ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسنپدراگون 8cx Gen 4
تکنولوژی

کوالکام با چیپ 12‌هسته‌ای اسنپدراگون 8cx Gen 4 به جنگ تراشه‌های اپل سیلیکون می‌رود

در تراشه اسنپدراگون 8cx Gen 4 ظاهراً باید منتظر پشتیبانی از رم سریع LPDDR5X، وای‌فای 7 و همچنین مودم 5G باشیم.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

تراشه‌های اپل سیلیکون با قدرت بالا و مصرف انرژی پایین حسابی سروصدا به‌پا کرده‌اند و شرکت‌های دیگر هم می‌خواهند در این بازار نقشی داشته باشند. یکی از این شرکت‌ها کوالکام است که ظاهراً بالاخره با چیپ اسنپدراگون 8cx Gen 4 می‌تواند به جنگ تراشه‌های سری M اپل برود.

قبلاً شایعه شده بود که کوالکام مشغول توسعه تراشه‌ای با اسم رمز Hamoa است که حالا مشخص شده است که درحقیقت با اسنپدراگون 8cx Gen 4 روبه‌رو هستیم. یکی از منابع دنیای فناوری به نام «Kuba Wojciechowski» در توییتی برخی از مشخصات این چیپ را افشا کرده است.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 8cx Gen 4

اول از همه باید بگوییم که انتظار داریم رقیب تراشه‌های اپل سیلیکون با هسته‌های Oryon از راه برسد؛ هسته‌هایی که توسط Nuvia، شرکت تحت مالکیت کوالکام که توسط مهندسان سابق اپل تأسیس شد، توسعه یافته‌اند. بااین‌حال، در شایعه اخیر اشاره‌ای به این موضوع نشده است؛ البته این موضوع به‌معنای هیجان‌انگیزنبودن این چیپ جدید نیست.

به گفته منبع گزارش امروز، اسنپدراگون 8cx Gen 4 به 8 هسته قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف مجهز می‌شود که فرکانس آن‌ها به‌ترتیب برابر 3.40 و 2.50 گیگاهرتز خواهد بود. البته این احتمال وجود دارد که در نمونه تجاری با فرکانس‌های متفاوتی روبه‌رو شویم.

اسنپدراگون 8cx Gen 4

در زمینه کش سیستم، به‌نظر می‌رسد هر بلوک 4‌هسته‌ای شامل 12 مگابایت حافظه کش اشتراکی L2 و 8 مگابایت حافظه کش L3 باشد. یکی از موارد عجیب، عدم توسعه پردازشگر گرافیکی جدید برای نسل چهارم اسنپدراگون 8cx است؛ چرا که این منبع از GPU آدرنو 740 نام برده که همان پردازشگر گرافیکی مورد استفاده در اسنپدراگون 8 نسل 2 است. بنابراین حداقل در این زمینه، تراشه کوالکام نمی‌تواند با چیپ‌های اپل سیلیکون رقابت کند؛ مخصوصاً مدل‌های پرو و مکس که پردازشگرهای گرافیکی قدرتمند با تعداد هسته‌های بالا دارند.

با وجود چنین موضوعی، در زمینه رم، نماینده کوالکام از رم سریع‌تر LPDDR5X پشتیبانی می‌کند، درحالی‌که تراشه‌های M2 پرو و مکس قادر به پشتیبانی از رم LPDDR5 هستند. اسنپدراگون 8cx نسل چهارم حداکثر از 64 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند و همچنین از وای‌فای 7 و مودم خارجی اسنپدراگون X65 5G بهره می‌برد. همچنین ظاهراً قادر به پشتیبانی از GPU مستقل از طریق 8 مسیر PCIe 4.0 خواهد بود.

این تراشه جدید همچنین از 4 مسیر PCIe 4.0 برای حافظه‌های NVMe به همراه مسیرهای PCIe 3.0 برای کارت‌های وای‌فای و مودم بهره می‌برد. کوالکام برای سازندگانی که می‌خواهند به‌جای NVMe از حافظه UFS 4.0 استفاده کنند، یک کنترلر حافظه اختصاصی در نظر گرفته است.

درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم اسنپدراگون 8cx Gen 4 چه زمانی از راه می‌رسد، اما اگر واقعاً رقیب اپل سیلیکون باشد، شاهد رقابت جذابی میان لپ‌تاپ‌های ویندوزی سبک و باریک با مک‌بوک‌های اپل خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی