ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دست نوشته معروف گالیله جعلی از آب درآمد!

دانشگاه میشیگان با بررسی تردیدهایی که از سوی استاد تاریخ دانشگاه ایالتی جورجیا مطرح شده بود، حالا تایید کرده که دست نوشته گالیله تقلبی است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

دست نوشته‌ای که به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی‌های دانشگاه میشیگان تصور و گفته می‌شد که احتمالا مربوط به گالیله باشد، حالا با بررسی‌های محققان مشخص شده که تقلبی است. علامت سازنده کاغذ یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد این دست نوشته باید در قرن 20 جعل شده باشد.

به گزارش نیویورک تایمز، «نیک وایلدینگ»، استاد تاریخ دانشگاه ایالتی جورجیا اولین کسی بود که شک کرد این دست نوشته جعلی باشد. او معتقد بود که جوهر، شکل نوشته‌ها و انتخاب کلمات برای یادداشتی مربوط به قرن 17 میلادی کمی عجیب است. وایلدینگ در نهایت در ایمیلی مسئول کتابخانه دانشگاه میشیگان را در جریان گذاشت و این دانشگاه پس از بررسی‌های مفصل حالا تایید کرده که این دست نوشته جعلی است.

دانشگاه میشیگان می‌گوید این یادداشت نه توسط خود گالیله بلکه احتمالا توسط «توبیا نیکوترا»، جاعل سرشناس ایتالیایی در دهه‌های 1920 و 1930 میلادی ساخته شده است. مهم‌ترین مدرکی که غیرواقعی بودن این دست نوشته را تایید می‌کند، نشانی است که روی این برگه وجود دارد. برگه‌های قدیمی اغلب نشان‌هایی دارند که سازنده برگه و محل تولید آن را مشخص می‌کنند.

دست نوشته جعلی گالیله
دست نوشته جعلی گالیله

کاغذ دست نوشته گالیله نمی‌تواند مربوط به قرن 17 باشد

این برگه هم دارای نشان AS است که حروف اول اسم سازنده و BMO برای برگامو ایتالیا را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، قدیمی‌ترین برگه با نشان BMO به سال 1770 برمی‌گردد، بنابراین دست نوشته گالیله که در سال 1610 این اکتشاف را انجام داد، نمی‌تواند واقعی باشد. این برگه علاوه بر صحبت درباره تلسکوپ جدید ونیز، به کشف قمرهای مشتری اشاره می‌کند.

افزون بر این، دانشگاه نتوانست مدرکی پیدا کند که از وجود این دست نوشته پیش از دهه 1930 خبر بدهد. این یادداشت در سال 1938 از سوی «تریسی مک‌گرگور» به دانشگاه میشیگان اهدا شد. این تاجر دیترویتی مدعی بود که این کاغذ را در یک حراجی در سال 1934 خریده است. حراجی سال 1934 هم گفته بود که کاردینال «پیترو مافی»، اسقف اعظم پیزا با مقایسه این نوشته با دیگر دست نوشته‌های گالیله از کلکسیون شخصی خود صحت آن را تایید کرده است.

با این حال، دانشگاه می‌گوید که دو دست نوشته دیگر کلکسیون مافی هم ظاهرا از آثار جعلی نیکوترا بوده است. وایلدینگ می‌گوید یک دست نوشته دیگر از گالیله که در کتابخانه مورگان شهر نیویورک قرار دارد نیز توسط نیکوترا جعل شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی