ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مروری بر زندگی الکساندر گراهام بل

الکساندر گراهام بل که بیشتر به خاطر اختراع تلفنش شناخته شده است، راه‌های ارتباطی را به شکلی که ما می‌شناسیم متحول کرد.

فاطمه بقائی سریزدی
نوشته شده توسط فاطمه بقائی سریزدی | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

الکساندر گراهام بل که بیشتر به خاطر اختراع تلفن شناخته شده است، راه‌های ارتباطی را به شکلی که ما می‌شناسیم متحول کرد. علاقه‌ی او به فناوری صدا، ریشه‌ای عمیق و شخصی داشت، زیرا همسر و مادرش ناشنوا بودند. با این که در مورد این که بل مخترع واقعی تلفن است اختلاف نظر وجود دارد، او حقوق انحصاری این فناوری را از آن خود کرد و شرکت تلفن بل را در سال 1877 میلادی/ 1255 شمسی راه اندازی کرد. در نهایت، این دانشمند با استعداد بیش از 18 حق ثبت اختراع برای اختراعات و فعالیت‌های خود در حوزه‌ی ارتباطات داشت.

محل تولد الکساندر گراهام بل

الکساندر گراهام بل در 3 مارس 1847 میلادی/ 12 اسفند 1225 شمسی در ادینبورگ، اسکاتلند به دنیا آمد. پدر بل استاد فن بیان در دانشگاه ادینبورگ بود و مادرش، با وجود ناشنوا بودن، پیانیست ماهری بود. الکساندر جوان کودکی کنجکاو بود. او از کودکی پیانو آموخت و از سنین پایین شروع به اختراع چیزهای مختلف کرد. زمانی که بل در اوایل بیست سالگی بود، هر دو برادرش از سل درگذشتند.

محل تولد الکساندر گراهام بل
الکساندر گراهام بل، همسرش،میبل گاردینر هوبارد و دو فرزندشان السی (سمت چپ) و ماریان حدود سال 1885 میلادی.

تحصیلات الکساندر گراهام بل

در ابتدا، بل در خانه آموزش می‌دید. او از نظر آکادمیک برتری نداشت، اما از همان دوران کودکی ذهنیت حل مشکلات را داشت. الکساندر جوان زمانی که تنها 12 سال داشت، دستگاهی با پدال‌های چرخان و برس‌های میخی شکل اختراع کرد که می‌توانست به سرعت پوسته‌های دانه‌ی گندم را جدا کند تا فرآیند کشاورزی را بهبود ببخشد. بل در 16 سالگی شروع به مطالعه مکانیک گفتار کرد.

او به دبیرستان سلطنتی و دانشگاه ادینبورگ رفت. در سال 1870 میلادی/ 1248 شمسی، بل به همراه خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرد. سال بعد او به آمریکا رفت.

زمانی که بل در ایالات متحده بود، او سیستمی را اجرا کرد که پدرش برای آموزش به کودکان ناشنوا به نام «گفتار مرئی» انجام می‌داد. گفتار مرئی مجموعه‌ای از نمادها است که صداهای گفتار را نشان می‌دهد.

در سال 1872 میلادی/ 1250 شمسی، او دانشکده فیزیولوژی صوتی و مکانیک گفتار را در بوستون افتتاح کرد. این دانشکده جایی بود که به ناشنوایان صحبت کردن آموزش می‌دادند. در سن 26 سالگی، این مخترع نوپا استاد فیزیولوژی آواز و سخنوری در دانشکده خطابه‌ی دانشگاه بوستون شد، با این که مدرک دانشگاهی نداشت.

بل در حین تدریس با میبل هوبارد آشنا شد که یکی از دانش‌آموزان ناشنوا بود. این زوج در 11 ژوئیه 1877 میلادی/ 20 تیر 1256 شمسی ازدواج کردند. آنها صاحب چهار فرزند شدند که دو پسر آن‌ها در نوزادی مردند.

تحصیلات الکساندر گراهام بل
بل و معلمانی که به ناشنوایان درس می‌دادند. بل در بالا سمت راست ایستاده است.

تلفن

در سال 1871 میلادی/ 1249 شمسی، بل شروع به کار بر روی تلگراف هارمونیک کرد. تلگراف هارمونیک دستگاهی بود که اجازه می‌داد چندین پیام به طور همزمان از طریق یک سیم منتقل شوند. بل در حین تلاش برای تکمیل این فناوری که توسط گروهی از سرمایه گذاران حمایت می‌شد، ذهنش مشغول یافتن راهی برای انتقال صدای انسان از طریق سیم شد.

تا سال 1875 میلادی/ 1253 شمسی، بل، با کمک شریک خود توماس واتسون، یک گیرنده‌ی ساده ساختند که می‌توانست الکتریسیته را به صدا تبدیل کند.

دانشمندان دیگر، از جمله آنتونیو میوچی و الیشا گری، روی فناوری مشابهی کار می‌کردند و بحث‌هایی در مورد اینکه چه کسی باید به عنوان مخترع تلفن شناخته شود وجود دارد. گفته می‌شود که بل توانست سریعتر از دیگران به اداره ثبت اختراعات برسد و اولین کسی باشد که حق اختراع را می‌گیرد.

در 7 مارس 1876 میلادی/ 17 اسفند 1254 شمسی، بل حق ثبت اختراع تلفن خود را دریافت کرد. چند روز بعد، او اولین تماس تلفنی را با واتسون برقرار کرد و این جمله‌ی معروف را به او گفت: "آقای واتسون، بیا اینجا. من با تو کار دارم."

در سال 1877 میلادی/ 1255 شمسی، شرکت تلفن بل، که امروزه با نام AT&T شناخته می‌شود، تاسیس شد. در سال 1915 میلادی/ 1293 شمسی، بل اولین تماس تلفنی با فاصله‌ی زیاد را از نیویورک تا سانفرانسیسکو با واتسون برقرار کرد.

دردسرهای قانونی

مخترع تلفن با دانشمندان دیگری از جمله گری و میوچی با یک نبرد قانونی تقریباً 20 ساله روبرو شد. آن‌ها ادعا می‌کردند نمونه‌های اولیه تلفن را قبل از ثبت اختراع بل ایجاد کرده‌اند. در سال 1887 میلادی/ 1265 شمسی، دولت ایالات متحده اقدام به پس گرفتن حق اختراع صادر شده برای او کرد، اما پس از یک سری احکام، شرکت بل در تصمیم دادگاه عالی برنده شد.

در حالی که شرکت بل با بیش از 550 چالش در دادگاه مواجه بود، در پایان، هیچ یک از این پرونده‌ها علیه این شرکت موفقیت آمیز نبود.

اصلاح نژادی

در سال 1921 میلادی/ 1299 شمسی، به بل عنوان جنجالی رئیس افتخاری در دومین کنگره بین‌المللی اصلاح نژادی داده شد. با وجود این که بل از عقیم سازی دفاع نکرد، اما از تلاش در حوزه‌ی تولید مثل انسان‌ها که باعث از بین بردن بیماری‌ها و ناتوانی‌ها بشود حمایت کرد. ارتباط او با جنبش اصلاح نژاد یک ارتباط عجیب است چون او فداکاری‌های دلسوزانه‌ای برای کمک به ناشنوایان کرد.

بعد از این‌ها بل بر روی اختراعات هوانوردی و هیدروفویل تمرکز کرد. او به توسعه‌ی ماشین‌های پرنده مانند بادبادک چهاروجهی و دارت نقره‌ای کمک کرد و سریع‌ترین هیدروفویل جهان را در آن زمان ساخت.

اختراعات و دستاوردها

بل علاوه بر تلفن، در طول زندگی حرفه‌ای خود روی صدها پروژه کار کرد و در زمینه‌های مختلف حق اختراع دریافت کرد. برخی دیگر از اختراعات برجسته‌ی او عبارتند از:

  • فلزیاب: بل در ابتدا این دستگاه را برای یافتن گلوله‌ای در بدن رئیس جمهور ترور شده جیمز آ. گارفیلد ابداع کرد.
  • فوتوفون: فوتوفون امکان انتقال گفتار بر روی پرتو نور را فراهم می‌کرد.
  • گرافوفون: این نسخه بهبود یافته‌ی گرامافون است که می تواند صدا را ضبط و پخش کند.
  • دستگاه شنوایی سنج: این گجت برای تشخیص مشکلات شنوایی استفاده می‌شد.

در سال 1880 میلادی/ 1268 شمسی، بل جایزه‌ی ولتا فرانسه را دریافت کرد و با پول آن، یک مرکز مختص به اکتشافات علمی  تأسیس کرد که آزمایشگاه ولتا نام داشت و در واشنگتن دی سی بود.

بل تکنیک‌های متعددی را برای کمک به آموزش گفتار به ناشنوایان ابداع کرد و حتی با نویسنده و فعال مشهور، هلن کلر، کار کرد. او همچنین به راه اندازی مجله Science کمک کرد و از سال 1896 تا 1904 میلادی/ 1274 تا 1282 شمسی به عنوان رئیس انجمن نشنال جئوگرافیک خدمت کرد.

اختراعات الکساندر گراهام بل
بل در افتتاحیه خط راه دور از نیویورک تا شیکاگو در سال 1892 میلادی

فوتوفون

بل و دستیارش چارلز سامنر تینتر به طور مشترک یک تلفن بی سیم به نام فوتوفن اختراع کردند که امکان انتقال صداها و مکالمات عادی انسان را در یک پرتو نور فراهم می‌کرد. هر دو نفر بعداً شرکای اصلی در انجمن آزمایشگاه ولتا بودند. در 21 ژوئن 1880 میلادی/ 1 بهمن 1258 شمسی، دستیار بل یک پیام صوتی با تلفن بی‌سیم را مخابره کرد. فاصله‌ی این دو نفر قابل توجه بود. از پشت بام مدرسه‌ی فرانکلین در واشنگتن دی سی، تا بل در کنار پنجره آزمایشگاهش، آن‌ها در فاصله‌ی 213 متری بودند. این اتفاق 19 سال قبل از اولین ارسال‌های رادیویی صوتی افتاد.

بل معتقد بود که اصول فوتوفون "بزرگترین دستاورد زندگی او" است و کمی قبل از مرگش به خبرنگاری گفت که فوتوفون "بزرگترین اختراع [من] بود، حتی بزرگتر از تلفن." فوتوفون پیش‌رویی برای سیستم‌های ارتباطی فیبر نوری بود که در دهه 1980 میلادی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. حق اختراع اصلی آن در دسامبر 1880 میلادی، چندین دهه قبل از استفاده عمومی از اصول فوتوفون، صادر شد.

فلزیاب

پس از تیراندازی به رئیس جمهور ایالات متحده، جیمز آ. گارفیلد در سال 1881 میلادی، بل توانست یکی از نسخه‌های اولیه‌ی فلزیاب از طریق استفاده از ترازوی القایی را بسازد. طبق برخی روایت‌ها، این فلزیاب در آزمایشات بی‌عیب و نقص عمل کرده است اما گلوله‌ی گیتو را، کسی که به گارفیلد حمله کرده بود، پیدا نکرد. علتش تا حدی این بود که تختی که رئیس جمهور روی آن دراز کشیده بود قاب فلزی داشت و ابزار را مختل می‌کرد.

هیدروفویل

مقاله‌ی علمی مجله‌ی ساینتیفیک امریکن در مارس 1906 میلادی/ اسفند 1284 شمسی، نوشته‌ی ویلیام ای. میخام اصل اساسی هیدروفویل‌ها و هواپیماهای آبی را توضیح داد. بل اختراع هواپیمای آبی را یک دستاورد بسیار مهم می‌دانست. بر اساس اطلاعات به دست آمده از آن مقاله، بل شروع به ترسیم مفاهیمی از چیزی کرد که امروزه قایق هیدروفویل نامیده می‌شود. بل و دستیارش فردریک دبلیو. بالدوین در تابستان 1908 میلادی/ 1286 شمسی، آزمایش هیدروفویل را به عنوان کمک احتمالی برای برخاستن هواپیما از آب آغاز کردند. بالدوین کار مخترع ایتالیایی، انریکو فورلانینی را مطالعه کرد و شروع به آزمایش مدل‌هایی از آن کرد. این امر او و بل را به سمت توسعه‌ی شناورهای کاربردی هیدروفویل سوق داد.

قایق‌های آزمایشی اساساً نمونه‌های اولیه اثبات‌شده‌ای بودند که با کمک موتورهای رنو قایق‌های هیدروفویل، HD-4، به اوج رسیدند.

هیدروفویل‌ها به حداکثر 87 کیلومتر در ساعت رسیدند، این هیدروفویل‌ها توانایی شتاب سریع، پایداری خوب، و فرمان پذیری و توانایی گرفتن امواج بدون هیچ مشکلی را داشتند. در سال 1913 میلادی/ 1291 شمسی، دکتر بل، والتر پیناود را برای کار بر روی HD-4 استخدام کرد. والتر پیناود طراح و سازنده قایق‌های بادبانی سیدنی و همچنین مالک حیاط قایق بادبانی پیناود در وست مونت، نوا اسکوشیا بود. تجربه پیناود در قایق سازی به او کمک کرد تا تغییرات مفیدی را در طرح HD-4 ایجاد کند.

در 9 سپتامبر 1919 میلادی/ 17 شهریور 1298 شمسی، HD-4 رکورد جهانی سرعت دریایی 114.04 کیلومتر در ساعت را به نام خود ثبت کرد و این رکورد را برای ده سال داشت.

دستاوردهای الکساندر گراهام بل
HD-4 بل در یک آزمایش سال 1919 میلادی/ 1298 شمسی

میراث و مرگ

بل در 2 آگوست 1922 میلادی/ 10 مرداد 1301 در سن 75 سالگی در نوا اسکوشیا کانادا درگذشت. علت مرگ وی عوارض دیابت بوده است. از او همسر و دو دختر به یادگار مانده است.

در طول تشییع جنازه بل، تمام تلفن‌های آمریکای شمالی برای ادای احترام به این مخترع خاموش شد.

امروزه از این دانشمند معروف به خاطر فعالیت‌های نوآورانه‌اش در زمینه فناوری صدا و بهبود آموزش ناشنوایان یاد می‌شود. شناخته شده ترین اختراع او، تلفن، برای همیشه راه ارتباط انسان‌ها با یکدیگر را تغییر داد.

زندگینامه الکساندر گراهام بل
مجسمه بل توسط کلیو هورن در مقابل ساختمان تلفن بل در برانتفورد، انتاریو، شهر تلفن.

نقل قول‌هایی از الکساندر گراهام بل

در حالی که بل معمولاً به خاطر چیزهایی که اختراع کرده شناخته می‌شود، او همچنین به خاطر گفته‌ها و نوشته‌هایش به یاد آورده می‌شود. برخی از نقل قول‌های معروف منسوب به بل عبارتند از:

  • وقتی یک در بسته می شود در دیگری باز می شود. اما ما اغلب آنقدر طولانی و با تأسف به در بسته نگاه می‌کنیم که درهای باز را نمی‌بینیم.
  • قبل از هر چیز دیگری، آماده بودن کلید موفقیت است.
  • تمام افکار خود را بر روی کاری که در دست دارید متمرکز کنید. پرتوهای خورشید تا زمانی که متمرکز نشوند چیزی را نمی سوزانند.
  • اکتشافات و پیشرفت‌های بزرگ همواره با همکاری بسیاری از ذهن‌ها بدست می‌آیند.
  • موفق‌ترین مردان در نهایت آن‌هایی هستند که موفقیتشان نتیجه‌ی پیوستگی مداوم است.
  • تنها تفاوت بین موفقیت و شکست، توانایی انجام عمل است.
  • شما نمی‌توانید ایده‌ها را با زور بدست آورید. ایده‌های موفق نتیجه‌ی رشد آهسته هستند.
  • مخترع به دنیا نگاه می‌کند و از چیزها آنطور که هستند راضی نیست. او می‌خواهد هر چه را که می‌بیند بهبود بخشد، می خواهد به دنیا سود برساند. او توسط یک ایده تسخیر شده است. روح اختراع او را تسخیر می‌کند و به دنبال مادی شدن است.
الکساندر گراهام بل

حقایق جالب درمورد الکساندر گراهام بل

  • بل به کانادا مهاجرت کرد، او در واقع اهل ادینبورگ، اسکاتلند بود.
  • او با بیش از 600 شکایت بر سر حق ثبت اختراع تلفن خود روبرو شد.
  • بل یک تلفن بی‌سیم ساخته است.
  • او یک فلزیاب ابتدایی اختراع کرد. این اختراع تلاشی برای نجات جان رئیس جمهور وقت بود.

سوالات متداول

3 تا از چیزهایی که الکساندر گراهام بل اختراع کرد را نام ببرید؟

گرچه از الکساندر گراهام بل به عنوان مخترع تلفن یاد می شود، اما او دستگاه های دیگری را نیز اختراع کرد. بل چندین فناوری صوتی، از جمله فوتوفون (1880) و گرافیفون (1886) را توسعه داد.

چگونه الکساندر گراهام بل به طور تصادفی تلفن را اختراع کرد؟

در 10 مارس 1876 میلادی، الکساندر گراهام بل اولین تلفن عملی را با موفقیت آزمایش کرد. آزمایش اولیه تصادفی بود. این اتفاق زمانی افتاد که بل مقداری اسید روی پایش ریخت و از واتسون خواست که بیاید و به او کمک کند. واتسون درخواست بل را از طریق ابزار تلفنی که روی آن کار می کردند شنید.

چه کسی حرف زدن را اختراع کرد؟

زبان 1.5 میلیون سال زودتر از آنچه قبلا تصور می شد شروع شد زیرا دانشمندان باور دارند هومو‌ارکتوس‌ها اولین کسانی بودند که صحبت کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی