ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تست دیابت
سلامت

درمان جدید دیابت می‌تواند به بازتولید سلول‌های سازنده انسولین کمک کند

یکی از روش‌های نوظهور برای درمان دیابت ترمیم یا جایگزینی آن دسته از سلول‌های بدن است که انسولین تولید می‌کنند. حالا محققان سوئدی مولکولی را پیدا کرده‌اند که به ساخت سلول‌های جدید مولد انسولین کمک ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

یکی از روش‌های نوظهور برای درمان دیابت ترمیم یا جایگزینی آن دسته از سلول‌های بدن است که انسولین تولید می‌کنند. حالا محققان سوئدی مولکولی را پیدا کرده‌اند که به ساخت سلول‌های جدید مولد انسولین کمک می‌کند و می‌تواند امیدی برای درمان دیابت باشد.

پژوهشگران موسسه کارولینسکای سوئد دریافته‌اند که مولکول کوچکی موسوم به CID661578 می‌تواند به بازتولید سلول‌های بتا در لوزالمعده کمک کند. سلول‌های بتا همان سلول‌هایی هستند که بدن با ابتلا به دیابت نوع 1 نمی‌تواند به اندازه کافی آن‌ها را تولید کند و قادر به تنظیم سطح قند خون باشد.

این مولکول در تحقیقات قبلی کشف شده بود اما دانشمندان نمی‌دانستند که عملکرد آن چگونه و تا چه حد است. به همین منظور، آن‌ها تعاملات مولکولی در سلول‌های مخمر را مورد بررسی قرار دادند و فهمیدند که CID661578 به پروتئینی موسوم به MNK2 متصل می‌شود. در این شرایط، بستر تعامل دو پروتئین دیگر در سطوح بالاتر فراهم می‌شود و در نهایت سلول‌های بتا به وجود می‌آیند.

آزمایش دیابت

آن‌ها این مولکول را در گورخرماهی آزمایش کردند و فهمیدند که سطح قند خون در مقایسه با گروه کنترل پایین آمده است. مولکول CID661578 در لوزالمعده آزمایشگاهی خوک نیز جرقه تولید سلول‌های بتای جدید را زد و بررسی اثر این مولکول در اندام‌واره‌های لوزالمعده از عملکرد قوی‌تر آن در تولید انسولین حکایت داشت.

تحقیق درباره درمان دیابت ادامه می‌یابد

دکتر «اولوف اندرسون» از نویسندگان این مقاله که در مجله Nature Chemical Biology چاپ شده، می‌گوید: «یافته‌های ما از پتانسیل جدیدی برای درمان دیابت خبر می‌دهد و در آن راهی احتمالی برای تحریک اندام‌ها به ساخت سلول‌های جدید تولیدکننده انسولین را نشان دادیم. حالا می‌خواهیم درباره اثرات این مولکول و مولکول‌های مشابه در بدن انسان مطالعه کنیم و پروتئین هدف آن یعنی MNK2 را در بافت‌های مربوط به اهداکنندگان سالم و افراد مبتلا به دیابت مورد بررسی قرار دهیم.»

در درمان‌های فعلی دیابت از تزریق دستی انسولین استفاده می‌شود، اما مطمئنا تحریک بدن به تولید انسولین می‌تواند راهکار بسیار بهتری باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی