ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین: زباله فضایی در حال برخورد به ماه، باقی مانده موشک ما نیست

چین ادعا کرد که قطعه‌ای از زباله فضایی که قرار است به ماه برخورد کند، برخلاف باور منجمان متعلق به ماموریت‌های ماه چین نیست. با این حال، از آنجایی که تمام داده‌ها نشان می‌دهد این ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

چین ادعا کرد که قطعه‌ای از زباله فضایی که قرار است به ماه برخورد کند، برخلاف باور منجمان متعلق به ماموریت‌های ماه چین نیست. با این حال، از آنجایی که تمام داده‌ها نشان می‌دهد این زباله تکه‌ای از راکت چینی قدیمی است، ممکن است چین ماموریت‌ها را با هم اشتباه گرفته باشد و نداند که این زباله متعلق به کدام ماموریت فضایی است.

سخنگوی وزارت خارجه چین، وانگ وبین، دوشنبه گذشته اعلام کرد: «طبق نظارت چین، مرحله دوم راکتی که متعلق به ماموریت چانگه 5 بود، وارد اتمسفر شد و به طور کلی سوخت و از بین رفت.» به علاوه، طبق داده‌های بخش هجدهم کنترل فضایی نیروی فضایی آمریکا تمام راکت این ماموریت فضایی در پاییز ۱۳۹۴ وارد جو شده و از بین رفته است.

این تکه زباله فضایی در هفته‌های گذشته، از زمانی که منجمی به نام «بیل گری» آن را ردیابی و پیش‌بینی کرد که در ۱۳ اسفند به ماه برخورد می‌کند، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در ابتدا، او فکر می‌کرد که این زباله تکه‌ای از راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس باشد که شش سال پیش ماموریتی برای اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا انجام داد. اما پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این زباله بخشی از راکت ماموریت چانگه 5-T1 چین است و پیش‌بینی قبلی اشتباه بوده است.

بررسی‌های ناسا و دانشگاه آریزونا

مرکز مطالعات اجرام نزدیک زمین که بخشی از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) است، در ادامه بررسی این جرم تایید کرد که این زباله بخشی از راکت ماموریت چانگه 5-T1 است. همچنین دانشجویان دانشگاه آریزونا در یک بررسی طیفی هویت این زباله را شناسایی کردند و آن را متعلق به این ماموریت چین دانستند.

تاکنون ردیابی زباله‌های فضایی دورتر دغدغه نیروی فضایی آمریکا نبوده و این سازمان بیشتر روی زباله‌های فضایی نزدیک زمین تمرکز کرده است. ردیابی زباله‌های نزدیک زمین به راحتی با رادار انجام می‌شود، اما برای ردگیری زباله‌های دورتر به تلسکوپ‌های بزرگ نیاز است.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه چین در روز دوشنبه واکنش دقیقی به این برخورد نداشت و همانطور که گفتیم همچنان ممکن است ابهاماتی در تشخیص ماموریت پیش آمده باشد. به علاوه، وبین در پاسخ خود به ماموریت چانگه 5 اشاره کرد و حرفی از چانگه 5-T1 نزد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی