ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولتراسوند
علمی

دانشمندان با استفاده از فناوری اولتراسوند نوعی پانسمان قدرتمند ساختند

دانشمندان نوعی پانسمان زخم آزمایشی جدید توسعه داده‌اند که برای پیوند بهتر با پوست انسان‌ها از فناوری اولتراسوند (Ultrasound) و حباب‌های بسیار ریز ایجاد شده توسط آن استفاده می‌کند. پانسمان اشاره شده توسط تیمی از ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

دانشمندان نوعی پانسمان زخم آزمایشی جدید توسعه داده‌اند که برای پیوند بهتر با پوست انسان‌ها از فناوری اولتراسوند (Ultrasound) و حباب‌های بسیار ریز ایجاد شده توسط آن استفاده می‌کند.

پانسمان اشاره شده توسط تیمی از دانشگاه مک‌گیل کانادا ساخته شده و به شکل یک ورقه نازک از هیدروژل شفاف است. دانشمندان برای ساخت آن از پلی‌اکریل‌آمید به همراه ژل آلژینیک مشتق شده از جلبک دریایی استفاده کرده‌اند. همچنین این هیدروژل با یک پرایمر (پوشش اولیه) مایع حاوی کیتوسان، نانوذرات ژلاتین یا نانوبلورهای سلولز ترکیب می‌شود.

استفاده از امواج اولتراسوند برای چسبندگی بیشتر پانسمان

اولتراسوند

بدون توجه به ترکیب مورد استفاده، پس از اعمال این پانسان روی زخم، از یک مبدل اولتراسوند کوچک استفاده می‌شود که امواج آن از طریق هیدروژل عبور می‌کنند و باعث ایجاد حفره‌هایی در پرایمر می‌شوند. این کار میکروحباب‌های بسیار زیادی تولید می‌کند که مولکول‌های پرایمر را به داخل پوست می‌رانند.

در نتیجه، پانسمان بسیار بهتر از بانداژ چسبی سنتی به پوست می‌چسبد. همچنین هرچه شدت اولتراسوند بیشتر باشد، این چسبندگی بیشتر می‌شود. هنگامی که زخم بهبود یافت، برای خارج کردن هیدروژل باید فرآیند را به صورت معکوس انجام داد.

علاوه بر این، گفته شده که اضافه کردن یک لایه لاستیکی نازک در بالای هیدروژل به محافظت و جلوگیری از خشک شدن آن کمک می‌کند. در نهایت، علاوه بر استفاده از آن برای درمان زخم‌ها، انتظار می‌رود تا از این فناوری بتوان برای رساندن دارو از طریق پوست نیز استفاده شود.

پروفسور «جیانیو لی»، دانشمند ارشد دانشگاه مک گیل می‌گوید:

«با ادغام مکانیک، مواد و مهندسی زیست پزشکی، ما تاثیر گسترده فناوری خود را در دستگاه‌های پوشیدنی، مدیریت زخم و پزشکی ترمیمی متصور هستیم.»

در همین رابطه، اخیرا محققان دانشگاه «براون» موفق به ساخت نوعی پانسمان هوشمند هیدروژل شده‌اند که می‌تواند با شناسایی باکتری، آنتی‌بیوتیک آزاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی