ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

لحظه هولناک برخورد یک دنباله‌دار بزرگ به خورشید [تماشا کنید]

در این ویدیو که توسط رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری ناسا گرفته شده، ستاره دنباله‌دار به خورشید برخورد کرده و نابود می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

در حالی که رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری ناسا در حال بررسی حرکات خورشید بود، یک دنباله‌دار به آن برخورد کرد. همانطور که در ویدیوی آن دیده می‌شود، این دنباله‌دار نتوانست در برابر نیروی جاذبه شدید خورشید مقاومت کند و کاملا تبخیر می‌شود.

«تونی فیلیپس»، ستاره‌شناس به وب‌سایت Spaceweather.com توضیح می‌دهد این ستاره دنباله‌دار بدون شک یک «کروز سانگریزر» است، یعنی قطعه‌ای از یک دنباله‌دار غول‌پیکر که قرن‌ها پیش از یکدیگر جدا شده‌اند. او در ادامه توضیح می‌دهد:

«دسته‌ای از این تکه‌ها به دور خورشید می‌چرخند و هر روز حداقل یکی از آن‌ها بیش اندازه به آن نزدیک شده و متلاشی می‌شود. بیشتر آن‌ها، کمتر از چند متر قطر دارند و برای دیدن بسیار کوچک هستند، اما گاهی اوقات نمونه‌ای بزرگی مانند این باعث توجه می‌شود.»

دنباله دار

این ستاره دنباله‌دار در برابر نیروی گرانشی شدید خورشید نتوانست مقاومت کند و همانطور که در ویدیوی بالا مشاهده می‌شود، هیچ جرمی از آن سمت خورشید خارج نمی‌شود، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که ستاره، در برابر گرمای شدید و قدرتمند خورشید تبخیر شده است.

نکته قابل‌توجه دیگری که در این ویدیو دیده می‌شود، پدیده «خروج جرم از تاج خورشیدی» است که هنگام نزدیک شدن ستاره دنباله‌دار به خورشید، در سمت دیگر آن دیده می‌شود.

دنباله‌دارهای کروز سانگریزر

دنباله‌دارها اجسام بسیار کوچکی در منظومه شمسی هستند که از گاز، سنگ و گرد‌و‌غبار تشکیل شده‌اند و هنگام عبور از نزدیکی خورشید، شروع به گرم شدن و انتشار گاز می‌کنند. اندازه‌ آن‌ها از صدها متر تا ده‌ها کیلومتر متغیر است. به گفته ناسا، احتمالا میلیاردها دنباله دار در کمربند کویپر و یا فواصل دورتر مانند ابر اورت، به دور خورشید ما می‌چرخند.

درباره گروه دنباله‌دار معروف به «کروز سانگریزر»، ادعا می‌شود که آن‌ها تکه‌هایی از یک دنباله‌دار بزرگ هستند که چند قرن پیش از یکدیگر جدا شده‌اند. این اجرام که به افتخار «هاینریس کروتز»، ستاره‌شناس آلمانی نامگذاری شده‌اند، گاهی اوقات در نور روز در اطراف خورشید دیده می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی