ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آسترازنکا اثربخشی واکسن و داروی کرونای خود را روی گونه «اومیکرون» بررسی می‌کند

شرکت آسترازنکا می‌گوید تحقیق درباره اثر جهش جدید ویروس کرونا بر واکسن و داروی آنتی‌بادی خود را آغاز کرده است. این شرکت امیدوار است واکسن و داروی آن‌ها همچنان در برابر این گونه از ویروس ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

شرکت آسترازنکا می‌گوید تحقیق درباره اثر جهش جدید ویروس کرونا بر واکسن و داروی آنتی‌بادی خود را آغاز کرده است. این شرکت امیدوار است واکسن و داروی آن‌ها همچنان در برابر این گونه از ویروس کرونا که با نام «اومیکرون» معرفی شده، اثربخشی داشته باشد. این گونه به سرعت در آفریقای جنوبی در حال شیوع است.

سازمان بهداشت جهانی وضعیت گونه جدید ویروس کرونا B.1.1.529 را که با جهش‌های بزرگ همراه است، «نگران‌کننده» توصیف کرده. آسترازنکا که تاکنون ۲ میلیارد دوز از واکسن خود در کشورهای جهان توزیع کرده، می‌گوید مثل همه جهش‌های ویروس کرونا، جهش B.1.1.529 را زیرنظر گرفته تا درباره اثرات آن روی واکسن اطلاعات گردآوری کند. این شرکت در همین راستا تحقیقاتی را برای کسب اطلاعات در کشورهای «بوتسوانا» و «اسواتینی» آغاز کرده است.

آسترازنکا در بیانیه‌ای در این باره گفت: «این تحقیقات به ما کمک می‌کند تا درباره عملکرد واکسن Vaxzevria در مقابل این گونه جدید از ویروس اطلاعات واقعی گردآوری کنیم.» این شرکت سوئدی تاکید کرده که واکسن کرونای آن‌ها تاکنون در برابر همه جهش‌های SARS-CoV-2 موثر بوده است.

آسترازنکا می‌گوید با همراهی دانشگاه آکسفورد پلتفرمی ایجاد کرده تا به سرعت در برابر گونه‌های جدید ویروس واکنش نشان دهد. این شرکت قبلا اعلام کرده بود که در حال کار روی واکسن جدیدی است که اثربخشی بهتری در برابر گونه بتا داشته باشد. آفریقای جنوبی در ماه فوریه استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کرد، چون تحقیقات نشان داده بودند که اثربخشی این واکسن در برابر گونه یاد شده پایین است.

از سوی دیگر، اگرچه برخی دانشمندان ابراز نگرانی کرده‌اند که جهش‌های پروتئین اسپایک ویروس می‌تواند بر کارآمدی داروهای آنتی‌بادی اثر منفی بگذارد، ولی آسترازنکا گفته ممکن است داروی ترکیبی آن‌ها در برابر این گونه هم همچنان اثربخشی لازم را داشته باشد. داروی ضد کرونای آسترازنکا از دو آنتی‌بادی تشکیل شده که فعالیت‌های متفاوت و مکملی را در برابر ویروس کرونا انجام می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی