ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میان رشته ای

بازار سلاح‌های هسته‌ای احتمالا در ده سال آینده رشد ۷۳ درصدی خواهد داشت

اخیرا در گزارشی نشان داده شد که بازار بمب‌ها و راکت‌های هسته‌ای در دهه پیش رو به ارزش ۱۲۶ میلیارد دلار برسد. اما این داستان به زمان اواخر قرن بیستم برمی‌گردد. در سال ۱۹۹۴ میلادی، ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

اخیرا در گزارشی نشان داده شد که بازار بمب‌ها و راکت‌های هسته‌ای در دهه پیش رو به ارزش ۱۲۶ میلیارد دلار برسد. اما این داستان به زمان اواخر قرن بیستم برمی‌گردد. در سال ۱۹۹۴ میلادی، دولت اوکراین پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای یا NPT را امضا کرد. حتی بعد از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، این کشور به پیمان خود متعهد ماند. اما حالا بعد از یک ماه وضعیت در این کشور به سمتی رفته است که احتمالا در آینده‌ای نزدیک کشورها سلاح‌های هسته‌ای بیشتری خریداری کنند.

گرچه آغاز جنگ هسته‌ای برای همه فاجعه‌بار خواهد بود، در حال حاضر این سلاح عامل بازدارنده‌ای محسوب می‌شود. کشورهایی مثل ایالات متحده و بریتانیا انبار هسته‌ای خود را به بمب‌افکن‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) و موشک‌های بالستیک زیردریایی (SLBM) مجهز کردند. این موشک‌ها می‌توانند مسافت زیر هزار کیلومتر تا بالای پنج هزار کیلومتر را طی کنند.

جنگ سرد

در دوران جنگ سرد، ایالات متحده و روسیه به سرعت انبارهای مهمات خود را پر می‌کردند تا بتوانند به یک نفوذ سیاسی برسند. در آغاز این دهه، ایالات متحده بیش از ۵۵۰۰ و روسیه بیش از ۶۲۰۰ سلاح خریداری کرد که اکثر آن‌ها تا پایان این دهه فرسوده می‌شوند. بنابراین، احتمال می‌رود که این کشورها در سال‌های پیش رو خرید خود را افزایش دهند.

این گزارش نشان داد که هواپیماهای کوچکتر و قابل حمل و موشک‌های بالستیک زمینی احتمالا در سال‌های پیش رو انتخاب جنگ سال‌های آینده خواهد بود. به طور کلی، به نظر می‌رسد که بازار سلاح‌های هسته‌ای در دهه آینده تا ۷۳ درصد افزایش می‌یابد و از ۷۲.۶۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۲۶.۳۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ میلادی برسد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی