ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طوفان خورشیدی
علمی

یک طوفان خورشیدی پرسرعت چهارشنبه به زمین می‌رسد

طوفان خورشیدی ناشی از ذراتی که از یک حفره در بخش جنوبی اتمسفر ستاره منظومه ما بیرون زده بود، فردا 12 مرداد به زمین می‌رسد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

طوفان خورشیدی پرسرعتی که اخیرا از حفره‌ای در اتمسفر خورشید خارج شده، در حال حرکت به سمت زمین است و چهارشنبه به سیاره ما می‌رسد. این طوفان در گروه طوفان‌های ژئومغناطیسی G-1 دسته‌بندی شده و ممکن است اختلالات کوچکی را در شبکه برق یا کارکردهای ماهواره‌ای به وجود بیاورد.

کارشناسان مرکز پیش‌بینی آب و هوای فضایی در سازمان ملی اتمسفر و اقیانوس‌ها پس از مشاهده خروج این ماده گازی از حفره‌ای در جنوب جو خورشید این پیش‌بینی را منتشر کردند. طوفانی که اکنون در راه زمین است، ضعیف تلقی شده و صرفا ممکن است نوسان‌های کوچکی را در شبکه برق ایجاد کند یا روی فعالیت‌های ماهواره‌ای از جمله بر دستگاه‌های موبایل یا سیستم‌های جی‌پی‌اس تاثیر بگذارد.

طوفان‌های خورشیدی چگونه به وجود می‌آیند؟

حفره‌های تاج خورشید مناطقی در بخش‌های بالایی اتمسفر هستند که گاز (یا پلاسما) در آن‌جا خنک‌تر و کم‌تراکم‌تر است. در این حفره‌ها خطوط میدان مغناطیسی زمین به جای بازگشت به درون ستاره به سمت بیرون پرتاب می‌شوند.

طوفان خورشیدی

در سیاره‌هایی مثل زمین که میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی دارند، ذرات خورشیدی جذب می‌شود و طوفان‌های ژئومغناطیسی را به وجود می‌آورد. در این طوفان‌ها، میدان مغناطیسی زمین تحت تاثیر موج‌هایی از ذرات پرانرژی فشرده می‌شود. این ذرات روی خطوط میدان مغناطیسی در نزدیکی قطب‌های زمین پایین می‌آیند و انرژی خود را در قالب نور آزاد می‌کنند و شفق‌های قطبی را به وجود می‌آورند.

طوفان خورشیدی اخیر در شرایطی ایجاد شده که ستاره منظومه ما در حال حرکت به سمت اوج چرخه‌های 11 ساله خورشیدی است. طوفان‌های شدیدتر می‌توانند باعث سقوط ماهواره‌ها روی زمین شوند و حتی اینترنت را از کار بیندازند. ذراتی که از خورشید جدا می‌شوند معمولا سرعتی معادل 2.9 میلیون کیلومتر بر ساعت دارند و می‌توانند ظرف مدت 15 تا 18 ساعت به زمین برسند.

دانشمندان باور دارند که شدیدترین طوفان خورشیدی در تاریخ معاصر مربوط به سال 1859 بوده که باعث سوختن بسیاری از سیستم‌های تلگراف در سرتاسر زمین شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی