ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نصر تهران: اکثر اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ضررده هستند

نصر تهران در واکنش به ادعای اینترنت ارزان در ایران اعلام کرده که صنعت ارتباطات، درآمد ریالی دارد ولی هزینه‌های آن اغلب ارزی است.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۵

نصر تهران با نقد و بررسی گزارش‌هایی که درباره وضعیت قیمت اینترنت در ایران توسط رسانه‌ها منتشر شده اعلام کرده در این گزارش‌ها تفکیکی بین ترافیک دیتا بر بستر ثابت و موبایل در نظر گرفته نشده است. این سازمان تاکید داشته در گزارش ها توجهی به این موضوع نشده که صنعت ارتباطات، درآمد ریالی دارد و هزینه‌های آن اغلب ارزی است. نصر تهران تاکید داشته اکثر اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت ضررده هستند.

رئیس رگولاتوری هفته گذشته در مراسم گرامیداشت هفته دولت، درباره اصلاح قیمت‌ها هشدار داد. در پی این هشدار گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شده که نصر تهران با رویکرد کارشناسی این گزارش‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

آمار خدشه‌دار و غیرقابل اعتماد

در یکی از این گزارش‌ها، روزنامه خراسان به موضوع سهم 8.3 درصدی اینترنت از درآمد ماهانه خانواده‌های ایرانی اشاره کرده و نتیجه‌گیری شده که افزایش تعرفه‌ها منجر به تاثیرگذاری منفی غیرمستقیم بر معاش و اقتصاد خانوارها می‌شود.

نصر تهران در بررسی این گزارش با اشاره به اینکه آمار مورد اشاره از مطلب منتشره شده در روزنامه دنیای اقتصاد که در تاریخ 31 فروردین به چاپ رسیده بوده است، اعلام کرده: «این آمار مبتنی بر مفروضاتی است که قابل خدشه است که البته نقد زیر در آن زمان هم به روزنامه دنیای اقتصاد ارسال شده بود.»

بر اساس تحلیل نصر تهران، نقدی به مطلب روزنامه دنیای اقتصاد درباره فرضیات نادرست نرخ ارز در ایران و قدرت خرید وارد است. همچنین در همین مطلب براساس رتبه‌بندی سایت NUMBEO اشاره شده است که «هزینه ارتباطات به صورت ترکیبی از انواع ارتباطات اینترنتی اعم از کابلی ADSL، دیتا و به ازای سرعت‌های 60 مگابیت بر ثانیه هزینه ارتباطات اینترنتی در ایران حدود 20.47 دلار در ماه برآورد شده و این عدد ایران را در جدول کشورهای دارای گران‌ترین ارتباطات اینترنتی، در رده 79 جای داده است.»

همچنین نصر تهران تاکید کرده که در این متن براساس جدول وب‌سایت worddata.info، میانگین درآمد ماهانه خانواده ایرانی حدود 247 دلار برآورد شده است.

مخالفت نصر تهران با فیلترینگ

نصر از آنجایی که اطلاعات سایت NUMBEO به‌صورت جمع‌سپاری (crowd sourcing) تهیه می شود و توسط مراجع معتبر چک نمی‌شود آن را معتبر ندانسته و اعلام کرده، یکی از خطاهای شایع که در سال‌های اخیر در آمارهای جهانی درباره ایران وجود دارد، مبنا قراردادن نرخ ارز 4200 تومان در محاسبات است که منجر به خطای محاسباتی بزرگ و نتیجه‌گیری نادرست می‌شود. سایت NUMBEO نیز، نرخ ارز 4200 تومان را برای تبدیل نرخ ریالی مبنا قرار داده است.

نکته‌ای که نصر بر آن تاکید کرده این است که نسبت هزینه اینترنت معیار به جای 8 درصد ادعا شده در این گزارش به کمتر از 1.4 درصد از درآمد کاهش پیدا می‌کند که حتی پس از تغییرات تعرفه‌ای در ابتدای امسال، بخش خصوصی ارایه دهنده این خدمات در ایران را همچنان در ردیف ارزانترین ارائه دهندگان اینترنت جهان قرار می‌دهد.

از سوی دیگر نصر با اشاره به این موضوع که مشخص نیست قیمت اینترنت 60 مگابیت بر ثانیه در ایران بر چه مبنایی حدود 21 دلار یعنی نزدیک 600 هزارتومان در ماه محاسبه شده است، عنوان کرده: «بیشترین سرعتی که تعرفه آن از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (مصوبه 266 کمیسیون) تعیین شده است، مربوط به سرعت 50 مگابیت برثانیه است که تعرفه آن معادل 300هزار تومان و با نرخ ارزی که مبنای محاسبات این وب‌سایت است، معادل 13دلار است.»

اهمیت استفاده از اطلاعات مراجع رسمی

براساس توضیحات نصر تهران: «برای مقایسه هزینه اینترنت در کشورها باید از اطلاعات مراجع رسمی جهانی از جمله اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) استفاده کرد و در این زمینه، بر اساس گزارشICT Price Baskets (IPB) اتحادیه جهانی مخابرات در سال 2020 و براساس شاخص برابری قدرت خرید، نرخ اینترنت ثابت ایران (بسته ۵گیگابایت) ارزان‌ترین نرخ جهان و براساس مقایسه قیمت نرمال شده اینترنت ثابت براساس شاخص درآمد سرانه GNIpc نیز ایران در رتبه 19 ارزانترین اینترنت دنیا قرار دارد.»

نصر تهران با تاکید بر اینکه در این گزارش‌ها تفکیکی بین ترافیک دیتا بر بستر ثابت و موبایل در نظر گرفته نشده است، اعلام کرده ویژگی بارز صنعت ارتباطات، درآمد ریالی و هزینه‌های عمدتا ارزی است که باتوجه به افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در سال‌های گذشته عملا در صورت محاسبه واقعی دارایی اپراتورها مبتنی بر نرخ ارز بازار، اکثر اپراتورها عملا ضررده هستند و طبیعتا امکان خرید تجهیزات خارجی برای به‌روزرسانی شبکه را ندارند.

این در حالی است که نصر تهران اعلام کرده تغییر سیاست ارائه سرویس ثابت در مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موجب تضعیف بازار ارتباطات ثابت و عدم سرمایه گذاری و تغییر تکنولوژی به نسل های جدید شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی