ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه‌ای عظیم: افزایش فعالیت بدنی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد

تیم بین‌المللی از محققان استرالیایی، بریتانیایی و آمریکایی می‌گویند افزایش فعالیت بدنی می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

تیمی بین‌المللی از محققان استرالیایی، بریتانیایی و آمریکایی با مطالعه روی 130,000 زن و تجزیه و تحلیل ژنتیکی آن‌ها می‌گویند افزایش فعالیت بدنی می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

از بین 130,957 زنی که در این مطالعه شرکت داشتند، 76,505 نفر از آنها سرطان سینه داشتند. پیشتر نیز مطالعاتی در مورد ارتباط بین فعالیت بدنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام شده است. اثبات این رابطه کار ساده‌ای نیست ولی محققان در تیم بین‌المللی در تلاش هستند این موضوع را به اثبات برسانند.

ارتباط بین فعالیت بدنی و کاهش ابتلا به سرطان سینه

این مطالعه در نشریه British Journal of Sports Medicine منتشر شده است. «پری جونز» با آزمایش ژنتیکی پیشگیرانه نوع BRCA1 و ژن واریانت BRCA2 تحقیقاتی را در این زمینه به انجام رساند. پروفسور «بریجید لینچ» از شورای سرطان ویکتوریا، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:

«با وجودی که تحقیقات زیادی در مورد فعالیت بدنی و تاثیر آن بر سلامتی انجام شده، اما اثبات این قضیه که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند نرخ ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد، به صورت علمی تایید نشده بوده و تردیدهایی در مورد آن مطرح شده بود.»

برخی متخصصان می‌گویند زنانی که تمایل بیشتری به فعالیت بدنی از خود نشان می‌دهند، معمولا سبک زندگی سالم‌تری را در پیش می‌گیرند و به همین دلیل نمی‌توان لزوما اینطور نتیجه‌گیری کرد که فعالیت ‌بدنی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد و فاکتورهای دیگری نیز در این قضیه دخیل هستند.

پروفسور لینچ می گوید:

«فعالیت بدنی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.»

او اضافه می‌کند که بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که فعالیت بدنی می‌تواند منجر به کاهش خطر همه نوع سرطان سینه شود. محققان در این مطالعه زمان صرف شده برای فعالیت بدنی و عدم تحرک را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که سطح بالاتر فعالیت بدنی یا حرکت عمومی بدن با کاهش 41 درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه تهاجمی ارتباط دارد.

فعالیت بدنی شدید در هفته می‌تواند برای زنانی که به سن یائسگی نرسیده‌اند، مزایای بسیاری به همراه داشته باشد و منجر به کاهش 38 درصد خطر ابتلا به سرطان سینه در مقایسه با عدم فعالیت شدید شود. پروفسور لینچ می‌گوید:

«به ازای هر 100 دقیقه بی‌تحرکی فرد در روز، 20 درصد خطر ابتلا به سرطان سینه به طور کلی افزایش پیدا می‌کند.»

فعالیت بدنی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد، زیرا میزان هورمون‌های استروژن و آندروژن در گردش خون را کاهش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی