ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هوای گرم در قطب شمال و جنوب چندین رکورد شکست

در هفته گذشته، به طور عجیبی دمای گرم چندین رکورد در آنتارکتیکا (جنوبگان) و آرکتیک (شمالگان) شکست. دانشگاه کنکوردیا (Concordia University) مطالعه‌ای در شرق آنتارکتیکا، یکی از دورترین تاسیسات تحقیقاتی جهان، انجام داد و دمای ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

در هفته گذشته، به طور عجیبی دمای گرم چندین رکورد در آنتارکتیکا (جنوبگان) و آرکتیک (شمالگان) شکست. دانشگاه کنکوردیا (Concordia University) مطالعه‌ای در شرق آنتارکتیکا، یکی از دورترین تاسیسات تحقیقاتی جهان، انجام داد و دمای این نقطه را منفی یازده درجه سلسیوس گزارش کرد. این دما ۲۱ درجه از دمای معمولی این منطقه بیشتر است.

تقریبا بین همان دوره زمانی در قطب شمال نیز دمای هوا افزایش یافت. طبق گفته‌های یک موسسه هواشناسی نروژی دمای قطب شما به ۳.۹ درجه سلسیوس رسید که ۳۰ درجه بیشتر از حالت عادی است و البته لازم به ذکر استکه این دما بیشتر از نقطه ذوب یخ است.

از آنجایی که در قطب جنوب زمستان آغاز شده و روزها به مرور کوتاه می‌شوند، انتظار می‌رود که در این بازه زمانی دمای هوا در آنتارکتیکا کاهش پیدا کند. با این حال، به نظر می‌رسد که شرایط مثل سال گذشته باشد که موج گرمایی سال ۲۰۲۱ میلادی از شمال غرب اقیانوس آرام به قطب جنوب رسید.

اما محققان و پژوهشگران اقلیمی اعلام کردند که تغییرات ناگهانی دمایی همیشه مرتبط با تغییرات اقلیمی نیست، البته هنوز مشخص نیست و باید در روزهای آینده منتظر داده‌های بیشتری باشیم. توده‌هایی از بخار و گرما که به سمت قطب شمال و جنوب حرکت می‌کنند، فرایندی عادی هستند. با این حال، اتفاقی که هفته گذشته افتاد کاملا متفاوت است. این پدیده می‌تواند کاملا اتفاقی باشد، اما از آنجایی که در دو قطب متفاوت همزمان یک اتفاق رخ داد، ممکن است یک تغییر اقلیمی باشد.

خداحافظ آرکتیک؟

محققان با استفاده از داده‌های ماهواره مدل اتمسفر منطقه‌ای (Modèle Atmosphérique Régionale) این ناحیه‌ها را مطالعه کردند و متوجه شدند که رودهای اتمسفری این بخارهای گرم را به قطب‌ها رسانده‌اند. بخاری که به آنتارکتیکا رسیده، احتمالا به دلیل فشار بالایی که در منطقه وجود داشته است، نمی‌توانست فرار کند.

اما به نظر می‌رسد که این اتفاق در آرکتیک بیشتر دیده می‌شود، با پیچیدگی‌های بیشتری اتفاق می‌افتد و اکوسیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر چه در زمستان این توده‌های هوای گرم بیشتر دیده شود، یخ‌های دریا بیشتر آب می‌شود و اقلیم این منطقه بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

محققان توضیح می‌دهند از آنجایی که قطب شمال اقیانوسی است که با توده خشکی احاطه شده، برای پژوهشگران راحت‌تر است تا بتوانند متغیرهای اقلیمی آن را پیدا کنند. اما قطب جنوب توده‌ای از خشکی است که با اقیانوس احاطه شده و یافتن متغیرهای اقلیمی برای پژوهشگران در آن کار بسیار دشواری خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی