ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویرجین اوربیت
علمی

اولین پرتاب مداری ویرجین اوربیت از خاک انگلیس شکست خورد

اولین تلاش شرکت ویرجین اوربیت برای پرتاب راکت از غرب اروپا موفقیت‌آمیز نبود و پیش از رسیدن به مدار با مشکل روبه‌رو شد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

راکت شرکت ویرجین اوربیت که در اولین آزمایش پرواز مداری خود با موفقیت به دومین مرحله جداسازی موتور رسیده بود، درنهایت بر اثر یک ناهنجاری نتوانست به مدار برسد. ویرجین اوربیت قصد داشت به اولین شرکت فضایی تبدیل شود که از غرب اروپا به مدار می‌رود، اما حالا در این مسیر با شکست مواجه شده است.

شرکت ویرجین اوربیت دوشنبه شب به وقت لندن یک جت بوئینگ 747 به نام «دختر کیهانی» (Cosmic Girl) را از پایگاه فضایی کورن‌وال در غرب لندن به پرواز درآورد. این جت پس از رسیدن به ارتفاع تقریباً 9 هزار متری، راکت «لانچر وان» را رها کرد که حامل 9 ماهواره کوچک برای مشتریان این شرکت بود.

ویرجین اوربیت در ادامه در توییتی مدعی شد که فرایند جداسازی با موفقیت انجام و موتور راکت مرحله اول لانچر وان روشن شده است. کمی بعد، تیم پشتیبانی این مأموریت از احتراق موتور مرحله دوم موسوم به NewtonFour خبر داد و قرار بود این راکت پس از رسیدن به میانه راه، محموله خود را آزاد کند، اما خیلی زود مشخص شد که مشکلی در برنامه پیش آمده است.

علت بروز مشکل در راکت ویرجین اوربیت مشخص نیست

این شرکت در پیامی اعلام کرد: «ظاهراً نوعی ناهنجاری مانع از رسیدن ما به مدار شده است. ما در‌حال ارزیابی اطلاعات هستیم.» هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که علت این مشکل چه بوده است، اما شکست در این مأموریت می‌تواند تردیدهای مهمی را درباره توانایی‌های این شرکت در انجام مأموریت‌های بعدی به‌وجود بیاورد.

ویرجین اوربیت تاکنون چهار مأموریت موفق انجام داده که همگی از خاک آمریکا پرتاب شده بودند. اولین مأموریت این شرکت در ماه ژانویه سال 2021 و جدیدترین آن‌ها در ماه ژوئیه 2022 انجام شد.

سیستم پرتاب ویرجین اوربیت با سیستم‌های پرتاب اسپیس‌ایکس و راکت لب فرق می‌کند. این سیستم راکت‌های خود را از روی نسخه خاصی از جت‌های پروازی به اتمسفر می‌برد که می‌توانند از روی باندهای معمولی بلند شوند. در‌نتیجه، انجام مأموریت‌های فضایی برای بسیاری از نقاط دنیا که به مراکز فضایی تخصصی دسترسی ندارد، بسیار آسان‌تر خواهد شد. با‌این‌حال شکست در این مأموریت حالا تردیدهایی را درباره آینده ایجاد می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی