ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نپتون
علمی

جیمز وب بهترین تصویر از حلقه‌های نپتون در چند دهه اخیر را ثبت کرد

اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب از سیاره نپتون قادر است دیدگاه ما نسبت به این سیاره را تغییر دهد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

گشت و گذار تلسکوپ جیمز وب در منظومه شمسی به تازگی دورترین سیاره در همسایگی کیهانی ما - نپتون - را هدف گرفته است. نتیجه این هدف‌گیری بهترین نمای حلقه‌های سیاره یخی در بیش از ۳۰ سال گذشته بوده است که اخترشناسان آن را با ما به اشتراک گذاشتند.

تصویر منتشر شده نه تنها از وضوح بالایی برخوردار است، بلکه اولین نگاهی به حلقه‌های مبتنی بر غبار در طیف مادون قرمز نزدیک به حساب می‌آید. در این طول موج، این سیاره آبی به نظر نمی‌رسد - آنقدر نور قرمز مادون قرمز و مریی را جذب می‌کند که ظاهری تاریک و شبح مانند به خود می‌گیرد.

این تصویر همچنین هفت قمر از ۱۴ قمر تایید شده سیاره نپتون را نشان می‌دهد. این قمرها عبارتند از: تریتون، گالاتیا، نایاد، تالاسا، دسپینا، پروتیوس و لاریسا.

نقاط و رگه های روشن روی این سیاره نشان‌دهنده ابرهای متان-یخ است، از جمله چرخشی که گردابی را در قطب جنوب این سیاره احاطه کرده است. نمای خیره کننده قمر تریتون حاصل هردو سنبله‌های پراش تلسکوپ جیمز و و همچنین سطح نیتروژن متراکم است که معمولا ۷۰ درصد نور خورشید را منعکس می‌کند.

نپتون یک هدف ویژه برای دانشمندان است. در فاصله تقریبا ۲.۸ میلیارد مایلی از خورشید با مدار بسیار طولانی ۱۶۴ ساله یک سیاره با ویژگی‌های جالب برای مطالعه است.

نپتون

فاصله بسیار زیاد این سیاره تا خورشید سبب شده تا دمای سطح آن بسیار پایین باشد. مدار رتروگراد قمر تریتون نیز نشان می‌دهد که ممکن است یک جرم کمربند کوییپر باشد که در برابر کشش گرانشی نپتون تسلیم شده و حالا به قمر این سیاره تبدیل شده است.

این تازه شروع مطالعات سیارات منظومه شمسی با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب است. محققان انتظار دارند تا سال آینده با مشاهده نپتون و تریتون بتوان اطلاعات ارزشمند دیگری را از آن‌ها جمع کرد. همانند نگاه‌های اخیر به سیارات مریخ و مشتری، اخترشناسان در این مرحله تنها داده‌های اولیه را جمع‌آوری می‌کنند و در پروژه‌های بعدی بر روی جمع‌آوری اطلاعات به صورت اختصاصی در مورد هر بخش تمرکز می‌کنند.

اخترشناسان احتمال می‌دهند در آینده این اطلاعات به افزایش درک ما از سیارات خارجی منظومه شمسی کمک شایانی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی