ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افراد معروف به جغد شب
سلامت

افراد شب‌زنده‌دار احتمالا بیشتر در معرض دیابت و بیماری‌های قلبی قرار دارند

دانشمندان آمریکایی می‌گویند کسانی که شب‌ها فعال‌ترند، نسبت به افراد سحرخیز، با ریسک بالاتری برای دیابت و بیماری‌های قلبی روبرو هستند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

دانشمندان آمریکایی می‌گویند افرادی که شب‌ها فعال‌ترند و معمولا با نام جغد شب شناخته می‌شوند، احتمالا نسبت به کسانی که صبح‌ها فعال‌ترند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند چون کمتر قادرند از چربی به‌عنوان منبعی برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کنند.

به گزارش گاردین، محققان می‌گویند کسانی که صبح‌ها زودتر از خواب بیدار می‌شوند، بیشتر از چربی به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. این افراد نسبت به کسانی که دیرتر از خواب بلند می‌شوند، بیشتر در طول روز فعال‌ هستند. در نتیجه، جغدهای شب راحت‌تر با انباشت چربی در بدن خود روبرو می‌شوند. و احتمالا می‌توان توضیح داد که چرا جغدهای شب با ریسک بزرگ‌تری برای دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند.

پژوهشگران در مطالعه‌ای که نتیجه‌اش در Experimental Physiology منتشر شده، 51 میانسال مبتلا به چاقی را بر اساس یک پرسش‌نامه به دو گروه افراد سحرخیز و جغد شب تقسیم کردند. آن‌ها به مدت یک هفته فعالیت‌های داوطلبانه این افراد را تحت نظر گرفتند و مصرف انرژی بدن آن‌ها را در زمان استراحت و انجام ورزش‌های ملایم و سنگین روی تردمیل اندازه‌گیری کردند.

جغد شب

جغدهای شب کربوهیدرات می‌سوزانند

دانشمندان می‌گویند افراد سحرخیز نسبت به جغدهای شب چقدر نسبت به سطوح هورمون انسولین در خون حساس‌تر بودند و چربی بیشتری سوزاندند. در آن سو، جغدهای شب حساسیت کمتری به هورمون انسولین داشتند و بدنشان ترجیح می‌داد که به جای چربی، از کربوهیدرات به‌عنوان منبعی برای تامین انرژی استفاده کند.

«استیون مالین»، نویسنده ارشد مطالعه و متخصص متابولیسم دانشگاه راتگرز نیوجرسی می‌گوید مشخص نیست که چرا چنین تفاوتی میان این دو گروه وجود دارد، اما می‌توان احتمال داد که این تفاوت به تفاوت میان زمان خوابیدن و بیدار شدن و اثر آن بر ساعت بدن افراد مربوط باشد.

او ادامه می‌دهد: «جغدهای شب در مقایسه با سحرخیزها ظاهرا با ریسک بالاتری برای ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند. دلیل احتمالی این مسئله می‌تواند به این خاطر باشد که آن‌ها به دلایل مختلف از هماهنگی با ساعت زیستی بدن خود خارج شده‌اند.»

مالین می‌گوید اگر یک فرد جغد شب باشد و صبح‌ها بخواهد بیشتر بخوابد اما به دلایل مختلف از جمله کار مجبور باشد زودتر بیدار شود، این مسئله می‌تواند او را از هماهنگی با ساعت بدنش خارج کند. این تحقیق می‌تواند در زمینه ریسک شیفت‌های کاری شبانه و تغییر ساعت فصلی هم حائز اهمیت باشد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی