ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فعالیت بدنی
علمی

پژوهشگران: 3 تا 4 دقیقه فعالیت بدنی شدید در روز، می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را کاهش ‌دهد

محققان می‌گویند 3 تا 4 دقیقه فعالیت شدید بدنی در طول روز می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۲ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

محققان در مطالعه جدیدی می‌گویند تنها 3 تا 4 دقیقه فعالیت شدید بدنی در روز می‌تواند با کاهش 40 درصدی مرگ زودهنگام ناشی از سرطان و کاهش 49 درصدی مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی ارتباط داشته باشد.

فعالیت بدنی شدید می‌تواند کارهایی مانند بازی‌کردن با کودکان و حیوانات خانگی، انجام سریع خریدهای منزل، بالا رفتن سریع از پله‌ها، دویدن برای رسیدن به مترو و وسایل نقلیه یا کارهای دیگری باشد که در طی روز با سرعت انجام می‌شوند.

منظم ورزش‌کردن، برای سلامتی و طول عمر مهم است. با وجود مشغله‌های زیاد، بسیاری از افراد زمان کافی برای تمرین ورزشی منظم ندارند.

داده‌های مربوط به آخرین مطالعه انجام‌شده نشان می‌دهند 3 تا 4 دقیقه فعالیت شدید در طول روز می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. براساس نتایج این مطالعه، برای بهره‌بردن از مزایای سلامتی ورزش‌کردن، تمرینات کوتاه و فشرده روزانه نیز کارساز است.

برای انجام این مطالعه، محققان 24,241 شرکت‌کننده را از بیوبانک بریتانیا انتخاب کردند. این شرکت‌کنندگان اعلام کرده بودند که بیش از یک‌بار در هفته فعالیت بدنی تفریحی یا پیاده‌روی تفریحی انجام نمی‌دهند. حدود 56 درصد از شرکت‌کنندگان خانم با میانگین سنی حدود 62 سال بودند.

فعالیت بدنی شدید و کاهش خطر مرگ زودهنگام

محققان برای آنکه تصویر دقیقی از سطح فعالیت بدنی افراد داشته باشند، به شرکت‌کنندگان ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند دادند تا به مدت یک هفته از آن استفاده کنند. با این کار محققان می‌توانستند به‌صورت دقیق، وضعیت فعالیت شرکت‌کنندگان را ارزیابی کنند.

محققان سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده در این مطالعه را با سوابق بالینی شرکت‌کنندگان مربوط به حدود هفت سال پس از آن، بررسی کردند. همچنین آن‌ها وضعیت هر شرکت‌کننده را در ابتدای مطالعه از نظر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی مورد‌توجه قرار دادند.

با کمال تعجب، حدود 89 درصد شرکت‌کنندگان در طی روز یک فعالیت بدنی شدید مانند بازی با کودکان و حیوانات خانگی، انجام سریع برخی خریدهای منزل، دویدن برای رسیدن به مترو و وسایل نقلیه عمومی و بالا‌رفتن سریع از طبقات را ثبت کرده بودند. این فعالیت‌ها معمولاً کمتر از یک دقیقه بوده است. به‌طور متوسط هر شرکت‌کننده، هر روز حدود 8 فعالیت فشرده روزانه و در مجموع کمتر از 4.5 دقیقه فعالیت بدنی شدید را ثبت کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی