ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: گروه کهکشانی گرداب از دید تلسکوپ فضایی هابل

کهکشان گرداب (Whirlpool Galaxy) را می‌توان یک کهکشان مارپیچی معمول دانست که در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و ناحیه‌ای با قطر ۶۰ هزار سال نوری از فضا را احاطه کرده ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

کهکشان گرداب (Whirlpool Galaxy) را می‌توان یک کهکشان مارپیچی معمول دانست که در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و ناحیه‌ای با قطر ۶۰ هزار سال نوری از فضا را احاطه کرده است. این کهکشان ۵۱امین جرم از فهرست اجرام مسیه (M51 - Messier 51) است و در کاتالوگ عمومی جدید ( New General Catalogue) به نام NGC 5194 شناخته می‌شود.

این کهکشان یکی از پرنورترین و جذاب‌ترین کهکشان‌هایی است که در آسمان می‌توانیم مشاهده کنیم. جالب‌تر اینکه موقعیت این کهکشان نسبت به ما طوری است که می‌توانیم تمام قرص آن را ببینیم. تصویر امروز ناسا ترکیبی از چند عکس در طول موج‌های مختلف است که تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) خارج از جو زمین ثبت کرده است.

یکی از دلایلی که سازمان‌های فضایی مثل ناسا و اسا تلسکوپ‌هایی را به بیرون از جو زمین می‌فرستند، نبود مانعی مثل خود جو است که باعث کاهش کیفیت تصویر و از دست دادن برخی از اطلاعات می‌شود.

البته از روی زمین با یک دوربین دوچشمی مناسب می‌توانید به راحتی کهکشان گرداب را مشاهده کنید. البته به یاد داشته باشید که این رنگ‌ها با چشم ما قابل مشاهده نیستند و فقط ابزارهای قدرتمند عکاسی می‌توانند آن‌ها را ثبت کنند.

چگونه کهکشان گرداب را رصد کنیم؟

برای دیدن کهکشان گرداب با تلسکوپ کوچک خود و یا یک دوربین دوچشمی کافی است در محدوده صورت فلکی سگ‌های تازی (Canes Veatici) بین صورت‌های فلکی دب اکبر و عوا به دنبال آن باشید. البته برای رصد آن حتما به یک نقشه راهنمای آسمان نیاز دارید.

کهکشان گرداب زیرمجموعه‌ای از گروه کهکشانی M51 است که یکی از اعضای آن، کهکشان کوچک سمت راست تصویر است. منجمان احتمال می‌دهند که ساختار مارپیچی کهکشان گرداب به دلیل وجود کهکشان اقماری M51B است که با بلعیدن تمام گاز و غبار آن به چنین شکلی درآمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی