ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

وضعیت وخیم فروش فیات در ایتالیا؛ چشم انداز تاریک هولدینگ استلانتیس

شیوع ویروس کرونا باعث شد صنعت خودرو بطور جدی با مشکل کمبود تراشه و نیمه‌رسانه‌ها مواجه شود. این مشکل هنوز برطرف نشده و انتظار می‌رود در ماه‌های پیش رو نیز خودروسازان را درگیر خود کند. ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

شیوع ویروس کرونا باعث شد صنعت خودرو بطور جدی با مشکل کمبود تراشه و نیمه‌رسانه‌ها مواجه شود. این مشکل هنوز برطرف نشده و انتظار می‌رود در ماه‌های پیش رو نیز خودروسازان را درگیر خود کند. در این راستا گروه تازه‌تاسیس استلانتیس (فیات کرایسلر- پژو سیتروئن) پیش‌بینی کرده احتمالا در سال 2022 آمار تولید آن فقط در ایتالیا حدود 220 هزار دستگاه افت خواهد داشت. از دید فردیناندو اولیانو، رئیس اتحادیه کارگری ایتالیا، چنین اتفاقی معادل تعطیلی یکی از کارخانه‌های بزرگ گروه چند ملیتی استلانتیس است.

استلانتیس

طبق داده‌های موجود، در نیمه اول سال 2022 استلانتیس حدود 352 هزار خودرو را در خاک ایتالیا تولید کرده است. این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه 14 درصد افت را نشان می‌دهد. نکته تامل‌برانگیز اینکه این پنجمین سال متوالی است تولید استلانتیس یا فیات کرایسلر سابق در ایتالیا افت می‌کند.انتظار می‌رود دو کارخانه Melfi و Sevel که به تولید مدل‌های ون مشغول هستند، بیشترین ضربه را از مشکل کمبود تراشه متحمل شوند.

آقای اولیانو نگاه خوشبینانه‌ای به آینده ندارد. وی گفته مشکل کمبود تراشه کماکان پابرجا است و تغییری مثبتی دیده نمی‌شود. به همین جهت مشکل افت تولید در سال آینده نیز رفع نخواهد شد. آقای اولیانو حمله روسیه به اوکراین و به تبع آن بروز بحران در وضعیت سوخت و تامین انرژی اروپا را دیگر دلیل این مساله می‌داند.

استلانتیس

گروه استلانتیس در واکنش به این موضوع، به پایگاه خبری رویترز گفته بر مبنای شرایط روزانه و بسته به هر یک از کارخانه‌ها تصمیمات مدیریتی متفاوتی را اتخاذ می‌کند. البته آنطور که این گروه چند ملیتی اعلام کرده، از ابتدای فراگیری کووید 19 چنین سیاستی در استلانتیس اجرا می‌شود.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، بحران تراشه از همان روزهای آغازین شیوع کرونا شروع شد و در سال 2021 به اوج خود رسید. عمق و شدت این بحران به حدی است که تقریبا تمامی خودروسازان درگیر آن هستند؛ طوری که ایران خودرو و سایپا هم در مقطعی ادعا می‌کردند دپو شدن شمار زیادی از خودروهایشان در پارکینگ‌ها به علت نبود تراشه است. این ادعا در حالی مطرح شد که خودروسازان بزرگ بین‌المللی اکثرا توقف تولید مدل‌های پیشرفته خود را به کمبود تراشه نسبت می‌دادند!

ناگفته نماند بر اساس پیش‌بینی‌ها کمبود تراشه، ضرری 210 میلیارد دلاری را به صنعت خودرو در سال 2021 تحمیل کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی