ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوشته‌های سنگ یادبود
علمی

محققان یک معبد باستانی با اشیاء و طرح‌های مرموز در مصر کشف کردند

محققان موفق به کشف یک معبد مصری به نام «معبد شاهین» شده‌اند که ظاهرا در دوره امپراتوری روم برای مقاصد مذهبی به کار می‌رفته است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

گروه تحقیقاتی Sikait Project به تازگی در پژوهشی اعلام کرده که موفق به کشف یک معبد پیش‌تر شناخته‌نشده در مصر شده است. ظاهرا درون این معبد اشیاء، مجسمه‌ها و نوشته‌های مرموزی وجود دارد که از رسوم و آیین‌های عجیبی در قرن 4 تا 6 دوران مشترک خبر می‌دهند.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله American Journal of Archaeology منتشر شده، معبدی مربوط به اواخر دوره روم به نام «معبد شاهین» در مصر وجود دارد و ظاهرا یکی از بناهای مهم شهر برنیس بوده است. این سایت تاریخی توسط بطلمیوس دوم به عنوان بندری در دریای سرخ بنا گذاشته شد.

معبد شاهین

پس از قرن چهارم دوران مشترک، بلمی‌ها کنترل این معبد را در دست خود گرفتند و از آن برای اهداف خودشان استفاده کردند. اشیایی که در این سایت پیدا شده شامل پیشکش‌هایی مثل نیزه، مجسمه‌های مکعبی و سنگ‌های یادبودی است که نشانه فعالیت‌های مذهبی روی آن‌ها دیده می‌شود.

15 شاهین دفن‌شده در معبد مصری

جذاب‌ترین عنصر مقدس در این معبد چیدمانی از 15 شاهین است که اکثر آن‌ها سر ندارند. اگرچه تدفین شاهین‌ها برای مقاصد مذهبی قبلا هم در دره نیل دیده شده بود و حتی عده‌ای از مردم در گذشته این موجودات را می‌پرستیدند، اما این اولین باری است که دفن شاهین و تخم‌های آن را در داخل یک معبد می‌بینیم.

معبد شاهین

محققان قبلا هم در برخی سایت‌ها مومیایی شاهین‌های بدون سر را دیده بودند، اما آن‌ها معمولا تکی بودند، در حالی که معبد برنیس گروهی از این موجودات را در بر گرفته است. روی سنگ یادبود هم نوشته جالبی وجود دارد که می‌گوید: «جوشاندن سر در این‌جا درست نیست.» این نوشته احتمالا به ممنوعیت جوشاندن سر حیوانات در داخل معبد اشاره می‌کند که احتمالا یک رفتار اهانت‌آمیز بوده است.

«خوان اولر»، محقق دانشگاه بارسلونا می‌گوید: «همه این عناصر به وجود فعالیت‌های آیینی جدی در ترکیب با رسوم مصری و مراسمات بلمی اشاره دارند که همگی احتمالا با پرستش خدایی به نام خونس در ارتباط بوده است. این اکتشاف اطلاعات ما درباره این مردمان تقریبا خانه بدوش بلمی را که در طول دوره افول امپراتوری روم در صحرای شرق زندگی می‌کردند، افزایش می‌دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی