ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان داروی جدیدی برای مقابله با باکتری‌های خطرناک تولید کردند

باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی دهه آینده خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود این ابرمیکروب‌ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی سالانه جان ۱۰ میلیون نفر را در جهان بگیرند. محققان دانشگاه تگزاس با هدف ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی دهه آینده خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود این ابرمیکروب‌ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی سالانه جان ۱۰ میلیون نفر را در جهان بگیرند. محققان دانشگاه تگزاس با هدف گیری پروتئینی که به این میکروب‌ها کمک می‌کند تا در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم باشند، راه جدیدی برای مقابله با آن‌‌ها پیدا کردند.

زمانی که بیمار مبتلا به ابرمیکروب آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، بیشتر باکتری‌ها سعی می‌کنند تا در محیط آلوده به دارو دوام بیاورند. چند ویروسی که در این شرایط زنده ماندند به تولید مثل خود ادامه می‌دهند و جهشی را که در آن‌ها به وجود آمده است، به نسل بعد خود منتقل می‌کنند. باکتری‌ها می‌توانند ژن‌های کاربردی خود را جابه‌جا کنند و در نهایت جمعیتی را به وجود آورند که به آنتی‌بیوتیک مقاوم است.

تصویر میکروسکوپی از باکتری کلبسیلا پنومونی از بین رفته با داروی جدید

فرآیند تولید داروی جدید

تولید داروهای جدید می‌تواند برای مدتی تاثیرگذار باشد، اما در نهایت این باکتری‌ها به آن‌ها نیز مقاوم می‌شوند. شاید بهتر باشد که در مرحله اول چیزی را هدف گیری کنیم که به این باکتری‌ها کمک می‌کند تا مقاوم شوند. در این مطالعه اخیر محققان مولکولی را تولید کردند که پروتئین خنثی‌سازی دارو را درون باکتری هدف می‌گیرد.

مشکل اصلی اینجاست که این نوع مولکول‌ها پروتئین را بعد از زمانی که باکتری آن را تولید می‌کند، از بین می‌برد که پروسه درمان را محدود می‌کند. به همین دلیل، محققان این مطالعه به روش بنیادی‌تری برای از بین بردن ابرمیکروب‌ها فکر کردند.

محققان متوجه شدند که این باکتری‌ها برای تولید پروتئین خنثی کننده دارو به پروتئین دیگری به نام DsbA نیاز دارند که از ابتدا درون باکتری وجود دارد. بنابراین، آن‌ها مولکولی را تولید کردند که DsbA را نشانه گیری می‌کند.

البته بعد از تولید این دارو باز هم باکتری‌ها پس از مدتی به آن مقاوم شدند. البته این دارو روی باکتری‌های خطرناکی مثل اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونی و سودوموناس آئروژینوزا تاثیرگذار بود و آن‌ها را از بین برد. این باکتری‌ها با هم عامل ایجاد بخش بزرگی از عفونت‌های باکتریایی هستند.

این مطالعه نشان داد که با پیشرفت داروهای ضد پروتئین DsbA در آینده می‌توان با آن‌ها آنتی‌بیوتیک جدیدی تولید کرد و از ابتلا به بخش بزرگی از بیماری‌های باکتریایی جلوگیری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی