ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کنتور گاز هوشمند
فناوری ایران

پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز در کشور با کمک فناپ زیرساخت رونمایی شد

پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز در کشور با کمک فناپ زیرساخت و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و مشارکت چهارجانبه با چند شرکت‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات، کنترل گاز اکباتان و ایرانسل ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز در کشور با کمک فناپ زیرساخت و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و مشارکت چهارجانبه با چند شرکت‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات، کنترل گاز اکباتان و ایرانسل موفق به طراحی پلتفرم «کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز» در کشور شد.

در همایشی که با هدف معرفی پلتفرم هوشمندسازی کنتورهای گاز در روز سیزدهم بهمن ماه برگزار شد،‌ جدیدترین محصول کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز رونمایی شد. در این مراسم که با حضور مدیرانی همچون مهدی ایزدیار (مدیر عامل شرکت فناپ زیرساخت)، سید احمد روحانی‌پور (مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت)، مجید قاسمی (مدیرعامل بانک پاسارگاد)، شهاب جوانمردی مدیر عامل هلدینگ فناپ، داور نظری (جانشین مدیرعامل فناپ ساخت در حوزه توسعه و فناوری) و جمعی از مدیران این حوزه برگزار شد.


<figure class=کنتور گاز هوشمند

اصلاح الگوی مصرف انرژی با کنتورهای گاز هوشمند

«مهدی ایزد یار»، مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت در ابتدای این همایش، به اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: «اصلاح الگوی مصرف انرژی، سال‌ها به‌عنوان یکی از اولویت‌های نخست کشور به شمار می‌رود، اما برای حل آن تنها به یک روش بسنده کرده‌ایم که آن‌هم اصلاح مبالغ تعرفه و افزایش بهای انرژی بوده است. اما تجربه نشان داده این روش برای یک بازه زمانی محدود نتیجه می‌دهد. از طرفی در شیب رشد قیمت‌ها محدودیت وجود دارد و باید راهکارهای جایگزین برای اصلاح این موضوع در نظر گرفته شود.»

او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا این فرایند اینچنین طولانی شده به فرهنگ غلط موجود در کشور اشاره کرد و تاکید کرد که در ایران تا نیازی به بیش از حد نرسد، دولت فکری به آن نمی‌کند. او این رویه را غلط دانست و سیاست پیشگیری را سیاستی بهتر عنوان کرد. ایزدیار باور دارد مساله کنتورهای هوشمند گاز در حال حاضر نیاز اساسی شرکت ملی گاز است و با اینکه پس از دوازده سال به ثمر رسیده اما اجرای آن در دوران حاضر با کمک دولت می‌تواند کماکان به مصرف انرژی کمک کند: «اما رویکرد درست، نگاه اکوسیستمی به این موضوع است. نگاهی که بیانگر ملی بودن این طرح بوده و ارزش‌افزوده اجرای آن به تمام ذی‌نفعان می‌رسد در نتیجه پیاده کردن راهکارهای اکوسیستمی، بهترین راه‌حل به شمار می‌رود.»

مدیرعامل فناپ زیرساخت با اشاره به وجوه اشتراکی این طرح اظهار کرد: «در چنین پروژه‌هایی، لایه‌های مختلفی وجود دارد که یک بخش آن خود کنتورها بود و شرکت کنتورسازی اکباتان، به عنوان شرکت زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری نفت، تولید آن را بر عهده گرفت و محصول نهایی را با بهترین کیفیت و دریافت استانداردهای کافی در اختیار این اکوسیستم قرار داد.»

‌وی افزود: «خوشبختانه کارهای مطالعاتی این پروژه در دانشگاه خاتم به سرانجام رسیده است. همچنین ایجاد بستر ارتباطی را نیز شرکت ایرانسل فراهم کرده و ما در فناپ زیرساخت، پلتفرم هوشمند آن را طراحی و پیاده‌سازی کرده‌ایم که مبتنی بر اینترنت اشیا است.»

آنطور که ایزدیار می‌گوید نکته مهم اینست که تمام این چرخه توسط کارشناسان داخلی طراحی و پیاده‌سازی شده و با یک‌دهم میزان سرمایه‌گذاری ارزی این کار انجام شده است. وی با بیان اینکه طی مدت ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری اندکی در صنعت گاز صورت گرفته است، گفت: «می‌بایست ۱۶۰ میلیارد دلار در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود که ۳۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به حوزه گاز است. اما حتی سه میلیارد دلار نیز نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم.»

کنتور گاز هوشمند

تا زمانی که شرکت‌های خصوصی دنبال دولت برای کار باشند اقتصاد درست نمی‌شود

در ادامه همایش «شهاب جوانمردی» مدیرعامل هولدینگ فناپ، در پاسخ به این پرسش که این کنتور از چه زمانی به تایید شرکت ملی گاز ایران رسید اظهارکرد: «پروژه "پایلوت" این طرح که عملا جزء اصلی فرآیند این هوشمند سازی است، از 3 سال پیش در این مجموعه آغاز شد. هم اکنون بیش از یکسال است که این محصول آماده ارائه بوده و تمام مراحل تست را نیز گذرانده است.»

وی با اشاره به تکمیل بخش عمده‌ای از پلتفرم ادامه داد: «بخشی از فرایند ورود این محصول به شرکت ملی گاز طی شده و فقط قسمت‌هایی از مراحل دریافت استاندارد آن هنوز مرتفع نشده است. اما آنچه که ما در آن به موفقیت بسیار خوبی رسیده‌ایم، موضوع فناورانه این محصول است. بدین معنی که کنتورهای گاز کاملا هوشمند شده و با این پلتفرم سازگار شده است. به طوری که نیازهای یک شبکه جامع هوشمند کنترل و هدایت‌پذیر را برای جمع‌آوری داده‌ها و کنترل کنتورها فراهم می‌کند.»

جوانمردی ادامه داد: «از این مرحله به بعد دو مسئله جدی وجود دارد؛ یکی استاندارد نهایی برای ورود به یک شبکه گسترده مشترکین است که در خصوص آن باید کارهایی مشترک با شرکت ملی گاز ایران به انجام برسد.»

جوانمردی تاکید کرد تا زمانی که شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی به دنبال دولت است و از نهادهای دولتی پیگیری بیش از حد می‌کند تا بتواند کاری را پیش ببرد و یک همکاری ایجاد کند، مشکلات اقتصادی کشور درست حل نمی‌شود. جوانمردی باور دارد بخش جدی تر اقتصاد ایران بخشی است که صنایع بزرگ ما به آن گره خورده است، مثل حوزه انرژی و فولاد و پتروشیمی: «این صنایع بزرگ نقش اساسی در تولید ناخالص ملی دارند و هنوز ترکیب کشاورزی و صنعت و خدمات در ایران حرف اول را می‌زند و همچنان کفه صنعت به دیگر اضلاع این مثلث اقتصادی می‌چربد و بزرگترین اقتصاد کشور است. این ترکیب نشان میدهد در حوزه های بزرگ و اجزای درشت اقتصاد دچار بحران هستیم و آن پویایی لازم نیز در این مراکز وجود ندارد.»

جوانمردی با تاکید بر اینکه حضور پلتفرم ها در زندگی مردم بسیار موثر است تصریح کرد که همراهی دولت با این شرکت‌ها در انجام اقدامات ملی می‌تواند به تسریع کارها کمک کند: «اگر فناپ زمانی فقط به فروش محصول و نگه داری محصول می‌پرداخت حالا توانسته با شرکت‌هایی چون فناپ زیرساخت به کارهای تازه‌ای روی بیاورد و با همکاری‌های از این قبیل وارد اقدامات ملی شود. ما در فناپ توانستیم به این ابعاد از همکاری دست پیدا کنیم و این اتفاق باید برای همه اکوسیستم فناورانه کشور رخ بدهد.»

کنتور گاز هوشمند
شرکت فناپ درصدد است تا عملیاتی سازی این پروژه ملی را فراهم کند

محسن ابوئی مهریزی، رئیس هیات مدیره شرکت اتصال صنعت میانه (ESM) که شرکتش پیشتر نیز بابت تولید «مودم‌های سیم کارت خور» از تسهیلات صندوق نوآوری شده نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت. وی در ادامه درباره تفاوت هوشمند سازی کنتور‌های گاز با کنتور‌های برق و آب گفت: «در پروژه هوشمندسازی کنتور‌های گاز، ما به دلیل استاندارد‌های بالای حفاظتی و امنیتی و نیز در دسترس نبودن برق و ... ناچار هستیم از بستر‌های ارتباطی مبتنی بر IoT استفاده کنیم لذا امکان استفاده از شبکه‌های موجود موبایلی که در سایر حوزه‌های اندازه‌گیری استفاده می‌شود، وجود ندارد.»

وی یادآورشد: «شرکت فناپ به عنوان مجری و برگزارکننده آیین رونمایی از پلتفرم «کنترل و مدیریت هوشمند کنتور‌های گاز» درصدد است تا علاوه بر ارائه توانمندی این مجموعه مشارکتی، با ایجاد همگرایی بین بازیگران این حوزه، زمینه را برای عملیاتی‌سازی این پروژه ملی فراهم کند.»

کارکرد اینترنت اشیا IoT در امور اداری و شهروندی کشور فراتر از حد تصورات کنونی برخی از ماست و رسیدن به حد نهایی استفاده از این تکنولوژی سالیان طولانی را می‌طلبد. با روی کار آمدن این سیستم در شهرها در حقیقت یک گام جلوتر به سوی داشتن شهری هوشمند (CyberCity) قدم خواهیم برداشت و آینده‌ای هیجان‌انگیز تر را خواهیم داشت. اینترنت اشیا بسیار گسترده است و مباحث فنی و طولانی را در بر می‌گیرد اما شاید کمتر کسی به استفاده از این فناوری در کنتورهای انرژی فکر کند، استفاده‌ای که صرفه‌جویی انرژی را به خود به ارمغان خواهد آورد.

توسعه روزافزون فن آوری و تأثیر آن در رشد و رونق فعالیت‌های صنعتی و خدماتی، پیشرفت در بخش‌های مهم کشور و همسو کردن آنها با تکنولوژی که باعث تسهیل در ارائه خدمات به مردم می‌شود یکی از مسائل بسیار مهمی است که در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفته است. زیرا ارائه خدمات مختلف در سطح کلان، مبحث مهمی است که می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای مردم به همراه داشته باشد. این مهم در حوزه انرژی‌های تجدیدناپذیر از اهمیت دوچندانی برخوردار بوده و باید از منظرهای مختلف، اصلاحاتی بر بهره‌برداری، عرضه و دریافت هزینه‌های مصرف انرژی از مردم صورت بگیرد. کنتورهای هوشمند می‌تواند در همین راستای کاهش مصرف انرژی تاثیرات بسزایی بگذارد و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز اولین قدم برای تحقق این امر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی