ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی Bard گوگل
کسب و کار

اشتباه هوش مصنوعی Bard گوگل، ارزش بازار آلفابت را 100 میلیارد دلار کاهش داد

اشتباه هوش مصنوعی Bard در پاسخ به سؤالی در ویدیوی رسمی گوگل، باعث کاهش بیش از 7 درصدی ارزش سهام آلفابت شد.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

رقابت در حوزه هوش مصنوعی به اندازه‌ای فشرده و جدی شده است که کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند آسیب سنگینی به سازنده این ابزارها بزند، موضوعی که گریبان‌گیر گوگل شده است. گوگل چند روز پیش از هوش مصنوعی Bard رونمایی و ویدیویی کوتاه از آن منتشر کرد، اما بارد در این ویدیو یک اشتباه داشت که همین اشتباه، باعث کاهش چشمگیر ارزش سهام آلفابت (کمپانی مادر گوگل) و کاهش 100 میلیارد دلاری ارزش بازار این شرکت شده است.

انتشار ChatGPT، جدیدترین چت‌بات OpenAI و محبوبیت چشمگیر این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی باعث شد گوگل، وضعیت قرمز اعلام و پس از مدتی بدون اطلاع‌رسانی قبلی، از رقیبش رونمایی کند. اما این رقیب که Bard نام دارد، در همان دموی رسمی گوگل به سؤالی، پاسخ اشتباه داده است.

هوش مصنوعی Bard

در ویدیوی گوگل، کاربری از این ابزار پرسیده است که دستاوردهایی را از تلسکوپ جیمز وب بیان کند که امکان توضیح آن به یک کودک 9 ساله وجود داشته باشد. یکی از پاسخ‌های Bard این بود که از جیمز وب برای گرفتن اولین تصاویر از یک سیاره خارج از منظومه شمسی یا سیاره فراخورشیدی استفاده شده است که این گفته درست نیست. درحقیقت به گفته ناسا، اولین تصاویر از سیارات فراخورشیدی توسط تلسکوپ VLT در سال 2004 گرفته شدند.

اشتباه 100 میلیارد دلاری هوش مصنوعی Bard!

همین اشتباه کافی بود تا ارزش سهام آلفابت کاهش پیدا کند. ارزش سهام آلفابت کاهش بیش از 7 درصدی را با این اشتباه تجربه کرد که باعث کاهش 100 میلیارد دلاری ارزش بازار آن شد. ارزش بازار این کمپانی از 1.38 تریلیون دلار به نزدیکی 1.27 تریلیون دلار کاهش یافت.

ارزش سهام آلفابت

در کنار این اشتباه هوش مصنوعی Bard، رویداد دیروز گوگل هم چندان به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامده است. دیروز این غول جستجوی دنیا رویدادی کوتاه را در پاریس برگزار کرد و درحالی‌که بسیاری انتظار داشتند این شرکت از دستاوردی بزرگ پرده بردارد، گوگل تنها از افزودن بارد به موتور جستجویش خبر داد و از چند ویژگی جدید برای ترنسلیت و مپس رونمایی کرد.

در حالی مراسم گوگل نتوانست نظر سرمایه‌گذاران و البته کاربران را جلب کند که مایکروسافت روز گذشته‌اش یک رویداد قابل‌توجه برگزار کرد. مایکروسافت که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی OpenAI محسوب می‌شود، در رویدادش از نسخه جدید موتور جستجوی خود یعنی بینگ رونمایی کرد. این نسخه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و به اندازه‌ای توانسته مورد توجه قرار بگیرد که حالا بینگ به فهرست برترین برنامه‌های اپ استور راه پیدا کرده است.

حالا با توجه به اشتباه هوش مصنوعی Bard، احتمالاً بینگ جدید و چت‌بات آن بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی این احتمال وجود دارد که بینگ جدید یک بازگشت بزرگ برای مایکروسافت باشد و بالاخره موتور جستجوی گوگل با یک رقیب قدرتمند به چالش کشیده شود.

به نظر شما آیا مایکروسافت می‌تواند به انحصار گوگل در بازار جستجو پایان دهد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohamade
    Mohamade | ۲۱ بهمن ۱۴۰۱

    درسته که بخش عمده درآمد گوگل مربوط به جستجو هست، اما مزیت رقابتی گوگل موتور جستجو نیست بلکه اندرویید هست،
    مایکروسافت برای اینکه موقعیت تجاری گوگل را تصاحب کند یا باید ویندوز را روی موبایل‌ها به روش کاربر پسند بیاورد یا لینک را موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون یا سازندگان گوشی اندروییدی کند یا خودش باید سخت‌افزار و اکوسیستم جدید معرفی کند، یا باید به یکی از تیم‌های اپل یا سامسونگ ملحق شود.
    فعلا مهم‌تر از بینگ احتمالا ورود هوش مصنوعی به دنیای کنسول باشد تا حداقل آنجا که سخت‌افزار را در اختیار دارد بتواند یک برد قابل قبول بدست آورد.
    شرکت‌های حوزه تکنولوژی بدون سخت‌افزار نمی‌توانند زیاد دوام بیاورند به همین دلیل بود که حتی متا رفت سراغ ساخت عینک مجازی، این یک ترند هست و با نرم‌افزار به تنهایی نمی‌توان در این رقابت اقتصادی آنچنان دوام آورد.

  • Khdadad23
    Khdadad23 | ۲۰ بهمن ۱۴۰۱

    عجب رقابتی بر سر هوش مصنوعی بر پا شده!

مطالب پیشنهادی