ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

هم‌بنیان‌گذار «آی قصه» وارد لیست 30 جوان تاثیرگذار جهان (JCI TOYP 2022) شد

پوریا عالمی، به عنوان هم‌بنیان‌گذار «آی قصه» به مرحله نهایی رویداد جهانی JCI TOYP 2022 راه یافت.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۵

پوریا عالمی، هم‌بنیان‌گذار «آی قصه» به مرحله نهایی رویداد جهانی JCI TOYP 2022 که توسط 125 کشور جهان برگزار می‌شود، راه یافت. عالمی در بین 30 جوان برگزیده قرار گرفت که قرار است به الگویی برای جوانان تبدیل شوند. اهمیت این رویداد از آنجایی است که معیار اصلی انتخاب جوانان برتر، اثرگذاری اجتماعی و الهام بخشی فرد برای جامعه و انسان‌­ها است.

پوریا عالمی، به عنوان هم‌بنیان‌گذار «آی قصه» در شرایطی وارد لیست 30 جوان تاثیرگذارجهان شده که طی فعالیت چند ساله‌اش در «آی قصه» شاهد اثرگذاری این پلتفرم در حوزه کودک و نوجوان بوده‌ایم. سازمان غیرانتفاعی اتاق بین المللی جوانان هر ساله این لیست را معرفی می‌کند، این سازمان هر سال چند مدیر جوان برتر را که کمتر از ۴۰ سال دارند از میان ۱۴۰ کشور دنیا انتخاب می کند. این جوانان نیز در واقع نمادی از ماموریت سازمان اتاق بین المللی جوانان هستند و در زمینه رشد فردی، کسب و کار، کارآفرینی و مشارکت های بین المللی به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کرده اند.

از روزنامه‌نگاری تا قصه‌هایی برای کودک و نوجوان

اهمیت قرار گرفتن نام پوریا عالمی به عنوان روزنامه نگاری که حالا وارد اکوسیستم استارتاپی کشور شده در چیست؟ آیا آی قصه به عنوان یکی از معدود پلتفرم‌های شناخته شده حوزه کودک و نوجوان در پی موفقیت و جهانی شدن بنیان‌گذارش مسیری متفاوت را طی خواهد کرد؟

پوریا عالمی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو با تاکید بر اینکه اهمیت جایز‌ه‌هایی از این نوع، کیفی است و به شناخته‌تر شدن «آی قصه» در جامعه هم کمک خواهد کرد، گفت: «جایزه‌های جهانی به دیده شدن محصول یا فردی که آن را به دست آورده، کمک قابل توجهی می‌کند. از همین رو هر موضوعی که منجر به حرف زدن درباره کار کودک و به طور مشخص برنامه ای که در آی قصه پیش برده‌ایم شود از نظر من برای «آی قصه» خوب و موثر است.»

آیا روزنامه‌نگاری و تجربه‌ای که سال‌ها عالمی در روند روزنامه‌نگاری به دست آورد، به او در تبدیل شدن به یکی از 30 مدیر موفق جهانی کمک کرده است؟ به هر حال او اهل اکوسیستم استارتاپی نبود و ورودش به حوزه کودک و نوجوان به مانند کاشت نهال میوه در جنگل کاج بود.

او بر این باور است که روزنامه‌نگاری تجربه‌ای شبیه به کف بازار کار کردن است. این تجربه منجر به این خواهد شد که فرد روزنامه‌نگار در هر یک از حوزه‌های تخصصی هم که فعالیت کند از سیاست، جامعه و فرهنگ دور نباشد و در نتیجه نگاهی جامع و 360 درجه به امور پیدا کند.

عالمی با تاکید بر نگاه جامع یک روزنامه‌نگار به موضوعات و بررسی وجوه مختلف یک موضوع، گفت: «هرچند این رویکرد منجر به نگاهی متفاوت در جریان استارتاپی خواهد شد، اما کمک مستقیمی به مدیریت آی قصه نکرده است.»

او در توضیحات خود به فعالیت‌های کاری پیش از آی قصه اشاره کرد و همه این فعالیت‌ها را در راستای ارائه و تعریف پروژه‌های کاری برای کارفرما توصیف کرد. این در حالی است که فعالیت استارتاپی به معنی ورود به جریان مدیریت به عنوان مسئول و مرجع است.

عالمی با تاکید بر اینکه حسن و تفاوت تعریف پروژه نداشتن مسئولیت ویژه در مقابل همه امور است، به تفاوت‌های اساسی فعالیت به عنوان یک استارتاپ اشاره کرد و گفت: «وقتی وارد فعالیت استارتاپی شوید مسئولیت همه امور از دریافت مجوزهای دولتی تا مدیریت هزینه‌ را باید بر عهده بگیرید، که اتفاقا کاری بسیار حساس و سخت است.»

مدیریت استارتاپی یا ریاست دولتی

در حالی یک مدیر ایرانی با فعالیت در حوزه کودک به این فهرست راه پیدا کرده که در سویی دیگر از جریان مدیریت فرهنگی کشور، کتابخانه‌های کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان از سوی مدیران انتصابی کشور زیان ده توصیف شده و باید واگذار یا تعطیل شوند. تفاوت رویکرد و نگاه بخش خصوصی و مخصوصا استارتاپی و بخش دولتی در جریان‌سازی برای حوزه کودک و نوجوان مشهود است. مدیر استارتاپی با ایده و خلاقیت، سود خلق می‌کند، مدیر بخش دولتی اما کانون پرورش فکری را به عنوان محل شکل‌گیری ایده، زیان‌ده توصیف می‌کند و تصمیم به تعطیلی آن می‌گیرد.

اما نگاه هم‌بنیان‌گذار «آی قصه» به عنوان یکی از 30 مدیر برتر بر اساس استانداردهای جهانی نسبت به تعطیلی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه چیز را دنبال می‌کند؟ آیا اساسا هر نهادی که سود مالی مستقیم حاصل نکند را باید حذف کرد؟

عالمی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو و با تاکید بر اهمیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به عنوان نهادی اثرگذار در جامعه، این نهاد را هم‌تراز با کتابخانه‌های ملی در کشورهای جهان توصیف کرد و گفت: «کتابخانه‌های ملی نهادی اصلی هستند وتعداد قابل توجهی کتابخانه و مرکز فرهنگی به عنوان زیرشاخه دارند. نهادی از این دست نه تنها شکل فیزیکی دارد، بلکه شکل ماهوی دارد و فرهنگ‌ساز است. نهادهایی از این دست را نمی‌توان حذف کرد.»

عالمی بر این باور است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معادل کتابخانه ملی در حوزه کودک و نوجوان است. وجه تمایز و تفاوت آن با کتابخانه ملی هم در جریان تولید محتوایی است که طی این سال‌ها از طرف این نهاد شکل گرفته است.

هم‌بنیان گذار «آی قصه» با تاکید بر اینکه ضابطه‌مند نبودن انتخاب مدیران منجر به تصمیماتی اشتباه خواهد شد، گفت: «نداشتن سند اهداف و برنامه‌ها چنین مشکلاتی را در کانون پرورش فکری ایجاد کرده و منجر شده مدیران به شکل سلیقه‌ای ونه بر اساس اهداف سند تصمیم‌گیری کنند.»

اهمیت نیاز جامعه در توسعه استارتاپی

آی قصه در زمانی کوتاه توانست به پلتفرمی اثرگذار برای کودک و نوجوان تبدیل شود. آی قصه در این مدت شخصیت‌سازی اثرگذار کرد و اتفاقا شخصیت‌های آن توانستند نفوذ اجتماعی داشته باشند و مخاطب آنها را دوست داشته باشد. کودک و والدین در کنار هم از این پلتفرم استفاده کردند و در این روند روح کودک درون بزرگسالانی که مخاطب آی قصه شدند نوازش پیدا کرد.

عالمی شکل گیری این روند را هرچند بسیار دشوار توصیف کرد اما آن را به خوش‌شانسی آی قصه هم نسبت داد. این اما در حالی است که در دنیای سخت و بی‌رحم کسب‌وکارهای نوآورانه شانس خیلی موضوع باور پذیری نیست. در حقیقت این جای خالی فعالیت تخصصی برای کودک و نوجوان است که «آی قصه» را به یکی از استارتاپ‌های اثرگذار و مدیر آن را به یکی از 30 مدیر جوان اثرگذار جهانی تبدیل کرده است.

او به تولیدات جزیره‌ای در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: «حوزه کودک و نوجوان تبدیل به صنعتی بزرگ در جهان شده است. شخصیت‌های متولد شده در فضای کودک و نوجوان ایران به خاطره تبدیل می‌شود، این در حالی است که این شخصیت‌ها در صنعت کودک و نوجوان از کتاب تا بازی و فیلم سینمایی و حتی شهربازی توسعه پیدا می‌کنند. ما نیازمند آنیم که این حوزه در ایران هم از حالت جزیره‌ای و تولیدات پراکنده خارج شود و به صنعتی یکپارچه تبدیل شود.»

عالمی بر این باور است که تبدیل شدن شخصیت‌های حوزه کودک به خاطره و نه صنعت نگاه دولتی به حوزه کودک و نوجوان است. در شرایطی که با تغییر دولت‌ها و مدیران برنامه‌ و بودجه تخصیص داده شده تغییر می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت حوزه کودک و نوجوان توسعه پیدا کند. کمک و حمایت‌های دولتی برای توسعه بخش کودک و نوجوان بی‌فایده است و حتی باعث خواهد شد این بخش هیچوقت روی پای خود نایستد.

او در پایان با تاکید براینکه حوزه کودک و نوجوان باید دربخش خصوصی رشد و توسعه پیدا کند، گفت: «در بخش خصوصی مسیری برای توسعه حوزه کودک ونوجوان ساخته می‌شود و این مسیر به شکل پایدار از طرف فعالان این حوزه دنبال می‌شود. مسیر ساخته شده برای حفظ خود نیازمند درآمد است و درآمد هم از طرف کسب‌وکارها ایجاد خواهد شد. پیگیری کسب‌وکارهای فعال در این حوزه منجر به مانایی اهداف و مسیر شده و در نهایت نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.»

آی قصه پلتفرمی است که به طور خاص و ویژه برای کودک و نوجوان، محصول تولید می‌کند. روندی که پیش از این به طور تخصصی اجرایی نشده بود و تجربه‌ای نو در حوزه اکوسیستم استارتاپی و همچنین حوزه کودک است. همان‌طور که عالمی اشاره کرد، جوایزی همچون JCI TOYP به شناخته شدن «آی قصه» در دایره‌ای بزرگ‌تر در جامعه منجر خواهد شد. ا زهمین رو انتظار می‌رود بعد از این حوزه کودک و نوجوان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و فرصت‌های کسب‌وکاری آن برای ایجاد صنعتی پایدار از سوی استارتاپ‌ها شناسایی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • modernamir
    modernamir | ۲۵ شهریور ۱۴۰۱

    الان دو روزه که نظر من در انتظار بررسی هستش. احتمالا این اخبار برای حمایت از شخص خاصی هستند که نظرات منفی درباره اش ثبت نمیشه.

  • modernamir
    modernamir | ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

    اول از همه تو سایتش که میریم (https://toyp.jci.cc/) فقط 20 تا مورد هستش که هیچ ایرانی بینشون نیست، دوم، هرکدوم هم از سمت سایت کشورشون انتخاب شدن نه به شکل جهانی. و از همه باحالتر، خود سایتش توانایی رای گیری نداره و رای گیری رو به سایت www.surveymonkey.com داده که هر کسی میتونه بره رای بده (احتمال زیاد یه ایرانی میره به ایرانی رای میده البته ایران و خود این شخص تو لیستش نیست). حداقل یه منبع ذکر می کردید که از کجا این مطلب آورده شده و اگر آگهی بودش می گفتید که آگهی هستش.

مطالب پیشنهادی