ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازدهی بازار خودرو آذر ماه
خودرو

بازار خودرو پرسودتر از بازار ارز و مسکن؛ بیشترین سود را در آذر ماه دلالان خودرو بردند

بررسی روند بازدهی بازارهای مختلف نشان می‌دهد که بازدهی بازار خودرو در آذر ماه حتی از بازار ارز و سکه نیز بیشتر بوده و به حدود ۷ درصد رسیده است. طبق محاسبات انجام شده بازار ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

بررسی روند بازدهی بازارهای مختلف نشان می‌دهد که بازدهی بازار خودرو در آذر ماه حتی از بازار ارز و سکه نیز بیشتر بوده و به حدود ۷ درصد رسیده است.

طبق محاسبات انجام شده بازار مسکن در آذر ماه نسبت به آبان ماه ۲ درصد بازدهی مثبت با خود به همراه داشته و این رقم در خصوص بازار ارز و سکه به حدود ۶ درصد رسیده است.

این در حالی است که بازدهی بازار خودرو طبق داده‌های بازار آنلاین و دیوار در بازه زمانی تحت بررسی حدود ۷ درصد بوده است.

جالب بدانید طبق پیش‌بینی‌ها و با در نظر گرفتن رکود سنگین حاضر در بازار خودرو انتظار می‌رفت که این بازار در آذر ماه سیر نزولی به خود بگیرد یا حداقل ثبات را تجربه کند. اما مجموع اتفاقات رخ داده در آذر ماه سبب شد که قیمت‌ها در بازار خودرو افزایش یافته و این بازار یک بازدهی مثبت ۷ درصدی را در این ماه از خود به جای گذارد.

«قیمت ارز»، «بیم و امید مذاکرات برجامی» و «رشد قیمت کارخانه‌ای» و همچنین «روند عرضه» عوامل اثرگذار مهم در بازار خودرو طی آخرین ماه پاییز بوده‌اند که برآیند آنها رشد ۷ درصدی قیمت را رقم زده است.

بازار خودرو

بررسی عوامل تاثیرگذار در بازار خودرو

انتظار می‌رفت که از سرگیری مذاکرات وین سبب شود که قیمت‌ها در بازار خودرو یک سیر نزولی به خود گیرند اما همزمان با ارسال سیگنال‌های مثبت و منفی از وین، بازار دچار نوسان شد. در نهایت رسیدن خبر به بن‌بست خوردن مذاکرات وین و توقف موقت مذاکرات در کنار افزایش بهای ارز سبب شد که منحنی قیمت خودرو روندی صعودی به خود گیرد.

در کنار این موارد مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروهای داخلی که در اواسط آذر ماه ابلاغ شد رشد قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد را با خود به همراه داشت.

بازار خودرو

جالب بدانید که بررسی آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بازار آزاد خودرو بیشتر از آنکه همسو با قیمت کارخانه‌ای خودروها حرکت کند خود را با بهای ارز وفق می‌دهد. به عبارت دیگر انتظار می‌رفت که افزایش ۱۸ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها سبب شود که قیمت‌ها حداقل نزدیک به ۱۸ درصد در بازار آزاد بالا بروند اما قیمت‌ها هماهنگ با افزایش نرخ ارز که حدودا ۶ درصد بود رشد داشته و بالا رفته‌اند.

اجازه دهید در انتها این پیش‌بینی را نیز گوش‌زد کنیم که هرچند آذر ماه بازار خودرو بیشترین بازدهی را نسبت به سایربازارها داشته است اما احتمالا این روند در دی ماه تکرار نخواهد شد. چراکه خودروسازان به دنبال آن هستند که با ارائه طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش به صورت هفتگی قسمت اعظمی از تقاضای واقعی بازار را پاسخ داده و در این حالت با کاهش تقاضا در بازار آزاد و افزایش عرضه از سوی خودروسازان شاهد کاهش قیمت خودروها هرچند کوچک در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sagittarius19
    sagittarius19 | ۱۱ دی ۱۴۰۰

    خیلیا شاید یادشون رفته باشه تو بهار سال 99 خیلی مسئولین گفتن که قیمت خودرو میاد پایین. تلویزیون مصاحبه میکرد با نمایشگاه داران که قیمت خودرو رو آوردن پایین یکی مثلا میگفت اره 206 ، تا 130 تومن رفته بود الان شده 120. خلاصه سیاست های اشتباه که متاسفانه در حال تکرار هم هست باعث این اتفاقات شده. ولی بازم چون مردم احتیاج دارند چاره ای ندارند و میخرن کارخونه ها هم که عرضه قطره چکانی دارند و کلی مشکلات دیگه که قرار نیست به این زودی حل بشه متاسفانه.

مطالب پیشنهادی