ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

منحل‌شدن گروه باج‌افزاری مطرح Hive توسط FBI: هکرها را هک کردیم

مأموران FBI از شش ماه پیش به سرورهای گروه باج افزار Hive نفوذ کرده بودند و اکنون زیرساخت و وب‌سایت آن را از بین برده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

مقامات وزارت دادگستری اعلام کردند که مأموران FBI در یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌هایی که تاکنون در زمینه جرایم سایبری انجام شده است، تقریباً شش ماه به شبکه یک گروه باج‌افزار برجسته به نام Hive نفوذ کردند و اکنون پس از تصرف زیرساخت سرور آن، وب‌سایت این گروه را نیز از بین برده‌اند.

«مریک گارلند»، دادستان کل آمریکا در سخنرانی خود گروه Hive را به‌عنوان «یک شبکه باج افزار بین‌المللی که مسئول اخاذی صدها میلیون دلار از قربانیان خود در ایالات متحده و سراسر جهان است»، توصیف کرد.

Hive

گروه باج افزار Hive و شیوه نفوذ به آن

به‌عنوان یک ارائه‌کننده باج افزار به‌عنوان یک سرویس، مدل کسب‌وکار Hive به این صورت بود که به هکرها مجوز استفاده از باج‌افزارهای خود را می‌داد و از آن‌ها سهم می‌گرفت. درحقیقت هکرها با استفاده از باج‌افزارهای این گروه به اهداف حمله و درصورت موفقیت در اخاذی از قربانیان، سود خود را با Hive تقسیم می‌کردند.

به گفته گارلند، از زمان ظهور Hive در تقریباً دو سال پیش، این گروه و وابستگان آن طیف گسترده‌ای از قربانیان مانند مراکز بهداشتی و درمانی مستقر در ایالات متحده و بیمارستان‌ها را در اوج همه‌گیری کووید-19 هدف قرار داده بودند.

با وجود همین دلایل و با هدف اخلال فعالیت‌های این گروه، مأموران دفتر صحرایی Tampa اف‌بی‌آی از ژوئیه سال 2022 به شبکه Hive نفوذ کردند و از آن زمان، دولت فعالیت‌های گروه را زیر نظر داشته است تا بتواند اهداف آن را شناسایی کند و در مورد نحوه عملکرد آن اطلاعاتی به دست بیاورد.

«لیزا او. موناکو»، معاون دادستان کل کشور، در کنفرانس خبری خود گفت:

«به عبارت ساده، با استفاده از ابزار قانونی، ما هکرها را هک کردیم.»

FBI

موناکو درباره جرایم سایبری ادامه می‌دهد:

«ما به مقابله با جرایم سایبری با کمک هر وسیله ممکن ادامه داده و قربانیان را در مرکز تلاش‌های خود برای کاهش تهدید سایبری قرار خواهیم داد.»

هنوز درباره این عملیات برای منحل‌کردن گروه باج‌افزاری Hive، به هیچ بازداشتی اشاره نشده است و مقامات با اشاره به این موضوع که «تحقیقات آن‌ها درحال انجام است»، در مورد اینکه آیا در آینده فرد دستگیر‌شده‌ای معرفی خواهد شد یا خیر، اظهارنظری نکرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی