ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دایون Y5 افرود
خودرو

تجربه رانندگی با دایون Y5؛ تست شتاب٬‌ ترمز و قابلیت‌های آفرود [تماشا کنید]

دایون Y5 هنوز نیامده به یکی از خودروهای نسبتا پرحاشیه چینی تبدیل شده است. این خودرو که از نظر فنی نسخه مسقف از وانت کلوت مکث موتور محسوب می شود، محصولی از شرکت ایلیا موتور ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

دایون Y5 هنوز نیامده به یکی از خودروهای نسبتا پرحاشیه چینی تبدیل شده است. این خودرو که از نظر فنی نسخه مسقف از وانت کلوت مکث موتور محسوب می شود، محصولی از شرکت ایلیا موتور است که از زیر مجموعه های گروه کیان خودرو است که قرار بود خط مونتاژ خودروهای چینی/آلمانی بوگوارد را در ایران راه اندازی کند اما حالا به سبب بدقولی و تحریم ها به سرعت برند دایون رفته و قصد دارد تا تنها شاسی بلند اتوماتیک مناسب آفرود را با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان راهی بازار کم تنوع کشورمان کند.

دایون Y5 قیمت

دایون Y5 از نظر مشخصات فنی شاسی و سیستم تعلیق شباهت هایی به نسل قدیمی تویوتا فورچونر دارد که یکی از خودروهای سرآمد در زمینه آفرود محسوب می شود البته به جای موتور شش سیلندر، قدرتمند و قابل اعتماد فورچونر، شاهد استفاده از موتور 2.0 لیتری توربو ساخت میتسوبیشی هستیم که طبیعتا به اندازه موتور جان سخت تویوتا مناسب آفرود نیست. همچنین پایین بودن اینترکولر خودرو نیز می تواند در گذر از رمل‌ها مشکل ساز شود.

دایون Y5 موتور

مساله بعدی در خصوص توانایی های آفرود دایون Y5 به محدودیت گیربکس این خودرو در زمینه نگه داشتن دنده‌ها در شرایط کات اف (مرز رسیدن به ردلاین)‌ مربوط می‌شود که نکته‌ای مهم در پیمودن شیب‌های طولانی است.

دایون Y5

گیربکس شش سرعته اتوماتیک این خودرو به گونه‌ای تنظیم شده است که فقط در حالت چهارچرخ سنگین موتور را در مرز کات اف نگه میدارد و در حالت چهارچرخ سبک و دو چرخ متحرک اقدام به تعویض دنده‌ها می کند و این امر از توانایی افرود خودرو می‌کاهد.

دایون Y5

 

تجربه رانندگی با دایون Y5 به همراه تست شتاب٬‌ ترمز و توانایی های آفرود

تست و بررسی کوتاه ویدیو و تجربه رانندگی با دایون Y5 به همراه تست شتاب٬‌ ترمز و توانایی های آفرود را می‌توانید در ویدیو زیر مشاهده فرمایید.

قیمت و شرایط بازار دایون Y5

خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند به معنای کامل کلمه بازار خودرو جهان را تسخیر کرده اند ولی در ایران طی چندسال اخیر عمده خودروهای وارد شده به کشور از نوع کراس اوور بوده اند و کمتر اثری از شاسی بلندهای واقعی و مناسب آفرود در بازار دیده شده است. این مساله به خصوص پس از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس در سال 2014 و توقف تولید خودروهایی مانند نیسان رونیز، پاژن و امثالهم ...باعث شده است که کمبود جدی در بازار خودروهای مناسب آفرود روی دهد. به شکلی که بسیاری از افراد به استفاده از خودروهای وانت روی آورده اند و حالا نیز با ناامیدی از کاهش قیمت ها یا باز شدن واردات نوبت به شاسی بلندهای چینی رسیده تا به این بخش از بازار نیز وارد شوند.

دایون Y5

دایون Y5 به گفته مدیران شرکت قرار است با رقمی در حدود ۸۹۰ میلیون تومان راهی بازار شود اما با توجه به افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر٬ بعید نیست که قیمت نهایی به حدود یک میلیارد تومان افزایش یابد که مانند همیشه رقمی گزاف برای یک خودرو چینی از برندی نوپاست.

با این حال باید اذعان کرد که علیرغم تمام ضعفهای مطرح شده٬‌ دایون Y5 به سبب ساختار افرودی شاسی و فنربندی خود از عملکرد بهتری نسبت به سایرخودروهای چینی موجود در بازار برخوردار است و قطعات می‌تواند عملکرد قابل قبولی را در استفاده‌های طبیعت گردی خانوادگی (به جز آفرود سنگین)‌ ارائه دهد. از این رو دایون Y5 در صورت عرضه مناسب و پشتیبانی صحیح از سوی ایلیا موتور از شانس قابل قبولی برای عرض اندام در بازار برخودار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی