ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زباله‌های پلاستیکی می‌توانند با هزینه کمتری کربن دی‌اکسید هوا را جذب کنند

در حال حاضر، دو مشکل بزرگ زیست محیطی جهان چند تن زباله‌های پلاستیکی بدون استفاده و هزاران کیلوگرم کربن دی‌اکسید منتشر شده در اتمسفر زمین است. حالا محققان روشی پیشنهاد دادند تا با زباله‌های پلاستیکی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

در حال حاضر، دو مشکل بزرگ زیست محیطی جهان چند تن زباله‌های پلاستیکی بدون استفاده و هزاران کیلوگرم کربن دی‌اکسید منتشر شده در اتمسفر زمین است. حالا محققان روشی پیشنهاد دادند تا با زباله‌های پلاستیکی بتوانند کربن دی‌اکسید اتمسفر را جمع‌آوری کنند.

تیم مطالعاتی دانشگاه رایس (Rice University) این روش جدید را توسعه دادند که با تغییر پلاستیکی بر پایه پیرولیز در فرایند بازیافت انجام می‌شود. پیرولیز تجزیه گرمایی مواد در دماهای بسیار زیادی است که در محیط‌‌های بسته انجام می‌گیرد.

این فرایند با تبدیل زباله پلاستیکی به پودر تبدیل می‌شود و آن را با پتاسیم استات ترکیب می‌کنند. در این مرحله، به این ترکیب تا دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۴۵ درجه گرما می‌دهند و باعث می‌شود خلل و فرج‌هایی در حد چند نانومتر در این ماده به وجود آید که می‌تواند به راحتی مولکول‌های کربن دی‌اکسید را در خود به دام بیندازد.

فناوری جذب کربن دی‌اکسید با پلاستیک

در نهایت، هر کدام از این ذرات می‌تواند در دمای اتاق تا ۱۸ درصد وزن خود کربن دی‌اکسید جمع‌آوری کند. وقتی این ذرات تا دمای ۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند، ۹۰ درصد کربن دی‌اکسید جذب شده را آزاد می‌کند که می‌تواند در سایر صنایع مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه، می‌توان از این ذرات دوباره استفاده کرد و آن‌ها را بازیافت کرد.

در فرایند تولید این ذرات، محصول دوم موم مانندی تولید می‌شود که می‌تواند در ضدعفونی‌کننده‌ها یا لوبریکانت‌ها استفاده شود. پلاستیک‌های معمولی که به سختی بازیافت می‌شوند، می‌توانند به راحتی در این فرایند استفاده شوند و کربن دی‌اکسید هوا را جذب کنند.

این تیم تحقیقاتی هزینه حذف هر تن کربن دی‌اکسید از هوا با این ذرات را ۲۱ دلار تخمین می‌زند، در حالی که فناوری مورد استفاده امروزی چیزی بین ۸۰ تا ۱۶۰ دلار برای حذف هر تن کربن دی‌اکسید خرج برمی‌دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی