ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیوتن
علمی

درخت سیب نیوتن در دانشگاه کمبریج در اثر طوفان از ریشه درآمد

طوفان یونیس،‌ درخت سیب نیوتن را که در سال 1954 در باغ گیاهشناسی دانشگاه کمبریج کاشته شده بود،‌ انداخت. این درخت 68 سال در ورودی این باغ قرار داشت و کپی ژنتیکی (کلون) درختی است ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

طوفان یونیس،‌ درخت سیب نیوتن را که در سال 1954 در باغ گیاهشناسی دانشگاه کمبریج کاشته شده بود،‌ انداخت. این درخت 68 سال در ورودی این باغ قرار داشت و کپی ژنتیکی (کلون) درختی است که در خانه «ایزاک نیوتن» قرار دارد. گفته می‌شود نیوتن با افتادن سیب از آن درخت الهام گرفته و نیروی جاذبه را کشف کرده است.

دکتر «ساموئل بروکینگتون»، مدیر باغ گیاهشناسی کمبریج می‌گوید کپی ژنتیکی از درخت نیوتن موجود است و به زودی در جای دیگری از این باغ درختی همانند آن کاشته می‌شود. وی افزود با وجودی که این درخت باغ گیاهشناسی کمبریج در اثر طوفان از ریشه در آمده است، اما این درخت از قبل نیز دچار قارچ عسل شده بود و متخصصان می‌دانستند که از بین می‌رود.  

وی توضیح می‌دهد که کپی ژنتیکی از درخت اصلی و کاشتن مجدد درختی مشابه آن می‌تواند به عنوان راهکاری برای مشکل به وجود آمده کارساز باشد.

گفتنی است درخت اصلی که ایده گرانش زمین به آن نسبت داده می‌شود، در خانه نیوتن در «وولزتورپ مانور» (Woolsthorpe Manor) در «گرانتام لینکلنشر» (Grantham Lincolnshire) واقع شده است. درخت اصلی خانه نیوتن نیز در قرن نوزدهم در اثر طوفان شدید و وزش باد آسیب دید ولی مجددا از ریشه رشد کرد و در همان محل کماکان موجود است.

درخت سیب نیوتن

براساس اسناد ایزاک نیوتن مربوط به قرن هفدهم میلادی، روزی نیوتن در باغی مشغول قدم زدن بوده که در سایه یکی از درخت‌های سیب می‌خوابد و ناگهان سیبی از روی درخت روی سرش برخورد می‌کند. وی با دیدن این صحنه به این فکر می‌افتد که چرا سیب مستقیم به زمین افتاده و به سمت چپ یا راست نرفته است. جرقه‌ای در ذهن نیوتن شکل می‌گیرد و وی با الهام از همین موضوع موفق به کشف جاذبه زمین و طرح نظریه گرانش می‌شود.

البته در برخی اسناد گفته می‌شود مدرکی وجود ندارد که قطعا سیب با سر نیوتن برخورد کرده باشد. اما آنچه گفته می‌شود نیوتن از درخت سیب الهام گرفته و موفق به کشف نیروی گرانش زمین شده است.

گفتنی است برخی منابع می‌گویند نیوتن دقیقا مشخص نکرده که سقوط سیب را اولین بار کجا مشاهده کرده است. ولی در آن مقطع زمانی فقط یک درخت سیب در باغ مانور وجود داشته و به همین دلیل گمان آن می‌رود که این درخت که در محل زندگی و زادگاه ایزاک نیوتن بوده، همان درخت سیب معروف نیوتن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی