ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تهدید هوش مصنوعی
تکنولوژی

نتیجه مطالعه کسپرسکی: ۵۵ درصد کارمندان متا، هوش مصنوعی را تهدیدی برای شغل خود می‌دانند

تهدید مشاغل توسط هوش مصنوعی به یکی از دغدغه‌های جدی کارکنان تبدیل شده است و بسیاری ترس از دست دادن کار خود را دارند.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

هوش مصنوعی و انواع کاربردهای آن در ماه‌های اخیر به سرخط خبرها تبدیل شده است و شرکت‌های مختلفی سعی دارند از این فناوری در حوزه‌های مختلف بهره بگیرند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که همین مسئله موجب شده است تا ۵۵ درصد کارکنان در ترکیه، خاورمیانه و آفریقا، ترس از دست دادن مشاغل خود به دلیل تهدید هوش مصنوعی و استفاده از ربات‌ها یا سیستم‌های اتوماسیون پیشرفته را داشته باشند.

آیا تهدید هوش مصنوعی برای مشاغل جدی است؟

 اگرچه بسیاری از افراد بیم بیکار شدن و از دست دادن شغل خود به دلیل گسترش استفاده از هوش مصنوعی را دارند؛ اما مطالعه صورت گرفته توسط موسسه کسپرسکی نشان می‌دهد که همه کارکنان چنین نظری ندارند و جنبه‌های مثبتی را هم برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی متصور می‌شوند. برای مثال عده زیادی اذعان دارند که این فناوری می‌تواند موجب بهبود سلامت آن‌ها شود.

تهدید هوش مصنوعی

۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان عقیده دارند که ربات‌ها می‌توانند فشار ناشی از کارهای فیزیکی سنگین و خطرناک را از دوش کارگران بردارند و ۵۱ درصد هم می‌گویند ربات‌ها امکان بهبود بهره‌وری در فرایند تولید محصولات و کسب سود بیشتر برای شرکت‌ها را دارند. همچنین ۴۰ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند که کمک گرفتن از ربات‌ها می‌تواند فرصت استفاده از کارکنان در پست‌های جذاب‌تر و جایگاه‌های دارای درآمد بیشتر را ممکن کند. در نهایت ۳۷ درصد هم اشاره دارند که این فناوری می‌تواند نرخ حوادث در محل کار را کاهش دهد.

نگرانی پیرامون تهدید هوش مصنوعی برای مشاغل پس از انتشار عمومی ChatGPT شدت بیشتری گرفته است؛ اما نباید فراموش کنیم که ربات‌ها در سال‌های اخیر در صنایع مختلفی مشغول به فعالیت بوده‌اند و این پدیده چندان جدید محسوب نمی‌شود. برای مثال شستن خودکار خودروها، تحویل سفارشات، مرتب‌سازی اقلام در انبارها، مونتاژ قطعات و حتی تحویل دارو به بیماران از جمله وظایف محول شده به ربات‌ها هستند.

تهدید هوش مصنوعی

آسیب‌پذیری‌های امنیتی یکی دیگر از دلایلی است که موجب می‌شود تهدید هوش مصنوعی برای مشاغل کم‌رنگ‌تر شود. برای مثال محققان در کنفرانس بلک هت ۲۰۱۷ نشان دادند که چگونه با هک کردن یک کارواش خودکار می‌توان در عملکرد آن اختلال ایجاد کرد و حتی به خودرو و سرنشینان آن آسیب وارد نمود. به همین دلیل شرکت‌های بزرگ با وجود علاقه فراوان به استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، هنوز اطمینان لازم برای اتکای کامل به آن‌ها را کسب نکرده‌اند و تحقیقات بیشتری باید در این حوزه انجام بگیرد. آمار منتشر شده توسط کسپرسکی نشان می‌دهد که ۲۲ درصد از کارکنان، حوادث مرتبط با امنیت سایبری پیرامون ربات‌ها و سیستم‌های خودکار را تجربه کرده‌اند و همین مسئله گواهی بر ادعای مطرح شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohamad Hashemi
    Mohamad Hashemi | ۲۹ بهمن ۱۴۰۱

    توی همون انقلاب صنعتی و در هر زمانی که تکنولوژی های جدید انقلابی اومده فکر غالب اون زمان این بوده که قراره این نوآوری جای انسان ها رو بگیره اما بعدها وقتی که اون نوآوری جای خودش رو پیدا کرد و نهادینه شد جامعه هم خودشو باهاش وفق داد و نسل بشر از بین ک نرفت هیچ به تعداد جمعیت و سطح رفاهش افزوده شد، پس با نگاه به گذشته میشه متوجه شد نباید در مقابل نوآوری های جدید گارد گرفت و نگران شد، آورده های علم در خدمت بشر و برای پیشرفتش هست.

  • sackboy
    sackboy | ۲۸ بهمن ۱۴۰۱

    بسیاری از آمارهای ارائه شده مربوط به رباتیک بود، نه هوش مصنوعی! مقایسه صنعت رباتیک با هوش مصنوعی هم مسخرس! راه اندازی و هزینه نگهداری یک سیستم رباتیک برای صنایع خیلی زیاد و پر ریسکه. از نظر فنی هم خیلی مشکله. ولی استفاده از هوش مصنوعی برای همه مثل آب خوردنه و فقط چند کلیک باهاش فاصله ست.
    واضحه که نویسنده اصلی خواسته با پیش کشیدن بحث رباتیک، نگاه ها رو از واقعیت منحرف کنه! به نظرم خیلی واضحه که در آینده شغل های زیادی توسط هوش مصنوعی از بین خواهد رفت. فقط ما هنوز جرات پذیرششو نداریم، به خاطر همین کلی تحلیل های آبکی و صدمن یه غاز می کنیم که بگیم اینجوری نیست. اون روزی که این اتفاق بیفته، باید منتظر انقلابی مثل انقلاب صنعتی بود! چون قطعا انسان های زیادی از این تحولات آسیب می بینن. افراد بی گناهی که تا دیروز فردی کار کشته بودن و جایگاه شغلی نسبتا بالایی داشتند و امروز به یک آدم بی کار بی خاصیت برای جامعه تبدیل شدن!
    قطعا هنوز با اون نقطه فاصله داریم. ولی به شخصه تا حالا هیچ تحلیل قانع کننده ای ندیدم که بگه این اتفاق نمی افته.

مطالب پیشنهادی