ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ جیمز وب
علمی

تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت در مدار لاگرانژی L2 قرار گرفت

تلسکوپ فضایی جیمز وب مطابق انتظار شب گذشته به مقصد خود در مدار لاگرانژی L2 رسید. ناسا حالا در یک فرآیند چند ماهه به تنظیم دقیق اپتیک‌های رصدخانه می‌پردازد تا در نهایت در فصل تابستان ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب مطابق انتظار شب گذشته به مقصد خود در مدار لاگرانژی L2 رسید. ناسا حالا در یک فرآیند چند ماهه به تنظیم دقیق اپتیک‌های رصدخانه می‌پردازد تا در نهایت در فصل تابستان پیش رو بتوانیم اولین تصویر حاصل از رصدهای آن را ببینیم.

سازمان فضایی آمریکا ناسا تایید کرد که تلسکوپ جیمز وب با کمک احتراق پیشران‌هایش با موفقیت به مدار نهایی خود در دومین نقطه لاگرانژی خورشید-زمین موسوم به نقطه L2 رسیده است. رسیدن به مدار L2 برای ادامه ماموریت این رصدخانه حیاتی بود.

این مدار نمایی بدون مانع را برای مشاهده فضا فراهم می‌کند و با توجه به خصوصیات خاصی که دارد، باعث می‌شود سپر خورشیدی جیمز وب همیشه به سمت تنها ستاره منظومه شمسی قرار بگیرد و از تلسکوپ در برابر نور و حرارت آن محافظت کند. بدین ترتیب، خود تلسکوپ همیشه در سایه خواهد بود و در سرما به کارش ادامه می‌دهد.

مدار L2 محل قرارگیری تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب گهگاه مسیر خود را اصلاح می‌کند

با توجه به پایداری نسبتا بالای مدار L2، تلسکوپ جیمز وب از جایگاه خود منحرف نخواهد شد، ولی از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که رصدخانه تا ابد بدون کمک در همان مدار باقی بماند. به همین منظور، ناسا تقریبا هر 20 روز یکبار پیشران‌های تلسکوپ را برای 2 تا 3 دقیقه روشن می‌کند تا مسیر حرکت اصلاح شود و رصدخانه در مدار باقی بماند. همین احتراق‌های کوچک مشخص خواهند کرد که جیمز وب چقدر می‌تواند در فضا فعال باقی بماند. حدود 10 الی 20 سال بعد، زمانی که پیشران‌ها از کار بیفتند، ماموریت جیمز وب هم تمام می‌شود.

تلسکوپ فضایی مشترک آمریکا، اروپا و کانادا 4 دی در حالت فشرده از زمین پرتاب شد و 19 دی آینه‌های خود را باز کرد تا مراحل پیاده‌سازی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. این تلسکوپ قرار است با استفاده از پرتوهای فروسرخ به مطالعه جهان باستان بپردازد و اطلاعاتی را به دست آورد که از طریق تلسکوپ‌های مدار زمین از جمله هابل قابل دستیابی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی