ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موشک Vega-C
علمی

موشک Vega-C آژانس فضایی اروپا اولین پرواز خود به فضا را تجربه می‌کند [تماشا کنید]

اولین پرواز موشک Vega-C آژانس فضایی اروپا (ESA) روز چهارشنبه، 13 جولای (22 تیرماه) در ماموریتی به نام «Flight VV21» انجام خواهد شد. این پرتاب از فرودگاه فضایی اروپا در «کورو» در «گویان» فرانسه انجام ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

اولین پرواز موشک Vega-C آژانس فضایی اروپا (ESA) روز چهارشنبه، 13 جولای (22 تیرماه) در ماموریتی به نام «Flight VV21» انجام خواهد شد. این پرتاب از فرودگاه فضایی اروپا در «کورو» در «گویان» فرانسه انجام می‌شود.

این موشک - که نسخه جدید و به‌روز رسانی شده موشک «وِگا» است - وزنی درحدود 210 تن درهنگام پرتاب دارد و با فراهم کردن نیروی رانش در حدود 4500 کیلو نیوتن، می‌تواند حدود 800 کیلو بار بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود حمل کند.

این موشک جدید برای ارسال هفت محموله به مدار زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هفت محموله عبارتند از یک ماهواره بزرگ به نام «LARES-2» و شش ماهواره کوچکتر با نام «CubeSats».

LARES-2 یک ماهواره تحقیقاتی-علمی متعلق به آژانس فضایی ایتالیا است که پدیده‌ای به نام «اثر کشش فریم» (اثر کشش چارچوب) یا «frame dragging effect» را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این اثر ناشی از توزیع جرم و انرژی است که فضا-زمان را دچار اعوجاج می‌کند - همانطور که نظریه نسبیت عام آن را پیش‌بینی می‌کند.

شش ماهواره CubeSats متعلق به کشورهای ایتالیا، اسلوونی و فرانسه هستند و هدف آن‌ها بررسی موضوعاتی مانند شناسایی مولکول‌های زیستی، رشد گیاهان در محیط‌های با گرانش کم و جمع‌آوری داده‌ها در مغناطیس کره زمین است.

برای حمل این محموله‌ها، موشک جدید نیاز به تغییراتی در پیکربندی خود داشت. «رناتو لافرانکونی» مدیر برنامه‌های وِگا گفت: « وگا-سی دارای پیشرفت‌های بزرگی از نظر زیرساختی نسبت به موشک وگا است. ما در حقیقت یک پیکربندی جدید با تغییرات قابل توجه تولید کردیم. هدف ما ایجاد پیشرفت‌هایی عمده در نوع عملکرد این موشک است.»

شبکه آنلاین ESA این پرتاب را به صورت زنده پوشش خواهد داد که می‌توان آن را از یوتیوب و سایت آژانس فضایی اروپا مشاهده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی