ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برخورد سیارک
علمی

کشف جدید محققان: شاید دایناسورها با برخورد بیش از یک سیارک منقرض شده باشند

کشف دهانه‌ای که می‌تواند متعلق به زمان انقراض دایناسورها باشد، احتمالا نشان می‌دهد تعداد سیارک‌هایی که به زمین رسیده بیشتر از یکی بوده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

دهانه برخوردی جدیدی که زیر کف دریا پیدا شده، می‌تواند این احتمال را مطرح کند که دایناسورها در اثر برخورد بیش از یک سیارک به کره زمین منقرض شده‌اند. اندازه این دهانه حدود 8.5 کیلومتر است و تقریبا 400 کیلومتر با ساحل گینه در غرب آفریقا فاصله دارد.

دانشمندان به تازگی دهانه برخوردی بزرگی را در زیر اقیانوس اطلس شمالی پیدا کرده‌اند که می‌تواند استنباط ما از پایان کار دایناسورها را تغییر دهد. آن‌ها باور دارند که این دهانه حدود 66 میلیون سال قبل بر اثر برخورد یک سیارک به وجود آمده و بازه زمانی مربوطه مقارن با زمان برخورد سیارک چیکشلوب با زمین و انقراض دایناسورهاست.

این دهانه بزرگ با استفاده از سیستم‌های لرزه‌نگاری شناسایی شد که به دانشمندان اجازه می‌دهند زیر سطح زمین را بررسی کنند. این دهانه با الهام از کوه نزدیک خود «ندیر» نام گرفته و تقریبا 400 متر زیر بستر اقیانوس قرار دارد. محققان معتقدند سیارکی که این دهانه را به وجود آورده، خود بخشی از یک سیارک والد یا مجموعه‌ای از سیارک‌ها بوده است. اگر این نظریه تایید شود، این دهانه می‌تواند یکی از کمتر از 20 دهانه برخوردی در دریاها باشد که تاکنون پیدا شده‌اند.

سیارک

سیارک دهانه ندیر سونامی بزرگی به وجود آورده بود

«ورونیکا بری»، از محققان این مطالعه که نتایج آن در مجله Science Advances منتشر شده، با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری سعی کرد ببیند اثر این برخورد چقدر بوده است. او دریافت که اندازه عرض این سیارک باید حدود 400 متر بوده باشد و ارتفاع سونامی حاصله به 900 متر رسیده باشد.

با این حساب، این سیارک باید هم‌رده با سیارک بنو قرار بگیرد که انتظار داریم طی ماموریت OSIRIS-Rex نمونه‌ای از آن را به زمین برگردانیم. محاسبات بری می‌گوید انرژی منتشر شده در اثر این برخورد باید حدود 1000 برابر انرژی حاصل از انفجار آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هاپای بوده باشد.

به‌رغم آن که داده‌های لرزه‌نگاری نشان می‌دهند زمان برخورد با پایان دوره کرتاسه و آخرین دوره حیات دایناسورها مطابقت دارد، اما هنوز درباره زمان دقیق برخورد این سیارک به زمین تردیدهایی وجود دارد. حالا قرار است تحقیقات بیشتری در این باره صورت بگیرد تا به اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه دست پیدا کنیم.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی