ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایلان ماسک: مشکل تولید موتور رپتور می‌تواند اسپیس ایکس را در خطر ورشکستگی قرار دهد

ایلان ماسک در ایمیلی به کارمندان اسپیس ایکس اعلام کرده که توسعه موتور رپتور فاجعه‌آمیز بوده و شرایط بسیار بدتر چیزی است که چند هفته پیش به نظر می‌رسید. او می‌گوید اگر آن‌ها تا سال ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

ایلان ماسک در ایمیلی به کارمندان اسپیس ایکس اعلام کرده که توسعه موتور رپتور فاجعه‌آمیز بوده و شرایط بسیار بدتر چیزی است که چند هفته پیش به نظر می‌رسید. او می‌گوید اگر آن‌ها تا سال آینده نتوانند هر دو هفته یک پرتاب استارشیپ داشته باشند، در خطر ورشکستگی قرار می‌گیرند.

ایلان ماسک از روند توسعه موتور رپتور موشک استارشیپ راضی نیست و در ایمیلی که یک روز پس از مراسم جشن شکرگزاری برای کارمندان اسپیس ایکس فرستاده، شرایط را بغرنج توصیف کرده است. ماسک می‌گوید: «بحران تولید رپتور بسیار بدتر از چیزی است که چند هفته پیش به نظر می‌رسید. اگر نتوانیم سال آینده حداقل هر دو هفته یک بار استارشیپ را پرتاب کنیم، در معرض خطر واقعی ورشکستگی قرار می‌گیریم.»

استارشیپ موشک نسل بعدی غول‌پیکر اسپیس ایکس است که فعلا در دست ساخت قرار دارد و برای ارسال محموله و انسان به ماه و مریخ استفاده خواهد شد. این شرکت نمونه اولیه استارشیپ را در مجموعه‌ای در جنوب تگزاس آزمایش می‌کند و تاکنون چند پرتاب امتحانی کم ارتفاع را با آن انجام داده است. ولی استارشیپ برای رسیدن به مدار به ۳۹ موتور رپتور نیاز دارد، در نتیجه روند تولید موتورها باید سرعت بسیار بیشتری پیدا کند.

با این حال، اسپیس ایکس در تولید موتورهای رپتور با مشکل روبرو شده است. ماسک تاکید کرده که جدایی «ویل هلتسلی»، رئیس سابق بخش پیش‌رانش اسپیس ایکس هم تاثیر بسزایی در تشدید وخامت اوضاع داشته است. مدیرعامل اسپیس ایکس می‌گوید همه کارمندان باید دست به دست هم دهند تا از اوضاع فاجعه‌آمیز فعلی عبور کنند.

ماسک می‌گوید: «اگر ما نتوانیم موتورهای رپتور را به تعداد کافی آماده کنیم و نتوانیم استارشیپ را به پرواز درآوریم، قادر به پرتاب ماهواره نسل دوم استارلینک نخواهیم بود. ماهواره نسل اول استارلینک به خودی خود از نظر اقتصادی به صرفه نیست، اما نسل دوم می‌تواند شرایط را تغییر دهد.»

اسپیس ایکس سعی دارد ظرفیت تولید ترمینال‌های استارلینک را به چند میلیون دستگاه در سال برساند. این پروژه سرمایه عظیمی می‌طلبد و نیازمند استفاده از نسل دوم ماهواره‌هاست تا پهنای باند لازم را تامین کنند. اگر امکان ارسال ماهواره‌ها وجود نداشته باشد، ترمینال‌ها عملا بلااستفاده خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی