ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معاون رگولاتوری
فناوری ایران

معاون نظارتی رگولاتوری: کاهش سرعت اینترنت را قبول نداریم

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد تا به امروز گزارشی درباره کاهش کیفیت و سرعت اینترنت در کل کشور نداشته‌اند. او حتی معتقد است طی یک سال گذشته ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد تا به امروز گزارشی درباره کاهش کیفیت و سرعت اینترنت در کل کشور نداشته‌اند. او حتی معتقد است طی یک سال گذشته بنابر آمارهای سایت speedtest سرعت اینترنت بهتر از قبل شده است.

«مجید حقی» در گفتگو با ایلنا با رد ادعای کاهش سرعت اینترنت در کشور، گفت: «باید به صورت مصداقی و با ارائه گزارش در خصوص کاهش، افزایش و کیفیت اینترنت سخن بگوییم. حوزه تخصصی اندازه‌گیری شاخص‌ها بر عهده سازمان است به همین دلیل سامانه سنجش سرعت اینترنت ( نت‌سنج پلاس) را راه‌اندازی کردیم.»

به گفته وی سنجش‌ها در سامانه کلی و بر اساس شاخص‌های استانی کیفیت‌ها چک می‌‌شود، شاخص‌های محاسبه مبتنی بر احساس و برداشت زمانی، مکانی و جامعه آماری کم نیست: «باید بگویم که تا به امروز گزارشی در این خصوص که کل کشور کیفیت و سرعت اینترنت‌اش پایین آمده است به دست ما نرسیده است.»

حقی با بیان اینکه سرعت شبکه در حال تغییر است اظهار داشت این امکان وجود دارد در منطقه‌ای به دلایل مختلف شبکه‌ای و کاربری، لحظاتی کیفیت و سرعت اینترنت کاهش پیدا کند اما در جای دیگر این سرعت تغییر نکرده باشد.

معاون رگولاتوری

کیفیت اینترنت بهتر شده است

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با اشاره به افزایش تعداد کاربران اینترنت در کشور با گسترش پهنای باند در روستاها گفت: «اگر در گسترش فناوری به نقاط دوردست و روستاها جامعه کم برخوردار از جامعه آماری بهره‌دار از ظرفیت موبایل را اضافه کنید بدون تردید در ابتدا کیفیت سرعت مانند شهرهای پرجمعیت نخواهد بود.»

حقی اگرچه آمارهای سایت speedtest را به علت نامعلومی جامعه آماری این سایت، تایید یا رد نمی‌کند اما با اشاره به رتبه و میانگین سرعت اینترنت تلفن همراه ایران در سال 2020 و 2021 اعتقاد دارد براساس این گزارشات، وضعیت اینترنت کشور بهتر شده است:

«در سال 2020 رتبه ما در سرعت اینترنت تلفن همراه 83 و سرعت 18.66 بوده است این در حالیست که در سال 2021 رتبه ما 77 شد و سرعت اینترنت نیز 30 درصد افزایش داشته است پس بر اساس این گزارش وضعیت ما بهتر شده است.»

این مقام مسئول با اشاره به اضافه شدن هزار روستای جدید به شبکه ارتباطات پایدار و پرسرعت، گفت: «در سال جاری تعدادی از روستاهای کشور به شبکه ملی ارتباطات پایدار اضافه شده‌اند و دامنه استفاده از این شبکه بیشتر و وسیعتر شده است. در این شرایط انتظار می‌رفت که میانگین سرعت اینترنت در کشور افت کند این در حالی است که میانگین بالا رفته پس در مجموع کیفیت بهتر شده است.»

او اما مشکلات درخصوص کاهش سرعت اینترنت در کشور را پذیرفته و گفت: «منکر مشکلات در برخی مناطق کشور نیستم. به نظر می‌رسد که در جاهایی اشکال داریم و باید آن‌ها را رفع و ارتقا بدهیم.»

speedtest

حقی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات مبنی بر توسعه شبکه فیبرنوری سرعت اینترنت در کشور، اظهار داشت نگاه وزارتخانه به بهبود سرعت اینترنت متمایل است:

«من به عملکرد وزارتخانه و اپراتورها نمره 20 نمی‌دهم اما وقتی مخاطب این پرسش قرار می‌گیرم که چرا با کاهش سرعت اینترنت در کشور مواجه هستیم باید بگویم که مصداقی دراین باره باید صحبت کرد، آنچه speedtest نشان می‌دهد ما افزایش سرعت اینترنت نیز داشتیم.»

او در پایان خاطر نشان کرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به عملکرد اپراتورها انتقاد دارد و چند روز پیش به دلایلی برخی از این اپراتورها را جریمه و اشکالات آن‌ها را منتشر کرد: «پس باید بگویم ما نیز نسبت به برخی کم کاری‌های موجود انتقاد و تلاش داریم که آن‌ها را حل کنیم.»

گفتنی است حقی در آبان ماه امسال و پس از دستور وزیر ارتباطات برای پیگیری وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت در کشور اعلام کرده بود وضعیت کیفیت اینترنت در کشور بهتر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • redstar6486
    redstar6486 | ۸ بهمن ۱۴۰۰

    متاسفانه مسئولین ما عادت کردن سریع حالت دفاعی به خودشون بگیرن و منکر بشن. این مسئله دیگه بحث جهتگیری سیاسی نیست. بله. توی کشور ما شکایت رسمی عادت نشده. برای همین شما شکایت به دستت نمیرسه. مسئول اگر واقعا اهمیت بده، میاد میگه مردم حتما در صورت هر گونه مشکل کیفیت، سریع اطلاع بدن تا بررسی بشه و مشکل رو حل کنیم.
    بگذارید مردم حس کنند اهمیت دارند و مسئولین نمایندشون هستند و مسئول کمک به مردم. نه مسئول انکار مشکلات مردم.

  • avvvvab
    avvvvab | ۶ بهمن ۱۴۰۰

    شما راست میگی!
    هشتاد ملیون بیکار دارند الکی نق می‌زنند.
    کاش منم پیش شما ایران بودم از اینترنت وطنی استفاده میکردم!

  • molavy
    molavy | ۶ بهمن ۱۴۰۰

    شبیه. روحانی حرف میزنه، مردم بهم لبخند میزنم
    پس حله

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی