ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: گذرگاه ملی تبادل اطلاعات امسال 5.8 میلیارد تراکنش داشته است

خوانساری رویکرد دولت را رویکرد دولت به مثابه پلتفرم دانست که به‌دنبال نوآوری و ارائه خدمات رقابتی مبتنی بر ارزش‌رسانی است.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۵

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از رشد 132درصدی تراکنش‌های گذرگاه ملی تبادل اطلاعات خبر داد و گفت این گذرگاه امسال 5.8 میلیارد تراکنش داشته است. به گفته خوانساری، 1680 خدمت از سوی بیش از 700 بخش دولتی و خصوصی بر بستر این گذرگاه ارائه شده.

«محمد خوانساری»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در دومین روز از نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تأکید کرد رویکرد آن‌ها، رویکرد دولت به مثابه پلتفرم است؛ رویکردی که مبتنی بر بازبودن، داده‌محوری، خواص شبکه‌ای، متمرکز بر توانمندسازی مردم، انعطاف‌پذیری، چابکی و به‌اشتراک‌گذاری منابع است و در دولت آن را دنبال می‌کنند.

او تأکید کرد در دولت به مثابه سکو یا پلتفرم، به‌دنبال نوآوری، خدمات رقابتی مبتنی بر ارزش‌رسانی بالاتر هستند.

خوانساری همچنین رویکرد سازمان فناوری اطلاعات را مبتنی بر توانمندسازی اقتصاد دیجیتال ایران عنوان کرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه بیش از 92 درصد دستگاه‌های دولتی، خدمات مصوب دولتی خود را در پنجره واحد یکپارچه کرده‌اند، به مرکز تبادل اطلاعات اشاره کرد و گفت:

«مرکز تبادل اطلاعات دولت و گذرگاهی که این تبادل سرویس‌های دولت را در بخش‌های مختلف فراهم کند، باید بتواند آن سرویس‌هایی را که بخش خصوصی از دولت نیاز دارد، مثل احراز هویت، پشتیبانی کند.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات

به گفته وی، گذرگاه ملی تبادل اطلاعات در سال گذشته 2.5 میلیارد تراکنش داشته و این رقم امسال به 5.8 میلیارد تراکنش رسیده است: «396 دستگاه دولتی و 359 بخش خصوصی از آن سرویس می‌گیرند. 1680 خدمت مختلف نیز بر این بستر درحال ارائه است.»

تجربه اجرای کالابرگ الکترونیکی 

خوانساری در ادامه سخنان خود به تجربه کالابرگ که توسط سازمان فناوری اطلاعات آغاز شده است، اشاره کرد و گفت:

«نمونه آن در هرمزگان اجرا شد و ما به‌عنوان ناظر و ارزیاب پروژه از جانب دولت نقش ایفا کردیم. در یک نگاه هوشمندانه، باید اینکه چه افرادی به چه نوع خدماتی نیازمندند، شناسایی شوند و دولت به‌شکل مناسب و هوشمندانه آن را در اختیارشان قرار دهد. این افقی است که می‌توان متصور بود و سامانه‌ها به‌شکل هوشمند به‌جای افراد، وظایف خود را انجام می‌دهند.»

وی همچنین اعلام کرد امسال به دو اپراتور ارائه خدمات دولت به کسب‌وکارها مجوز داده‌اند تا این اپراتورها بتوانند به‌شکل مناسبی، با استفاده از API دولت، نیازهای کسب‌وکارها را رفع کنند: «به‌طور مثال، احراز هویت برای ثبت‌نام خودروی شرکت سایپا از سوی یکی از همین اپراتورها انجام شده است.» 

خوانساری در ادامه به بحث «بانکداری به‌عنوان سرویس» (banking as a service) اشاره کرد و گفت در این حالت زنجیره ارزش بانک تغییر می‌کند و این توانمندی فراهم می‌شود تا سرویس‌ها و خدمات جدید توسط شخص ثالث به‌وجود آیند.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه سطح بلوغ فین‌تکی بالاست، اعتقاد دارد این حوزه می‌تواند در سایر حوزه‌های فناوری مورد استفاده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی