ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خواب
علمی

مطالعه جدید: کم‌خوابی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیابت را افزایش دهد

افراد میان‌سالی که کمتر از پنج ساعت در شبانه روز می‌خوابند، بیشتر در معرض بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت قرار می‌گیرند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

مطالعه جدید محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) نشان می‌دهد، افراد میان‌سالی که کمتر از پنج ساعت در شبانه روز می‌خوابند، در مقایسه با همسالان خود که حداقل 7 ساعت می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به حداقل دو بیماری مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت قرار می‌گیرند.

در این تحقیق که نتیجه آن در نشریه پزشکی PLOS منتشر شده است، تاثیر مدت زمان خواب بر سلامت بیش از 7000 زن و مرد در سنین 50، 60 و 70 سالگی مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان رابطه بین مدت زمان خواب شرکت کنندگان را با آمار مرگ و میر آنها و همچنین ابتلا به بیماری‌های مزمن طی مدت 25 سال مورد بررسی قرار دادند.

تاثیر کم خوابی در ابتلا به بیماری‌های مزمن

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در سن 50 سالگی حدود پنج ساعت یا کمتر از این زمان می‌خوابند، 20 درصد بیش از همسالان خود که حدود 7 ساعت یا بیشتر می‌خوابند، در معرض ابتلا به یک بیماری مزمن و 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دو بیماری مزمن قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، خوابیدن به مدت پنج ساعت یا کمتر در افراد با سن 50، 60 و 70 در مقایسه با افرادی که حدود 7 ساعت می‌خوابند بین 30 تا 40 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به چنین بیماری‌هایی قرار دارند.

محققان همچنین دریافتند که خواب حدود 5 ساعت یا کمتردر سن 50 سالگی و طی 25 سال، می‌تواند حدود 25 درصد خطر مرگ و میر را افزایش دهد. در واقع کم‌خوابی نه تنها در ابتلا به بیماری‌های مزمن تاثیرگذار است، بلکه در افزایش آمار مرگ‌ و میر نیز نقش دارد.

عادات اشتباه در خوابیدن و کم‌خوابی می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت افراد به خصوص در سنین بالای 50 سال داشته باشد و آنها را بیشتر درگیر بیماری‌های مزمن می‌کند. عادت‌های درست خوابیدن می‌تواند به افراد کمک کند تا کمتر در معرض برخی بیماری‌ها قرار گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی