ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان
علمی

محققان تأیید کردند که تلسکوپ جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان را رصد کرده است

محققان در مطالعه‌ای تأیید کرده‌اند که تلسکوپ جیمز وب کهکشان‌هایی مربوط به 13.4 میلیارد سال پیش را مشاهده کرده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

یکی از اهداف اصلی دانشمندان از ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب، نگاه به گذشته و قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان بوده است. حالا تحقیقات جدید تأیید کرده که وب در برخی از رصدهای خود موفق شده است چند کهکشان از 13.4 میلیارد سال پیش، یعنی از زمانی که کیهان تنها 350 میلیون سال داشته را مشاهده کند.

گروهی از محققان به‌تازگی با کمک روش‌های طیف‌سنجی توانسته‌اند نور حاصل از این کهکشان‌های قدیمی را در طول موج‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنند. با این کار، اثر‌انگشت خاص هر کهکشان مشخص می‌شود و می‌توان تأیید کرد که قدمت کهکشان‌ها واقعاً به ابتدای شکل‌گیری کیهان برمی‌گردد یا خیر.

این پژوهش می‌گوید از میان رصدهایی که جیمز وب تاکنون داشته، چهار کهکشان سرخ‌گرایی بالای 10 و دو کهکشان سرخ‌گرایی بالای 13 دارند. به عبارت دیگر یعنی این کهکشان‌ها از نقطه‌ای از کیهان مشاهده شده‌اند که در حوالی کمتر از 400 میلیون سال پس از مه‌بانگ به‌وجود آمده است.

کشف قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان با جیمز وب شگفت‌انگیز است

«برنت رابرتسون» از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز که از محققان اصلی این مطالعه بوده، می‌گوید: «ما برای اولین بار کهکشان‌هایی را کشف کرده‌ایم که فقط 350 میلیون سال پس از مه‌بانگ وجود داشتند و می‌توانیم از فاصله اعجاب‌آور آنها اطمینان داشته باشیم. یافتن این کهکشان‌های اولیه در این تصاویر زیبا و خیره‌کننده یک تجربه خاص است.»

با وجود این که پژوهش حاضر هنوز به همتاداوری نرسیده است، ولی می‌تواند توانایی‌های احتمالی تلسکوپ جیمز وب را به ما نشان بدهد. این تحقیق اطلاعات خود را از پروژه JADES گرفته که تلاشی بین‌المللی برای استفاده از ابزارهای جیمز وب به‌منظور رصد بخش‌هایی از آسمان است که قبلاً توسط تلسکوپ هابل مشاهده شده بودند.

مزیت استفاده از تلسکوپ جیمز وب برای رصد همان بخش‌هایی از آسمان که توسط هابل مشاهده شده بودند، شناسایی کهکشان‌هایی است که تنها در طیف فروسرخ دیده می‌شوند. این کهکشان‌ها سرخ‌گرایی بالایی دارند، یعنی نور آنها به‌خاطر انبساط جهان بیشتر به سمت قرمز طیف نور متمایل است و طبق قاعده، هرچه سرخ‌گرایی بالاتر باشد، کهکشان‌ها قدیمی‌ترند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی