ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطع نخاع
سلامت

پزشکان با الکترودهای درون ستون فقرات، به یک بیمار قطع نخاع قدرت راه رفتن بخشیدند

«میشل روکاتی» که در اثر سانحه تصادف با موتورسیکلت دچار قطع نخاع کامل شده بود و قدرت حرکت نداشت، به لطف ایمپلنت الکترودهایی در ستون فقرات اکنون می‌تواند راه برود و دوچرخه‌سواری کند. میشل روکاتی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

«میشل روکاتی» که در اثر سانحه تصادف با موتورسیکلت دچار قطع نخاع کامل شده بود و قدرت حرکت نداشت، به لطف ایمپلنت الکترودهایی در ستون فقرات اکنون می‌تواند راه برود و دوچرخه‌سواری کند.

میشل روکاتی در سال 2017 در تصادف با موتورسیکلت فلج شده بود ولی اکنون با الکترودهایی که در ستون فقرات وی کار گذاشته شده، توانایی راه رفتن را به دست آورده است.

تیم تحقیقاتی از این ایمپلنت الکتریکی برای روکاتی و دو بیمار دیگر استفاده کرده‌اند. دو بیمار دیگر نیز می‌توانند با کمک این سیستم در بایستند، راه بروند، دوچرخه‌سواری کنند و حتی پاهای خود را در استخر حرکت دهند. امید آن می‌رود که چنین دستگاه‌های سبکی بتوانند به افراد دارای ناتوانی برای حرکت کمک کنند.

روکاتی از این دستگاه به عنوان بخشی از تمرینات معمول و توانبخشی برای کمک به تقویت عضلات و حفظ تناسب اندام خود استفاده می کند.

نخاع

ایمپلنت الکتریکی و قطع نخاع

این سیستم توسط پروفسور «گرگوار کورتین»، عصب شناس موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان و پروفسور «جوسلین بلوخ»، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه لوزان توسعه یافته و از یک الکترود نرم و انعطاف‌پذیر تشکیل شده است که در ستون فقرات ایمپلنت می‌شود.

این الکترود پالس‌های الکتریکی را به اعصاب نخاعی می‌رساند و می‌تواند عضلات مختلف پاها و تنه را کنترل کند. این پالس‌ها توسط اپ روی تبلت کنترل می‌شوند که دستورالعمل‌هایی را برای یک فعالیت خاص مانند ایستادن، راه رفتن، دوچرخه‌سواری یا حرکت پاها برای شنا صادر می‌کند.

این دستگاه به هر سه بیمار کمک کرده تا چند ساعت پس از عمل بایستند، اما عملکرد آنها با سه تا چهار ماه تمرین بهبود یافته است. کورتین می‌گوید:

«به لطف این فناوری، ما توانستیم افرادی را با جدی‌ترین آسیب‌های نخاعی هدف قرار دهیم. با کنترل این ایمپلنت‌ها، می‌توانیم نخاع را مانند مغز فعال کنیم که به صورت طبیعی بیمار بایستد، راه برود، شنا کند یا دوچرخه‌سواری کند.»

بیماران یک برنامه تمرینی را دنبال می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد عضلات از دست رفته را بازسازی کنند، مستقل‌تر حرکت کنند و حتی به آنها اجازه می‌دهد بایستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • soroush_showbert
    soroush_showbert | ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

    درود خانم پورشاهید
    البته ایشون فلج نخاعی بودن

مطالب پیشنهادی