ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بازوهای چپ و راست سپر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب با موفقیت باز شدند

یکی از مهم‌ترین مراحل گشایش تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا انجام شد و ناسا توانست ۵ لایه سپر خورشیدی این رصدخانه را به دقت باز کند. البته این فرآیند هنوز کامل نشده و قرار ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

یکی از مهم‌ترین مراحل گشایش تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا انجام شد و ناسا توانست ۵ لایه سپر خورشیدی این رصدخانه را به دقت باز کند. البته این فرآیند هنوز کامل نشده و قرار است در روزهای آینده کشش سطحی لایه‌ها به حد مطلوب برسد.

اکانت توییتر تلسکوپ جیمز وب به‌تازگی اعلام کرد که سپر خورشیدی باز شده و مطابق انتظار در حالت لوزی شکل قرار گرفته است. مهندسان ناسا این سپر ۲۱.۲ در ۱۴.۲ متری را در حالت فشرده روی موشک «آریان ۵» قرار داده بودند و گشایش آن شامل مراحل پیچیده‌ای بود که احتمال خطا و شکست را بالا می‌برد.

«کریستال پوگا»، مهندس سیستم‌های فضایی تلسکوپ جیمز وب می‌گوید: «سپر خورشیدی وب شامل ۱۴۰ مکانیزم رهاسازی، تقریبا ۷۰ لولا، ۸ موتور پیاده‌سازی، فنر، چرخ‌دنده، حدود ۴۰۰ قرقره و ۹۰ کابل به طول ۴۰۰ متر است.» فرآیند گشایش سپر خورشیدی چند روز پیش با باز شدن قاب‌های جلو و عقب آغاز شد که لایه‌های پنج‌گانه سپر را نگه می‌دارند.

انیمیشن گشایش سپر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب

گشایش سپر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب رو به پایان است

تیم جیمز وب ساعت ۲۲ دیشب به وقت تهران گشایش سپر خورشیدی سمت چپ تلسکوپ را آغاز کرد و بازوها تا ساعت ۰۱:۱۹ بامداد باز شدند. سپس نوبت سپر سمت راست بود که فرآیند گشایش آن از ساعت ۰۳:۰۱ بامداد تا ۰۶:۴۳ بامداد به وقت تهران طول کشید.

گشایش سپر خورشیدی دستاورد مهمی برای تیم تلسکوپ محسوب می‌شود. اما کار هنوز تمام نشده است. سیستم‌های تلسکوپ حالا باید کشش مناسب را برای لایه‌های کپتونی سپر خورشیدی تنظیم کنند. این کار در طول دو روز آینده انجام خواهد شد. سپس نوبت به گشایش آینه‌های ثانویه و اولیه تلسکوپ می‌رسد. این فرآیند نیز احتمالا در زودترین حالت در تاریخ ۱۷ دی انجام می‌شود، اما احتمال تاخیر در آن وجود دارد.

با گشایش آینه‌ها می‌توانیم بگوییم که مراحل اصلی پیاده‌سازی تلسکوپ به پایان می‌رسد. هدف بعدی ناسا احتراق موتوری است که برای ۲۹ روز پس از پرتاب برنامه‌ریزی شده و جیمز وب را وارد مدار نهایی خود در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی