ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیمه مرکزی
تکنولوژی

بیانیه انجمن فین‌تک: بیمه مرکزی را تبدیل به قتلگاه استارتاپ‌ها نکنید

در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از راه‌اندازی چراغ خاموش سوئیچ بیمه مرکزی، این امر اقدامی علیه استارتاپ‌ها عنوان شده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۵

انجمن فین‌تک با انتشار بیانیه‌ای از راه‌اندازی چراغ خاموش سوئیچ بیمه مرکزی ابراز نگرانی کرد. این انجمن اعتقاد دارد چنین کاری، اقدامی علیه استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه بوده و نتیجه‌ای جز ناامیدی جوانان و کارآفرینان در پی نخواهد داشت.

به گزارش دیجیاتو، آن طور که در این نامه آمده است با وجود برگزاری جلسات با مدیران ارشد بیمه مرکزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران استارتاپ‌ها و وعده‌های داده شده برای پیگیری موضوعات در فرآیندهای تخصصی و کارشناسی، اما برخی مدیران بیمه مرکزی از جمله رئیس مرکز فاوای بیمه مرکزی در حال راه‌اندازی خاموش سوئیچ هستند:

«طی هفته‌های اخیر شاهد انتشار برخی اخبار و مصاحبه‌های هدایت شده از سوی برخی از زیرمجموعه‌های بیمه مرکزی علیه استارتاپ‌های دانش‌بنیان این عرصه بوده‌ایم که بر خلاف توافقات انجام شده بین نمایندگان شرکت‌های نوآور در این عرصه و مدیران بیمه مرکزی و همچنین کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است. برخی مدیران بیمه مرکزی علی‌رغم توافقات و تصمیماتی که در کمیته کارگروه گرفته شده، در حال راه‌اندازی خاموش سوئیچ هستند و به جای بهره‌گیری از نظرات فعالان این عرصه  به دنبال فضاسازی رسانه‌ای رفته‌اند و در مصاحبه‌های متعدد اتهامات مختلفی را به استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه وارد کرده و پیرو آن شاهد انتشار چندین بیانیه از سوی برخی نمایندگان صنعت بیمه در مقابل با جریان نوآوری در این صنعت هم هستیم.»

در ادامه نامه آمده است که به نظر می‌رسد برخی مدیران فعلی بیمه مرکزی سعی بر اجرای فوری و غیر کارشناسی پروژه سوییچ بیمه را داشته و در این راه حتی تاکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها از جمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را ندارند: «این مدیران در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود که به نظر می‌رسد سعی بر تخریب استارتاپ‌ها را دارند، ابایی از ایراد تهمت به جریان نوآوری در این صنعت ندارند و حتی در یک مصاحبه به صراحت گفته‌اند تقریبا صفر تا صد اقدامات استارتاپ‌ها غیرقانونی است.»

در بخش دیگر این بیانیه به دیگر تصمیمات گرفته شده در جلسه کمیسیون راهبردی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور وزیر ارتباطات اشاره شده که در آن اعلام شد ورود بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد قانون‌گذار حوزه بیمه در فرایندهای نرخ‌گذاری استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه ضرورتی ندارد. همچنین قرار شد شیوه راه‌اندازی و نظارت سوییچ بیمه مرکزی و روش نظارت اصلاح و بازبینی شود و با راه‌اندازی سوئیچ بیمه مرکزی توسط آمیتیس انحصار ایجاد نشود. علاوه بر این موارد مقرر شد عملیات راه‌اندازی این سوییچ تا زمان بررسی موضوع در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال متوقف و به کارگزاران برخط امکان صدور اعطا شود.

مرگ استارتاپ‌ها با اجرای نسنجیده سوییچ بیمه مرکزی

انجمن فین‌تک اعتقاد دارد استارتاپ‌های این حوزه در صورت فراهم شدن بسترهای حمایتی، زیرساخت‌های لازم و جلوگیری از مانع‌تراشی، نوآوری‌های ارزش‌آفرینی به صنعت بیمه اضافه خواهند کرد. اما در صورت اجرای نسنجیده‌ سامانه‌ی سوئیچ به شکل فعلی و پر از ایراد آن، عملا فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد و این باعث نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه و بیکاری هزاران نفر در این صنعت خواهد شد.

در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از ارزش‌های استارتاپ‌های بیمه، بحث شفافیت است به یکی از اتهامات علیه این فعالین دانش‌بنیان پاسخ داده و از تبعیض‌ها انتقاد شده است:

«یکی از مواردی که مدیران بیمه مرکزی، کارگزاران برخط را به آن متهم کرده‌اند، موضوع رسوب حق بیمه است و گروه‌ها و جریان‌های موازی نیز آن را تخلف می‌نامند؛ درحالی که شیوه‌ تسویه در هر شرکت بیمه با دیگری متفاوت و وابسته به توافق است و تفاوتی بین کارگزاری برخط و غیر از آن وجود ندارد. یکی از ارزش‌های استارتاپ‌های بیمه موضوع شفافیت است، همه کارگزاران و نمایندگان باید در شرایط شفاف، برابر و یکسان مقید به ارائه صورت‌وضعیت‌های مالی خود باشند اما عجیب است و جای سوال دارد که چرا بیمه مرکزی خود را صرفا ملزم به دریافت گزارش‌های مالی از کارگزاران برخط می‌داند.»

این انجمن معتقد است در اجرای سامانه سوئیچ ردپای تضاد منافع در آمیتیس و کارکنان بیمه مرکزی به وضوح دیده می‌شود. آن‌ها این موضوع را مصداق بازر مداخله در بازار و تصدی‌گری در حوزه فروش بیمه دانسته‌اند و خواسته‌اند تا با توجه به شبهات موجود در ترکیب سهامداری شرکت آمیتیس، به‌طور ویژه این عرصه را مورد دقت نظر قرار شود:

«شکی وجود ندارد که شرکت آمیتیس که با وجود ده‌ها کارمند و نیروی فنی وغیر فنی و صرف هزینه گزاف برای تهیه سرور و... تنها کار ویژه و محصول فعالیت آن در چند سال اخیر صرفا چند API استعلام بوده، که آن هم توسط شرکت‌های دیگر و سامانه سنهاب توسعه داده شده است، تبدیل به گلوگاه و یک عامل عمده برای کندی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد هر تغییر کوچک و بزرگ در استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه خواهد شد.»

انجمن فین‌تک در پایان از نهادهای بالا دستی خواسته است تا دستور توقف این رویه مخرب را صادر کنند: «تا در سالی که به‌نام دانش‌بنیان مزین شده است، شاهد موانع روزافزون برای فعالیت استارتاپ‌ها و ایجاد دغدغه در سرمایه‎‌گذارانی که به این حوزه ورود پیدا کرده و باعث کمک به صنعت بیمه شده‌اند، نباشیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی