ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موش آزمایشگاهی
علمی

محققان از طریق جوان‌سازی، مدعی شکستن رکورد افزایش عمر یک موش آزمایشگاهی شدند

دانشمندان می‌گویند با استفاده از پلاسمای خون موش‌های جوان، توانسته‌اند یک موش آزمایشگاهی پیر را بیشتر از حد معمول زنده نگه دارند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

دانشمندان درحال کار روی درمانی تجربی برای جوان‌سازی هستند و آن را روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند در این آزمایش از نظر طول عمر یک نوع موش آزمایشگاهی رکورد زده‌اند و توانسته‌اند او را با کمک پلاسمای خون موش‌های جوان، بیش‌ازحد معمول زنده نگه دارند.

به‌ گزارش گاردین، موشی به‌ نام «سیما» که نام خود را از یک واژه هندی به‌معنای «قیدوبند» گرفته است، توانسته با دریافت پلاسمای خون موش‌های جوان رکوردشکنی کند. سیما در تاریخ 28 فوریه 2019 به‌ دنیا آمد و حالا 47 ماه است که به حیات خود ادامه می‌دهد. محققان می‌گویند این جانور درحال‌حاضر از مرز 45.5 ماه که مربوط به پیرترین موش آزمایشگاهی ماده نژاد Sprague-Dawley در تاریخ تحقیقات علمی بوده، فراتر رفته است.

سیما همچنین حدود شش ماه بیشتر از پیرترین موش در همین تحقیق زنده مانده است. داده‌های این مطالعه قرار است پس از مرگ این موش در یک مجله علمی منتشر شوند، اما داده‌های اولیه نشان می‌دهند که هشت موش با دریافت دارونما بین 34 و 38 ماه زنده ماندند، درحالی‌که هشت موش گروه دوم با یک پلاسمای تصفیه‌شده موسوم به E5 بین 38 تا 47 ماه به حیات خود ادامه داده‌اند. گروه دوم با این درمان قابلیت‌های چنگ‌زنی بهتری پیدا کردند.

هدف دانشمندان جوان‌سازی دوره مردم است

موش‌ها به‌طور متوسط بین دو تا سه سال زندگی می‌کنند. دکتر «هرولد کچر»، استاد سابق بیولوژی دانشگاه مریلند و محقق ارشد استارتاپ Yuvan Research در کالیفرنیا که این پژوهش را انجام داده است، می‌گوید: «هدف اصلی آزمایش ما نه افزایش طول عمر، بلکه افزایش دوره جوانی و جوان‌سازی دوباره مردم است.» او با اشاره به اینکه می‌خواهد انسان‌ها سال‌های طلایی بیشتری در عمر خود داشته باشند و مدت زمان کمتری را همراه با درد و رنج پشت سر بگذرانند، اضافه می‌کند: «اما اگر بتوانید این کار را بکنید، باعث افزایش طول عمر هم می‌شوید که اثر جانبی بدی نیست.»

اگرچه این مطالعه با این مقدار نمونه آزمایشی نمی‌تواند به‌تنهایی تعیین‌کننده باشد، اما برخی از دانشمندان باور دارند که می‌تواند پتانسیل‌های این شیوه درمان را به‌نمایش بگذارد. کچر باور دارد که اگر این درمان در انسان‌ها موفق ظاهر شود، می‌توان از پلاسمای خون خوک‌ها برای جوان‌سازی استفاده کرد. بااین‌حال، باید منتظر بمانیم تا ببینیم این مطالعه درنهایت چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی