ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: ناسا ماون را به مریخ پرتاب کرد

ماون کاوشگر فضایی بود که به‌منظور مطالعه جو مریخ طراحی شد.این فضاپیما در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۳ توسط ناسا به‌سوی سیاره سرخ پرتاب شد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

ماون کاوشگر فضایی بود که به‌منظور مطالعه جو مریخ طراحی شد. این فضاپیما در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۳ توسط ناسا به‌سوی سیاره سرخ پرتاب شد.

پرتاب

ماون ۱۰ ماه در سفر بود تا اینکه در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ توانست وارد مدار مریخ شود. هدف این فضاپیما همان‌طور که از نامش پیداست - مأموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ- درک آب‌و‌هوا و اتمسفر مریخ بود.

این کاوشگر مأموریت علمی یک‌ساله خود را با انجام مشاهدات منظم از جو بالایی مریخ، یونوسفر، فعل‌ و‌ انفعالات خورشید و باد خورشیدی آغاز کرد.

فضاپیما حامل ۹ ابزار علمی بود که برای بررسی نور فرابنفش، باد خورشیدی، دما، عکاسی و… به‌کار می‌رفت.

برخورد به یک دنباله‌دار تنها چندماه پس از آغاز مأموریت ماون، آن را تهدید می‌کرد. با کنترل هدایت‌کنندگان کاوشگر، ماون بدون هیچ آسیبی سالم باقی ماند. همچنین توانست داده‌های ارزشمندی درباره تأثیر دنباله‌دار بر مریخ را به زمین مخابره کند.

دستاوردهای ماون

براساس داده‌های ماون دانشمندان اعلام کردند که دو پدیده پیش‌بینی نشده را در جو مریخ مشاهده و کشف کرده‌اند. یکی ابر غباری در ارتفاع حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر و دیگری درخشش شفاف ماورابنفش شفاف در نیمکره شمالی سیاره بود.

این کاوشگر پروازهای نزدیکی نیز بر فراز ماه بزرگ مریخ، فوبوس انجام داد و با استفاده از ابزار تصویربرداری طیف‌سنج ماوربنفش خود توانست تصاویر طیفی از این قمر تهیه کند.

علاوه‌بر این، فضاپیما لایه‌ها و شکاف‌های جالب توجهی را در قسمت بالایی اتمسفر سیاره سرخ کشف کرد که به زمین نیز شباهت دارد.
این لایه‌ها مشابه سیاره ما، دارای بار الکتریکی‌اند که سیگنال‌های رادیویی را دچار اختلال می‌کنند.

تجهیزات ماون مقادیر زیادی از وجود پلاسما در اتمسفر مریخ را نیز گزارش کرده‌اند.
این اطلاعات به ما برای تعیین چگونگی از دست دادن مواد فرار از جو مریخ و درک آب‌و‌هوای گذشته و تغییراتی که دچار آن شده است، کمک شایانی کرد.

در سال ۲۰۱۳ فضاپیما با خطر برخورد به فوبوس روبه‌رو بود که با یک مانور کوچک توانست خود را نجات دهد.
با وجود اینکه مأموریت ماون یک‌ساله بود، همچنان در جو مریخ در گردش است. احتمالاً سوخت کاوشگر تا سال ۲۰۳۰ برای کارکرد آن کافی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mehrbod.games@gmail.com Mehrdad
    Mehrbod.games@gmail.com Mehrdad | ۲۸ آبان ۱۴۰۱

    خوب میشه که جناب شهردار متخصص و تحصیلکرده تهران، جناب استاد ذاکانی که خصوصا در امور مربوط به ناسا نظراتشون ردخور نداره، مردم را مستفیض کرده و نظر تخصصی خودشان را درباره این خبر، اطلاع رسانی کنند.
    بی صبرانه منتظر شنیدن سخنان گوهربار ایشان هستیم.
    در این روزها که اخبار بد فراوان است؛ قطعا خواندن نظرات ایشان موجب انبساط خاطر است.

مطالب پیشنهادی