطلس به تولید انبوه و رسمی نرسیده و از سویی معرفی عمومی برای این هاچ بک کراس خانواده X200 سایپا برگزار نشده است، بعضی از قطعات مانند تریم داخلی، چراغ ها، سپرها و… بر روی اطلس‌های تولیدی نصب نمی شوند.

به نقل از اسب بخار در اصل دلیل تولید این خودروها، آماده سازی اطلس برای انجام برخی تست‌های تطبیق است و با توجه به سابقه فعالیت خودروسازان در پروژه های جدید، نمی‌توان این محصولات را معیار نهایی خودروهای هاچ بک کراس اطلس دانست.

مشخصات فنی و اطلاعات اولیه از سایپا اطلس

اوایل اسفند بود که تصویری مربوط به یکی از طرح های گرافیکی و اصطلاحا اسکچ های طراحی سایپا از طریق یک شرکت آفریقایی در رسانه ها منتشر شد که مورد توجه کاربران قرار گرفت و باعث شد تا برخی افراد به ارائه یک کراس اوور جوان پسند از سوی سایپا امیدوار شوند، اما بازهم مشخص شد که تصویر مربوط به یکی از برگزیدگان مسابقات طراحی است که چند سال قبل توسط سایپا برگزار شده بود. اینبار اما ماجرا جدی تر به نظر می رسد، چرا که شخص مدیرعامل از عرضه مدل تازه اطلس خبر داده است و منابع آگاه نیز از ارتباط فنی این خودرو با پلت فرم X200 خبر می دهند که با سری محصولات سایپا تیبا، سایپا کوییک و ....مشترک است.

به عبارت دیگر سایپا قصد دارد تا در کنار عرضه نسخه هاچ بک شاهین (آریا) به عنوان یک کراس اوور تک دیفرانسیل سایز سی، یک نسخه کوچکتر در سگمنت بی را نیز عرضه نماید و طبیعتا بار دیگر شاهد استفاده از موتور تیبا یا به قول سایپا ساینا و در خوشبیانه ترین حالت موتور شاهین (نسخه توربو از موتور تیبا) خواهیم بود.

براساس اطلاعات تکمیلی به نظر می رسد که سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده می‌شود. این پیشرانه که M15GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود.

خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI ، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در موتور M15GSI از بالانسر بهبود یافته‌ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. موتور M15GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M15GSI است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد

فولکس واگن اطلس

اما نکته عجیب آنکه بازهم عرضه یک خودرو فیس لیفت با اندک تغییرات فنی، با یک نام تازه انجام می شود و عملا خودروسازان کشور از نام گذاری های متعدد برای افزایش تیراژ یک پلت فرم و ساختار فنی واحد استفاده می نمایند، بدون آنکه قائل به عرضه نسل های تازه و ارتقا یافته از محصولات قبلی و از رده خارج کردن خودروهای قدیمی خود باشند.

در نهایت لازم به ذکر است که استفاده از نام اطلس برای خودرو سایپا در حالی انجام می شود که چند سالی است این نام از سوی فولکس واگن نیز برای یکی از بزرگترین شاسی بلندهای این کمپانی مورد استفاده قرار می گیرد و البته تضاد فنی و تکنولوژیک و ابعادی بین این دو خودرو احتمالا دست مایه مطالب طنز آمیز بسیاری در فضای مجازی خواهد شد.

سایپا اطلس

تصویر فوق منتسب به سایپا اطلس در فضای مجازی منتشر شده است که از طراحی مدرن و نسبتا خشن این خودرو حکایت می‌کند. جالب توجه آنکه فاصله زیاد بین در کاپوت و سپر جلو در این تصویر مورد توجه کاربران قرار گرفته و بار دیگر شائبه وجود اشکالات مونتاژی را برای یک خودرو تازه داخلی ایجاد کرده‌است.

امکانات سایپا اطلس

سایپا هنوز اطلاعات رسمی خودرو اطلس را اعلام نکرده است و از این رو برخی از موارد در مورد این خودرو به صورت حدس و گمان یا براساس گفته های منابع آگاه اعلام می شود. بر این اساس فهرست امکانات سایپا اطلس به شرح زیر در رسانه ها منتشر شده است.

سایپا اطلس

امکانات ایمنی سایپا اطلس:

دو کیسه هوا- صندلی‌های ایزوفیکس- ترمز ABS – EBD – BAs

تجهزات جانبی سایپا اطلس:

فرمان کمکی برقی- تهویه اتوماتیک- نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای-کروز کنترل - سامانه ورود بدون کلید

اتصال هوشمند خودرو- استارت دکمه‌ای- چراغ روشنایی روز - محدود کننده سرعت- سامانه راهنما و تعویض دنده GSI

دوربین و سنسور پارک عقب- سنسور نور- سنسور باد لاستیک - سامانه BCM

رینگ آلومینیومی - تریم داخلی چرم و پارچه - شیشه‌ها و آینه‌های برقی

سایپا اطلس

اطلس، از نیمه دوم امسال به تولید انبوه می‌رسد [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

به تازگی مدیرعامل گروه خودروسازی در تازه ترین سخنان خود در  رابطه با خودرو سایپا اطلس گفته‌است: «تولید انبوه خودرو اطلس در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.»

سید جواد سلیمانی، با اشاره به رشد 15 درصدی تولید در گروه خودروسازی سایپا گفت: «میزان تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته و تا پایان خردادماه، 100 هزار خودرو تحویل مشتریان داده شده است. همچنین در راستای توسعه و تنوع محصولات، خودرو اطلس به زودی رونمایی و در نیمه دوم سال تولید انبوه آن انجام می‌شود؛ هم زمان با این اتفاق خودروی شاهین اتوماتیک نیز رونمایی خواهد شد که قطعا این خودرو برای جانبازان عزیز بسیار مناسب است.»

به زودی، خودروی جدید سایپا رونمایی خواهد شد [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

قائم مقام مدیرعامل در امور فروش ‌گروه خودروسازی سایپا گفت: «به زودی و در فصل پاییز، خودروی جدید سایپا رونمایی و معرفی خواهد شد.»

مجید باقری با اعلام این خبر افزود: «قرار است برنامه شرکت های خودروسازی نسبت به ظرفیت ها افزایش پیدا کند و افزایش فروش هم خواهیم داشت.»

قائم مقام مدیرعامل در امور فروش ‌گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در دنیا کاهش تولید خودرو داشته ایم، گفت: «بحران جهانی ریز تراشه ها را پیش رو داشته ایم و 2 روز پیش جلسه ای در این خصوص داشته ایم؛ دلایل مربوط به کاهش عرضه هم تشریح شده و هر گونه کاری در تسریع تحویل خودرو انجام می شود.»

باقری گفت: «در نیمه دوم سال مرتب فروش فوق العاده خواهیم داشت.»

قیمت احتمالی خودرو اطلس شرکت سایپا [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

خودروی اطلس سایپا، کراس‌اوری برپایه ساینا و کوییک است که همزمان جایگزین ساینا و تیبا می‌شود.

آنگونه که مدیرعامل سایپا خبر داده این خودرو هنوز تولید نشده و قرار است در آینده تولید شود. اما برخی از رسانه‌ها مشخصاتی درباره خودروی اطلس سایپا اعلام کرده‌اند.

اولین نکته اینکه خودروی اطلس سایپا را می‌توان یک هاچ بک کراس و یا کراس اوور کوچک دانست. یعنی خودروی نیم شاسی. همچنین گفته می‌شود خودروی اطلس با تریم داخلی جدیدی نسبت به کوییک و کوییک فیس لیفت ( کوییک S و G ) به بازار می‌آید و کابین این خودرو، شبیه رنو سیمبل است.

از سوی دیگر خودروی اطلس، قرار است یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که در تولید آن از موتور بهبودیافته تیبا یا همان موتور M15GSI استفاده می‌شود.

احتمالا خودروی اطلس دارای امکاناتی مانند سانروف، صندلی‌های برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی داشبورد، دو عدد کیسه هوا، دوربین عقب، حسگرهای پارک و …باشد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: «قاعدتا اگر به صورت کراس اور عرضه شود قیمتی حدود خودرو پژو ۲۰۶ خواهد داشت.»

مخصوصا با آپشن‌هایی که تاکنون گفته‌اند این خودرو چندان ارزان نخواهد بود. اگر مدل ساده برای آن در نظر بگیرند احتمالا قیمت آن از حدود ۱۷۰ میلیون یا ۱۸۰ میلیون تومان شروع خواهد شد و نمونه‌های فول را ۲۲۰ میلیون یا ۲۳۰ میلیون تومان در نظر خواهند گرفت. اگر اتوماتیک داشته باشد هم احتمالا ۲۶۰ میلیون تا ۲۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی تصریح می‌کند: «اما همه این اعداد به هدف تیراژ بستگی دارد. اگر قصد تکرار موفقیت پراید در تیراژ و دستیابی به ۶۰۰ هزار خودرو تولیدی در سال داشته باشند شاید باید با ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر عرضه شود. هرچند نمونه صندوقدار هم حتما برای چنین تیراژی ضروری است.»

زاوه متذکر می‌شود: «با قیمت‌های مورد اشاره امکان رسیدن به ۱۲۰ هزار تا۱۵۰ هزار خودرو تولیدی در سال ممکن است البته اگر کیفیت و عمر قطعات به مانند وضعیت فعلی نباشد.»

مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این مورد می‌گوید: «با توجه به تصاویر منتشر شده از این خودرو به نظرم این خودرو فیس لیفت تیبا است و البته بعید می‌دانم فریم درب‌ها و ستون‌ها را تغییر داده باشند و صرفا و احتمالا روی جلو و عقب خودرو تغییراتی را طراحی کرده باشند.»

وی اظهار می‌کند: «تلاش می‌کنند با یک فاصله ۵٠ میلیونی از قیمت تیبا عرضه کنند و مساله جبران زیان تولید و خروج از موضوع خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری است که با این تکنیک از آن خارج خواهد شد.»

با این توضیحات و ارزیابی کارشناسان احتمالا قیمت خودرو اطلس حداقل ۱۷۰ میلیون تومان باشد و در صورت تولید خودرو اطلس اتوماتیک این قیمت نهایتا تا ۲۸۰ میلیون تومان برسد. البته این قیمت‌ها پیش‌بینی و ارزیابی امروز کارشناسان است و امکان دارد در آینده این خودرو بسته به زمان عرضه آن قیمت‌های دیگری داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Amour
    Amour | ۳ آذر ۱۴۰۰

    فیس لیفت دیگری از خودروی کم فروش و کم طرفدار برلیانس 220 هاچ بک.

    • Amour
      Amour | ۳ آذر ۱۴۰۰

      خودروی شاهین هم فیس لیفت دیگری از برلیانس ۲۲۰ صندوق دار بود ...

  • Amir A
    Amir A | ۴ مهر ۱۴۰۰

    ببینید دوستان بزارید یچیزیو براتون روشن کنم ..
    شرکت سایپا میاد یه ماشینی طراحی میکنه که چندین برابر سود خالص داشته باشه و فقط درامد براش مهمه مثلا ماشینی که هزینه تمام شدش ۵۰ میلیون در میاد باید دو یا سه برابر سود خالص بده حالا فرض کنید بخاد ماشین ماشین با کیفیتی تولید کنه که مثلا ۲۰۰ میلیون هزینه تمام شدش باشه و بخاد ازش سود دو یا سه برابر بگیره ، اونجاست که بازار فروشش خیلی کم میشه پس داره از این راه بیشترین منفعت رو میکنه در قبال استقبال مردم و عدم رقابت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی