ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی موبایل

بررسی گلکسی زد فولد ۴؛ وقتی بهترین بودن کافی نیست

گلکسی زد فولد ۴ بهترین گوشی تاشو بازار است اما هم‌چنان از مشکلاتی رنج می‌برد که به اندروید برمی‌گردند.

نوشته شده ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰
بررسی گلکسی زد فولد ۴

گلکسی زد فولد ۳ انقلابی تمام عیار در گوشی‌های تاشو سامسونگ بود. پس از گذشت یک سال، گلکسی زد فولد ۴ با تغییراتی جزئی اما مهم به‌عنوان جانشین نسل قبلش پا به میدان نبرد گذاشت. این گوشی تاشو آمده تا موفقیت سامسونگ در بازار گوشی‌های تاشو را ادامه دهد، ولی آیا موفق می‌شود؟ در بررسی گلکسی زد فولد ۴ با دیجیاتو همراه باشید.

بررسی گلکسی زد فولد ۴

پیش از این در بررسی گلکسی زد فلیپ ۴ گفته بودم که بازار گوشی‌های تاشو در دنیا در اختیار سامسونگ است و بقیه شرکت‌ها در بازار جهانی این حوزه نقشی ندارند. اکثر شرکت‌های سازنده چینی به فروش گوشی‌های تاشو در بازار محلی خود اکتفا می‌کنند. بنابراین سامسونگ را باید سردمدار بی چون و چرای این بازار دانست. غول تکنولوژی کره در نسل جدید گوشی‌های تاشو خود فقط بهینه‌سازی را در دستور کار قرار داده و از نوآوری پرهیز کرده است. بنابراین گلکسی زد فولد ۴ تفاوت فاحشی با نسل قبل ندارد، اما در مجموع گوشی بهتری است و بهترین گوشی تاشو با این فرم‌فکتور محسوب می‌شود. حال سؤال اینجاست که آیا بهترین بودن، کافیست؟ در ویدیوی بررسی گلکسی زد فولد ۴ به این سؤال پاسخ می‌دهم.

فهرست مطالب

بررسی ویدیویی گلکسی زد فولد ۴

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

فهرست مشخصات سامسونگ گلکسی زد فولد ۴

  • نمایشگر داخلی ٧.۶ اینچی داینامیک امولد ۲ ایکس با رزولوشن ١٨١٢ در ٢١٧۶ پیکسل و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز
  • نمایشگر بیرونی ۶.٢ اینچ داینامیک امولد ۲ ایکس با رزولوشن ٩۰۴ در ٢٣١۶ پیکسل و نرخ رفرش ١٢۰ هرتز
  • چیپ اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1
  • ٢۵۶، ۵١٢ یا ١۰٢۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • ١٢ گیگابایت حافظه رم
  • رابط کاربری OneUI 4.1.1 بر پایه اندروید 12L
  • دوربین اصلی سه‌گانه شامل دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی، فوق‌عریض ١٢ مگاپیکسلی و تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ٣ برابر اپتیکال
  • دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر
  • دوربین سلفی ١۰ مگاپیکسلی روی نمایشگر خارجی
  • بهره‌مند از استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ١.۵ متری به مدت ٣۰ دقیقه
  • باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • پشتیبانی از شارژ سریع ٢۵ واتی و شارژ بی‌سیم ١۵ واتی
  • وزن ٢۶٣ گرم
  • ضخامت ۶.٣ میلی‌متری در حالت باز
  • قیمت پایه ۱۸۰۰ دلار

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی گلکسی زد فولد ۴

گلکسی زد فولد ۴ مانند نسل‌های گذشته خود طراحی کتابی شکل دارد. این طراحی به شکلیست که به شما اجازه می‌دهد موبایل و تبلت را همزمان در یک دستگاه داشته باشید. گوشی تاشوی تازه‌وارد سامسونگ در چند رنگ مختلف از جمله مشکی، بژ، طلایی و صورتی کم‌رنگ روانه بازار شده است.

سامسونگ المان‌های طراحی گلکسی Z Fold 4 را چندان دستخوش تغییر نکرده اما آن‌ها را بهبود بخشیده است. در قاب پشتی دستگاه چیزی جز ماژول بیضوی شکل دوربین و یک سری نوشته به چشم نمی‌خورد. جالب این‌که چینش ماژول دوربین جدید به‌کار رفته در زد فولد 4 به گلکسی اس 22 اولترا شباهت دارد. سامسونگ برای افزایش مقاومت، از شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس در قاب پشتی و نمایشگر بیرونی استفاده کرده است.

بررسی گلکسی زد فولد ۴

صحبت از نمایشگر بیرونی گلکسی Z Fold 4 شد. این نمایشگر ثانویه ۶.٢ اینچی، اندازه‌ای مشابه با نسل قبل دارد؛ اما حاشیه‌های اطراف آن کم‌تر شده و حالا محتوا به شکل زیباتری نمایش داده می‌شود. بالای نمایشگر بیرونی گلکسی زد فولد 4 شاهد تعبیه حفره‌ای هستیم که وظیفه میزبانی از دوربین سلفی را بر عهده دارد.

بررسی گلکسی زد فولد ۴

لولای زد فولد 4 تفاوت خاصی با نسل قبل ندارد و همان سبک پیشین را با لوگوی حکاکی شده سامسونگ حفظ کرده است. هنگامی که این گوشی را باز و بسته می‌کنید، متوجه کیفیت بالای لولای آن می‌شوید. سامسونگ نیز روی حفظ کیفیت بالای آن در طولانی‌مدت مانور زیادی داده است. با این حال هنگامی که گوشی را در حالت بسته قرار می‌دهید، دو طرف گوشی نسبت به لولا موزون نیستند. مسئله مهم‌تر این‌که لولا کمی سفت‌تر از نسل قبل است و باز کردن آن کار ساده‌ای نیست، به‌خصوص اگر انگشتان شما یا فریم گوشی کمی چرب باشند.

بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴

روی فریم دستگاه اجزای مختلفی از جمله پورت USB-C، اسپیکر استریو، میکروفون‌ها و دکمه‌های پاور و تنظیم ولوم قرار گرفته‌اند. حسگر اثر انگشت نیز روی دکمه پاور قرار گرفته و سرعت و دقت آن نیز بالاست.

هنگامی که گلکسی زد فولد 4 را باز می‌کنید، با نمایشگر بزرگ‌تر ٧.۶ اینچی مواجه می‌شوید. سامسونگ رویه کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر را در این گوشی نیز پیش گرفته و حالا حدود ٩١ درصد از این قاب به نمایشگر تعلق دارد. به لطف پنهان شدن دوربین سلفی در زیر نمایشگر، تجربه‌ای که حین کار کردن با این نمایشگر دارید بهبود بیشتری پیدا کرده است.

بررسی گلکسی زد فولد ۴

سامسونگ می‌گوید که فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر را بهبود داده و دیگر نمی‌توانید آن را به سادگی مشاهده کنید. این اقدام به کاربر حس بهتری را حین کار کردن با نمایشگر اصلی القا می‌کند. البته باید بگوییم که به‌کارگیری دوربین سلفی زیر نمایشگر، از کیفیت آن می‌کاهد. علاوه بر این اگر محل قرارگیری این دوربین را بدانید، به‌سادگی آن را پیدا خواهید کرد.

یکی از مشکلات اساسی که سال‌هاست در گوشی‌های تاشوی سامسونگ احساس می‌شود، چروک وسط نمایشگر داخلی است. هم گلکسی زد فلیپ 4 و هم گلکسی زد فولد 4 با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ این در حالیست که رقبای چینی مدت‌ها پیش این مشکل را حل کرده‌اند. شاید بتوانید در طول زمان با این مشکل کنار بیایید، اما همچنان وجود فرو رفتگی در وسط نمایشگر قابل توجیه نیست.

بررسی گلکسی زد فولد ۴

گوشی تاشوی تازه‌وارد کره‌ای‌ها وزنی برابر با ٢۶٣ گرم دارد و عملا نمی‌توان آن را دستگاه سبک و خوش‌دستی دانست؛ با این حال نسبت به قبل سبک‌تر شده است. دستگاه در حالت باز شده ضخامتی نزدیک به ۶ میلی‌متر دارد، اما پس از بسته شدن این ضخامت به بیش از ١۵ میلی‌متر خواهد رسید.

کیفیت ساخت گلکسی زد فولد 4 در بالاترین سطح قرار دارد و بسیاری از گوشی‌های تاشوی بازار نسبت به آن در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند. یکی از دلایل این امر، اعطای استاندارد IPX8 به زد فولد 4 است. به لطف این استاندارد، می‌توانید این گوشی را تا عمق ١.۵ متری آب به مدت نیم ساعت فرو ببرید؛ البته پیشنهاد می‌کنیم این کار را نکنید. فریم «آلومینیوم آرمور» این دستگاه کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد که حتی از آلومینیوم تجهیزات فضایی مقاوم‌تر است. در کل طراحی و کیفیت ساخت گلکسی زد فولد 4 در مقایسه با نسل قبل تفاوت انقلابی نکرده، اما همین ریزه‌کاری‌ها در بهبود تجربه استفاده از گوشی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

نمایشگر

بررسی گلکسی زد فولد ۴

گلکسی زد فولد 4 دقیقا از همان نمایشگرهای نسل گذشته خود استفاده می‌کند. نمایشگر داخلی این گوشی که اندازه ٧.۶ اینچی دارد، مجهز به پنل Dynamic AMOLED 2X با نرخ رفرش ١٢۰ هرتزی است. این نمایشگر کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و تماشای هرگونه محتوا روی آن بسیار جذاب است.

قابلیت استفاده از قلم S-Pen روی این نمایشگر بزرگ نیز فراهم است و می‌توانید از قابلیت‌های متنوع جذاب این قلم استفاده کنید. البته قلم S-Pen مخصوص سری فولد را باید جداگانه تهیه کنید چون این دستگاه از قلم S-Pen سری نوت پشتیبانی نمی‌کند.

بررسی گلکسی زد فولد ۴

نمایشگر بیرونی گلکسی زد فولد 4 نیز ۶.٢ اینچی بوده و نرخ رفرش ١٢۰ هرتزی در آن نیز پشتیبانی می‌شود. میزان روشنایی، شارپنس و شفافیت این نمایشگر نیز عالی است و می‌توانید زیر نور خورشید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

تنظیمات رنگ به‌شکل مشترک برای دو نمایشگر قابل تنظیم است و نمی‌توانید هرکدام را جداگانه تنظیم کنید. دو پروفایل رنگی پیش‌فرض Natural و Vivid در دسترس شما قرار می‌گیرند. همان‌طور که مشخص است، حالت Natural رنگ‌ها را به شکل طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تری نمایش می‌دهد؛ اما حالت Vivid رنگ‌ها را غنی‌تر و اشباع‌تر می‌کند.

بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴

تجربه استفاده از زد فولد ۴ برای تماشای ویدیو اما با چیزی که انتظار دارید متفاوت است. به‌خاطر نسبت تصویر نامتعارف نمایشگر داخلی، اکثر ویدیوها نمی‌توانند به‌طور کامل از فضای صفحه استفاده کنند. به‌عنوان مثال هنگام تماشای فیلم‌ها و سریال‌های معمول یا ویدیوهای یوتوب با نسبت تصویر ۱۶:۹ (مثل Top Gun: Maverick) حدود یک‌سوم نمایشگر خالی می‌ماند. این موضوع برای فیلم‌هایی با نسبت تصویر ۲۱:۹ (مثل Spider-Man: No Way Home) بسیار چشمگیرتر است و فقط حدود نیمی از نمایشگر به پخش محتوا اختصاص می‌یابد. احتمالا باید منتظر باشید تا فرمت ویدیویی ۴:۳ دوباره به دنیای سینما و تلویزیون بازگردد تا نمایشگر بزرگ زد فولد ۴ کاربرد بیشتری پیدا کند.

نرم‌افزار و تجربه کاربری

بررسی گلکسی زد فولد ۴

سامسونگ برای اولین بار جدیدترین گوشی تاشوی خود را با اندروید 12L روانه بازار کرده است. اگر نمی‌دانید که اندروید 12L دقیقا چیست، باید بدانید این نسخه از اندروید برای دستگاه‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر بهینه‌سازی شده و قرار است تجربه کاربری بهتری را برای محصولات مختلف از جمله گوشی‌های تاشوی بزرگ به ارمغان بیاورد. جالب این‌که در منوی تنظیمات گوشی و قسمت مربوط به نسخه اندروید، فقط عبارت اندروید ۱۲ به چشم می‌خورد و خبری از اندروید 12L نیست.

تجربه استفاده از زد فولد ۴ با چیزی که در کلیپ‌های تبلیغاتی می‌بینید تفاوت زیادی دارد. مهم‌ترین کلمه‌ای که در رابطه با این گوشی و دیگر نمونه‌های مشابه می‌بینید، مالتی‌تسکینگ است اما به‌نظر من چنین چیزی در اندروید -حتی نسخه بهینه‌تری مثل اندروید 12L- معنایی ندارد. گلکسی زد فولد ۴ تمام امکانات را برای اجرای هم‌زمان ۲ تا ۸ برنامه در کنار هم به شما می‌دهد: حداکثر ۳ برنامه روی صفحه اصلی و حداکثر ۵ پنجره شناور؛ اما آیا می‌توانید از تمام این پنجره‌ها به‌شکل بهینه استفاده کنید؟ پاسخ منفی است.

بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴

تجربه ۱۰ روزه من با گلکسی زد فولد ۴ نشان داد حتی استفاده از ۲ برنامه کنار هم نیز روی این گوشی بهینه نیست. من حتی نیاز به باز کردن دو برنامه کنار هم را نیز احساس نکردم. مشکل این است که با باز کردن دو -یا چند- برنامه کنار هم، اپ‌ها در ابعادی کوچک‌تر از حالت استاندارد باز می‌شوند و استفاده از آنها دشوار خواهد بود. اگر یکی از این برنامه‌ها برای پخش ویدیو باشد، ویدیو بسیار کوچک می‌شود. اگر یکی از آنها نیاز به تایپ داشته باشد، کیبورد تقریبا نصف صفحه را اشغال کرده و چیزی از دو برنامه را نمی‌بینید.

به‌نظر من مهم‌ترین مزیت این گوشی و این فرم فکتور، اجرای اپ‌ها در ابعاد بزرگ است تا بتوانید راحت‌تر از آنها استفاده کنید و همان‌طور که می‌دانید، تعداد اپ‌های بهینه شده برای این نمایشگر به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای نمایشگر بزرگ زد فولد ۴ برای من مرور وب در ابعاد بزرگ است. مطالعه کتاب نیز روی این نمایشگر بسیار لذت‌بخش است، به‌خصوص اگر گزینه Eye Comfort Shield را فعال کرده و نمایشگر را با استفاده از قابلیت Bedtime Mode به حالت سیاه و سفید درآورید.

عملکرد سخت‌افزاری

بررسی گلکسی زد فولد ۴

گلکسی زد فولد 4 مانند برادر کوچک‌ترش یعنی زد فلیپ 4، از جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام استفاده می‌کند. این تراشه که اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نام دارد، با فرایند ۴ نانومتری کمپانی TSMC ساخته شده است. کوالکام در این نسخه مشکلات حرارتی مدل قبلی را تا حدود زیادی حل کرده و حالا می‌توان انتظار عملکرد بهتری از پرچمداران مجهز به آن داشت. حال سوال این‌جاست که گلکسی زد فولد 4 چه عملکردی را با این تراشه پرچمدار از خود نشان می‌دهد؟

برای سنجش دقیق قدرت سخت‌افزاری گلکسی زد فولد 4، بنچمارک‌های مختلف مانند انتوتو ٩، گیک‌بنچ ۵، پی‌سی مارک و تری‌دی مارک را روی آن نصب و اجرا کردیم. نتایج بنچمارک‌ها روی نمایشگر داخلی را در ادامه می‌بینید.

نتایج کسب شده توسط این گوشی بسیار خوب و حتی برخی موارد فراتر از انتظارند. به‌نظر می‌رسد که برخلاف محدودیت عملکرد در گلکسی زد فلیپ 4، شاهد چنین اتفاقی در گلکسی زد فولد 4 نیستیم. توجه داشته باشید که امتیازات کسب شده توسط این گوشی در حالت باز یا بسته بودن، متفاوت هستند و ما حالت نخست را معیار قرار می‌دهیم. در جدول زیر می‌توانید نگاهی به نتایج گلکسی زد فولد ۴ در مقایسه با نسل قبل و دو گوشی جدید سامسونگ بیندازید:

نام گوشیAntutu  9GeekBench 5.4 Multi-CorePCMark Work 3.03DMark WLE3DMark WLE Unlimited
گلکسی زد فولد 4۱۰۳۱۵۴۲۳۹۸۷۱۴۱۹۵۱۱۰۸۵۲۷۵۲
گلکسی زد فولد 3۷۱۰۶۷۷۳۴۵۲۱۴۴۴۶--
گلکسی زد فلیپ 4۹۰۷۶۶۶۳۹۵۶۱۳۷۵۱۱۱۱۲۹۲۷۴۷
گلکسی اس 22 اولترا۹۳۷۵۱۱۳۵۳۴۱۳۰۳۵۱۰۲۰۶۲۴۴۳

بازی کردن با گوشی‌های تاشو تجربه متفاوتی دارد. من ۱۰ بازی محبوب را روی زد فولد ۴ نصب کردم تا سازگاری آنها با نمایشگر بزرگ و نامتعارف را بررسی کنم. فهرست این بازی‌ها را در ادامه می‌بینید:

  • آلتو ادونچر
  • آلتو ادیسه
  • انگری بردز جرنی
  • کلش آو کلنز
  • سونیک دش
  • اسکای
  • شدو فایت آرینا
  • آسفالت ۹
  • کال آو دوتی موبایل
  • گنشین ایمپکت

تمام این بازی‌ها بدون هیچ مشکلی روی نمایشگر داخل زد فولد ۴ اجرا شدند و اجرای آنها کاملا لذت‌بخش بود. البته بازی سونیک دش و عناوین مشابه (رانر) با نمایشگر خارجی سازگارترند. بازی گنشین ایمپکت نیز با بالاترین تنظیمات گرافیکی و روی حالت ۶۰ فریم بر ثانیه بدون هیچ‌گونه لگ و تأخیری اجرا شد.

بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴
بررسی گلکسی زد فولد ۴

کال آو دوتی موبایل تنها عنوانی بود که تجربه اجرای آن روی نمایشگر بزرگ زد فولد ۴ چنگی به دل نمی‌زند. به‌خاطر نسبت تصویر نامتعارف، بنرها و عکس‌ها از کادر خارج می‌شوند و کنترل اسلحه و نشانه‌گیری نیز سخت‌تر از گوشی‌های استاندارد است.

دوربین

بررسی گلکسی زد فولد ۴

گلکسی زد فولد ۴ در بخش دوربین، تغییرات خوبی را نسبت به نسل قبل تجربه کرده است. دوربین اصلی این گوشی به سنسور جدیدتر و بزرگ‌تری مجهز شده و دوربین تله‌فوتو نیز حالا می‌تواند تا ۳ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال انجام دهد. مشخصات ۵ دوربین گلکسی زد فولد ۴ را در ادامه می‌بینید:

  • دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۱.۵۶ اینچی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF دوال پیکسل، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳ اینچی، ضریب اف ۲.۲
  • دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۴ اینچی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳ اینچی، ضریب اف ۲.۲
  • دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر، سنسور ۱/۳ اینچی، ضریب اف ۱.۸

تجربه عکاسی با گلکسی زد فولد ۴ تقریبا مشابه گلکسی اس ۲۲ یا مدل پلاس است. اول از همه سراغ دوربین واید این گوشی می‌رویم. نمونه تصاویر دوربین واید گلکسی زد فولد ۴ را در ادامه می‌بینید.

دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۴ در نور کافی عکس‌هایی بسیار جذاب می‌گیرد. جزئیات بالا، کنتراست مناسب و رنگ‌های جذاب از ویژگی‌های این تصاویر هستند و بازه دینامیکی نیز کافی به‌نظر می‌رسد. البته کمی اغراق در رنگ‌های سبز و آبی نیز دیده می‌شوند. در محیط تاریک به‌لطف نایتوگرافی باز هم شاهد عکس‌های بسیار خوبی هستیم که رنگ‌هایی زنده و جذاب دارند. نویز در تصاویر دیده نمی‌شود و جزئیات بالایی را حتی در بخش‌های تاریک تصاویر شاهد هستیم.

دوربین اولتراواید گلکسی زد فولد ۴ نیز در شرایط نوری مناسب دست کمی از دوربین اصلی ندارد و تصاویر خیره‌کننده‌ای می‌گیرد. جزئیات تصاویر و بازه دینامیکی آنها بسیار بالاست و رنگ‌ها نیز کاملا جذاب و چشم‌نواز ثبت می‌شوند. عجیب‌تر این‌که در محیط تاریک نیز تصاویر بسیار خوبی را از این دوربین شاهد هستیم.

دوربین تله‌فوتو گلکسی زد فولد ۴ نیز در شرایط نوری مناسب تصاویر بسیار شفاف و چشم‌نوازی را ثبت می‌کند. البته اگر تصاویر را کمی بزرگ کنید، مقداری خطای رنگی و نویز در آنها دیده می‌شود. در شرایط نوری ضعیف اکثر تصاویر با بزرگ‌نمایی دیجیتال دوربین اصلی گرفته می‌شوند ولی حتی اگر دوربین تله‌فوتو فعال شود، باز هم با تصاویری نه‌چندان دلچسب روبرو می‌شویم.

برای سلفی گرفتن با گلکسی زد فولد ۴ راه‌های زیادی دارید. دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر در نور کافی عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد اما اگر از کیفیت آن راضی نیستید می‌توانید دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی نمایشگر خارجی را استفاده کنید. در نهایت اگر بالاترین کیفیت را می‌خواهید، می‌توانید از دوربین اصلی و نمایشگر خارجی برای سلفی گرفتن بهره بگیرید. در تصاویر بالا نمونه تصاویر سلفی با دوربین زیر نمایشگر، دوربین سلفی خارجی و دوربین اصلی را می‌بینید.

باتری و شارژ

بررسی گلکسی زد فولد ۴

ظرفیت باتری گلکسی زد فولد ۴ تفاوتی با نسل قبل ندارد و همچنان با باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای این گوشی قدرتمند با نمایشگرهای بزرگ و باکیفیت روبرو هستیم. با این حال به لطف بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شارژدهی این گوشی به‌مراتب بهتر از نسل قبل است. این گوشی در تست باتری پی‌سی مارک با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای فای روشن توانست نزدیک به ۱۰ ساعت دوام بیاورد. این رقم برای نسل قبل حدود ۷ ساعت بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که یک روز کامل را بتوانید بدون نیاز به شارژر از آن استفاده کنید.

البته اجرای بازی‌های سنگین روی نمایشگر داخلی تأثیر قابل توجهی روی مصرف انرژی دارد. به‌عنوان مثال یک ساعت اجرای بازی گنشین ایمپکت حدود ۲۵ درصد شارژ باتری را کاهش می‌دهد.

گلکسی زد فولد ۴ بدون شارژر به دست شما می‌رسد اما از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند. با شارژر ۲۵ واتی می‌توانید این گوشی را طی نیم ساعت تا ۵۰ درصد و طی ۷۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ کنید.

جمع‌بندی

بررسی گلکسی زد فولد ۴

گلکسی زد فولد ۴ بدون شک بهترین گوشی تاشو در این فرم‌فکتور است. البته به‌نظر من اگر زد فلیپ را گوشی تاشو می‌نامیم، زد فولد باید «گوشی بازشو» نام بگیرد چون بعد از باز شدن به تبلت تبدیل می‌شود. در هر صورت، پیشرفت‌های جزئی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زد فولد ۴، آن را به جانشین شایسته‌ای برای زد فولد ۳ تبدیل خواهد کرد.

می‌گویند «خوب بودن کافی نیست، تلاش کن تا بهترین باشی». سامسونگ از این مرحله عبور کرده و بهترین گوشی تاشو با این فرم فکتور را ساخته است. با این حال گاهی اوقات، بهترین بودن نیز کافی نیست.

مشکل در دو موضوع اساسی نهفته است که البته ارتباط زیادی به سامسونگ ندارند. مشکل اول این است که سیستم‌عامل اندروید برای مالتی‌تسکینگ ساخته نشده است. همان‌طور که آیپد با قوی‌ترین سخت‌افزار اپل یعنی چیپ M1 به اندازه مک‌بوک کارآیی ندارد، زد فولد ۴ نیز با نمایشگر بزرگش نمی‌تواند شما را از لپ‌تاپ بی‌نیاز کند. مشکل دوم نیز این است که تولید زد فولد ۴ و گوشی‌های مشابه، فرایند بهینه‌ای نیست. استفاده از دو نمایشگر باکیفیت، دوربین‌های متعدد و متریال گران‌قیمت باعث می‌شود تا گوشی‌های این حوزه به کالای لوکس تبدیل شده و از دسترس اکثر کاربران دور بمانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • علی نس
    علی نس | ۲۲ شهریور ۱۴۰۱

    معایب زد فولد که کارشناس ها بلااتفاق تایید کردن و اشاره بهش در توان شما نیست چون ذوق زده شدید

    دوربین های به قیمتش نمیخوره
    باتری توانمند نیست
    فریم دور گوشی به شدت نرم و حساس
    یا هنوز نمایشگر به راحتی روش خط می افته
    عمر گوشی هیچ ضمانتی نمیشه داد و به الگوی رفتاری شما بستگی داره.
    هیچ تغییری هم نکرده عملا هیچ داده بیرون شاید دلیل مسخره کردن رقیب همین باشه میخاد دیده نشه خودش داره چکار می‌کنه حواس ها رو پرت کرده

    و از همه مهمتر چرا باید خرید ؟ چه دلیلی موبایلی که کار لپ تاپ هم نمیکنه فقط جالب باز میشه رو خرید اونم با قیمت عجیب !

    اس 22 دوربین و باتری بهتری داره چرا نباید اونو خرید ؟

    زد فلیپ چهار که حتی اکثر کارشناسان بررسی نکردن گفتن همون سه هست بررسی نمیخاد ؟!!

    واقعا چه خبره ؟

    • A.Salar
      A.Salar | ۲۲ شهریور ۱۴۰۱

      مهم اینه کارشناس موردنظر شما چه کسی باشه !! :)

  • A.Salar
    A.Salar | ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

    وقتی که یک گوشی تاشو سامسونگ از پرچمدار فاصله میگیرد !!

مطالب پیشنهادی