ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد رباتیک دوگانه
تکنولوژی

این پهپاد رباتیکی دو منظوره در خشکی و آب حرکت می‌کند [تماشا کنید]

محققان دانشگاه «امپریال کالج لندن» نوعی پهپاد رباتیک دومنظوره با نام «مدوزا» یا «MEDUSA» ساخته‌اند که هم می‌تواند در هوا پرواز کند و هم روی سطح آب شناور بماند. این ربات به منظور جمع‌آوری نمونه ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۰

محققان دانشگاه «امپریال کالج لندن» نوعی پهپاد رباتیک دومنظوره با نام «مدوزا» یا «MEDUSA» ساخته‌اند که هم می‌تواند در هوا پرواز کند و هم روی سطح آب شناور بماند. این ربات به منظور جمع‌آوری نمونه و سنجیدن کیفیت آب، قادر است شاخک‌های خود را باز کرده و درون آب فرو ببرد.

پهپاد رباتیک دوگانه اخیرا در دریاچه زوریخ سوئیس با همکاری موسسات تحقیقاتی «Empa» و «Eawag» مورد آزمایش قرار گرفت. در طول آزمایشات، مدوزا آب را برای یافتن نشانه‌هایی از میکروارگانیسم‌ها و جبلک‌ها که می‌توانند سلامت انسان را تهدید کنند، بررسی کرد.

مدوزا یک هواپیمای کوچک بدون سرنشین با چند چرخ است که می‌تواند به محیط‌های آبی صعب‌العبور پرواز کند تا دیگر نیازی به فرستادن قایق و به خطر انداختن کارگران نباشد.

این پهپاد دارای شناورهایی است که قسمت زیرین آن نصب شده‌اند و به مدوزا اجازه می‌دهند روی سطح آب بماند. هنگامی که مدوزا روی سطح آب فرود می‌آید، غلاف متحرک خود را که مجهز به دوربین و سنسور است، فعال می‌کند. این غلاف می‌تواند تا عمق 10 متری درون آب شیرجه بزند.

اپراتور این پهپاد رباتیک دوگانه می‌تواند موقعیت غلاف و عمق حرکت آن درون آب را از راه دور تعیین کند - در این کار از ویدئو‌های دوربین و واکنش سنسور استفاده می‌شود. هنگامی که نمونه‌ آب جمع‌آوری شد، غلاف همانند یک سیم جمع‌ می‌شود و سپس پهپاد شروع به پرواز می‌کند.

پهپاد رباتیک دوگانه

محققان عقیده دارند در آینده می‌توان از این پهپاد برای نظارت بر شاخص‌های آب و هوایی مانند تغییرات دما در آب‌های قطب شمال یا برای کمک به حفظ زیرساخت‌های دریایی مانند خط لوله انرژی بین آب و توربین بادی شناور استفاده کرد.

پروفسور «میرکو کواچ» از دپارتمان هوانوردی امپریال کالج گفت: « ما چیزهای زیادی برای یاد گرفتن از آب داریم. به عنوان مثال، با نظارت بر پارامترهای زیستی می‌توانیم فرآیندهای زیستی را شناسایی کنیم و عوامل موثر بر کیفیت آب و سلامت اکوسیستم را در یک آب و هوای متغیر درک کنیم. توانایی مدوزا در رسیدن به مناطق دشوار و جمع‌آوری تصویر و نمونه ارزشمند است و می‌تواند درک ما از محیط زیست را افزایش دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی