ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابرماه
علمی

نگاهی به جذاب‌ترین عکس‌های «ابرماه» از کشورهای مختلف جهان

روز چهارشنبه 22 تیر ماه، پدیده «ابرماه» صورت گرفت؛ پدیده‌ای که در آن ماه به نزدیک‌ترین فاصله‌اش تا زمین می‌رسد. حالا کاربران و عکاسان سراسر جهان، عکس‌های خود از این پدیده زیبا را به نمایش ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

روز چهارشنبه 22 تیر ماه، پدیده «ابرماه» صورت گرفت؛ پدیده‌ای که در آن ماه به نزدیک‌ترین فاصله‌اش تا زمین می‌رسد. حالا کاربران و عکاسان سراسر جهان، عکس‌های خود از این پدیده زیبا را به نمایش گذاشته‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنیم.

ماه کامل ژوئیه که به نام «ماه گوزن نر» (Buck Moon) نیز شناخته می‌شود، نام خود را از بومیان اولیه آمریکا گرفته است، زیرا گفته می‌شود در این زمان از سال، شاخ گوزن‌های نر می‌ریزد و دوباره رشد می‌کند.

تصویر بالا در روستایی از دانمارک (Taarbæk) که 15 کیلومتر با شمال «کپنهاگ» فاصله دارد، گرفته شده و نمایی از یک گوزن را در پس‌زمینه Buck Moon نشان می‌دهد. عکاس دیگری با نام «دن مارتلند» تصاویر جذاب زیر از «تندیس آزادی» در نیویورک را با دوربین سونی آلفا 1 خود گرفته است.

عکاس دیگری با نام Sigma Sreddharan در توییتر خود یک ویدیو تایم لپس زیبا از بالا آمدن ماه در شهر سیاتل منتشر کرده که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید:

ابرماه چیست؟

پدیده ابرماه به این دلیل رخ می‌دهد که ماه در یک مسیر بیضوی (نه دایره‌ای) به دور زمین می‌چرخد. بنابراین در نقطه‌ای از چرخش 29.5 روزه آن به دور ما، فاصله بین زمین و ماه به حداقل می‌رسد و در آن زمان ماه به اندازه بسیار بزرگی در آسمان دیده می‌شود.

ابر ماه اخیر 16 درصد درخشان‌تر و 6 درصد بزرگتر از میانگین یک ماه کامل بوده است. میانگین فاصله ماه از زمین نزدیک به 400 هزار کیلومتر اعلام شده اما در هنگام ابرماه فاصله آن‌ها به حدود 350 هزار کیلومتر می‌رسد. آخرین ابرماه در تاریخ 24 خرداد صورت گرفت و به دلیل نزدیک بودن به زمان برداشت توت فرنگی، از آن به عنوان «ماه توت فرنگی» یاد شده بود.

در ادامه سایر عکس‌های منتشر شده از این پدیده بسیار زیبا را می‌توانید مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی