ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

معاونت علمی ریاست‌جمهوری: بازار اختصاصی بورس برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد می‌شود

در این بازار قرار است تابلو، شاخص و هیئت پذیرش اختصاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شود.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۵

دستیار معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهوری از ایجاد بازار اختصاصی بورس برای دانش‌بنیان‌ها خبر داد. به گفته آقازاده، در این بازار تابلوی اختصاصی، شاخص اختصاصی و هیئت پذیرش اختصاصی برای این مجموعه‌ها تعریف شده است.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، «هاشم آقازاده»، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، با حضور در برنامه صبح بخیر ایران اعلام کرد با امضای تفاهم‌نامه‌ای، شرایط ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس تسهیل خواهد شد:

«تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه بازار بورس دانش‌بنیان‌ها امضا شده است. این موافقت‌نامه خبر و اتفاق خوبی برای فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری است.»

او عدم وجود گفتمان مرتبط و همراستا با نوع فعالیت و جنس محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مشکلات و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به بازار بورس عنوان کرد و گفت با امضای این موافقت‌نامه، چالش مذکور مرتفع شده و مجموعه‌های دانش‌بنیان با تسهیلات در نظر گرفته شده می‌توانند به‌راحتی وارد این بازار شوند.

به گفته آقازاده، شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً به‌شکل شرکت‌های نوپا و فناور کوچک فعالیت خود را شروع و به‌صورت جهشی مسیر را طی می‌کنند و به مرحله‌ای می‌رسند که بتوانند وارد بازار سرمایه شوند. او معتقد است این مجموعه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و نمی‌شود با ادبیات و فرایندهای اداری متعارف به ارزیابی و ارزش‌گذاری آن‌ها در بازار بورس اقدام کرد.

بورس دانش‌بنیان‌ها

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور باور دارد با این توافق‌نامه، تحولی بزرگ در حوزه ورود به بازار بورس و سرمایه دانش‎‌بنیان‌ها ایجاد شده است: «با این کار، شرکت‌های دانش‌بنیان به رسمیت شناخته می‌شوند. در این مدل کاری، ارزش‌گذاری آن‌ها توسط هیئتی آشنا به مباحث دانش‌بنیانی با شاخص‌های اختصاصی این حوزه صورت خواهد گرفت.»

«توجه به اقتصاد دانش‌بنیان یک اولویت ملی است»

آقازاده در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در کشور به یک اولویت ملی بدل شده، عنوان کرد: «این رویکرد جدی به مأموریت‌های معاونت علمی نیز تسری یافت و عنوان این مجموعه را از معاونت علمی و فناوری به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تغییر داد.»

به گفته وی، در این مأموریت جدید، معاونت علمی بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان متمرکز شده است.

آقازاده با تأکید بر اینکه یکی از تغییرات شاخص در معاونت علمی، تحول در ساختار اداری است، اظهار داشت ایجاد «معاونت تأمین مالی و توسعه سرمایه‌گذاری» یکی از این تغییرات مهم است: «این معاونت اقدامات خود را با تشکیل شورای اقتصاد دانش‌بنیان که متشکل از نخبگان، بخش غیردولتی فعال در این حوزه، اندیشمندان و صاحب‌نظران هستند، تعریف کرده و به پیش می‌برد.»

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری یکی از مأموریت‌های معاونت تأمین مالی و توسعه سرمایه‌گذاری را توسعه بازار سرمایه و بورس دانست و گفت: «البته به بازار پول، بانک، بانکداری و صنعت بیمه هم برای تسهیل فعالیت دانش‌بنیان‌ها ورود خواهد کرد؛ اما اصل تمرکز این معاونت بر بازار بورس و سرمایه است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی